29 June 2012

Alahan Dan Perubahan Masa Mengandung

Assalamualaikum dan salam jumaat untuk semua....

Alhamdulillah hari ni kandungan saya ngam-ngam masuk 20 minggu...
Cukup-cukup 5 bulan...perut jugak dah makin nampak...
Hari ni datang ofis pakai baju maxi labuh ..
Lepas tu masa tazkirah pagi tadi, ada beberapa orang tegur comel je perut bulat kecik dah nampak..
Hehe...malu saya tau.. :p

Actually bukan itu yang nak dikongsi hari ni..
Saya nak citer pasal alahan dan perubahan yang dah dilalui selama 5 bulan ni...

DEMAM

Saya adalah seorang yang sangat susah nak kena demam panas...
Maybe antibodi saya kuat kut..ceh ceh cewah.....hehe...
Takde ribut, takde petir tiba-tiba je saya demam panas sebelum pergi bercuti ke Langkawi bulan 3 hari tu..
Saya dengan husband dah pelik semacam dah sebenarnya...
Sebabnya tahun lepas masa 1st pregnant tu pun saya demam jugak..
Kali ni demam datang tiba-tiba macam ada yang tak kena je...
Rupa-rupanya masa saya demam tu, ada sel-sel yang tengah terbentuk dalam rahim saya...
Demam ada makna rupanya....
Hehe....

MUAL DAN MUNTAH

Start rasa mual, loya dan muntah-muntah ni masa kandungan masuk 6 minggu...
Orang putih cakap morning sickness..
Tapi saya ni bukan setakat morning...tak tentu masa..
Kalu pagi yang paling teruk time gosok gigi...dia punya sakit masa nak muntah tu memang dasyat..
Pagi kalau muntah keluar sket je...kadang-kadang keluar air je.
Tapi sakit yang tak tahan tu...sakit sebab ada tekanan dari perut...
Nak boleh stop uwek-uwek tu sampai keluar air mata, air hidung dulu...

Tengahari lepas makan dia start pening dan loya....
Bawaklah sampai ke petang, sampai ke malam...
Malam kalau saya makan, siaplah....
Time gosok gigi nak masuk tidor, confirm habis keluar semua apa yang dimakan...
Selera makan memang menurun masa 3 bulan pertama....
Berat saya pun turun sebab tak lalu nak makan...
Kalau dari pagi dah start lembik tak bermaya, jawabnya sampai ke malam lah lembik...
Saya tak ajar sangat makan asam-asam/ jeruk takut effect pada baby...

Adalah jugak sesekali makan kalau mabuk teruk sangat sampai tak boleh bangun lansung...
Tapi boleh dikira dengan jari...

BUSUK

Masa trimester pertama lah yang paling teruk...
Semua benda bau busuk...terutama bau orang menumis...
Jangan terkejut kalau saya cakap sabun mandi pun saya tak boleh bau...
Husband suka guna sabun Shokubutsu...sebelum ni takde masalah pun..
Tiba-tiba masa mengandung rasa nak pitam bila masuk shower bau sabun tu...
Lebih-lebih lagi lepas husband mandi, dia datang dekat..OH NO!!

Siap warning tu..abang jangan pakai sabun tu lagi! guna sabun lain
Terkial-kial lah suami ku itu lepas kena marah...
Nasib baik dia tak melawan nak guna sabun tu jugak...
Terus tukar sabun mandi demi isteri tercinta..
Apa boleh buat, baby dalam perut tak suka bau tu...hehe....
Sekarang dah ok sket cuma bau orang menumis tu sekali sekala menusuk hidung jugaklah....

MENGIDAM

Nak kata mengidam sangat tu takdelah jugak...
Tapi yang saya perasan, masa pregnant ni saya suka makan buah...
Lebih-lebih lagi buah limau manis / madu yang kulit dia warna hijau boleh kupas tu...
Memang kalau boleh nak tiap-tiap hari masa alahan teruk 3 bulan pertama tu...

Sekarang ni pantang nampak buah, mesti nak beli...
Kalau dulu dalam fridge ada buah epal je...
Sekarang macam-macam ada..
Buah mempelam kuning, epal, timun susu, tembikai, betik, pisang, jambu batu, jambu merah..
Tak caya boleh datang umah tengok sendiri...hehe...
Tak kisahlah habis berpulu-puluh ringgit pun asalkan boleh makan buah...

Mengidam benda-benda pelik tu rasanya takde kut...
Cuma masa kat kampung, suka makan rojak betik...
Maybe sebab kuah dia ada rasa masam-masam..
Tapi tak boleh makan banyak jugak sebab kuah dia kan dibuat dari ikan..
Saya bila makanan berasaskan ikan memang muntah kalau makan banyak...
Kalau daging ke ayam ke takpe....

Makanan yang dulu suka tapi sejak mengandung jadi tak suka plak burger mcD..
Dulu kalau terlintas ke Spicy Chicken McDeluxe..
Siaplah...kalau tak gi beli sendiri, memang saya call delivery tang tu jugak dari rumah..
Tapi sekarang tak lagi...rasa macam tak berminat lansung plak..
Pelik kan...maybe my baby tak suka makanan tak berkhasiat macam tu kut...
Hehe...

Sekarang selera makan masih tahap normal...takdelah rasa nak mengunyah sepanjang masa...
Kalau pagi bfast dah berat, tengahari tak makan pun...
Malam cukup makan roti takpe dah...
Tapi tak bolehlah selalu, kesian baby tak cukup zat kan..
Kadang-kadang balik keje saya gi cari jugak nasi ke apa ke...
Sebab tu berat baru naik 1kg...
Risau jugak takut gi check up minggu depan doktor kata tak cukup berat badan...
Huhu...

KERAP BUANG AIR KECIL

Masa awal pregnant, tak kerap sangat saya buang air kecil...
Tapi sejak kandungan dah cecah 4 bulan, malam jadi agak kerap jugak gi toilet...
Maybe saya banyak minum air kut kalau  nak compare sebelum mengandung..
Dulu susah sangat nak minum air, lebih-lebih lagi air masak...
Kalau minum air boleh habis segelas pun time lepas makan tengahari..
Waktu lain nak habis satu gelas sangatlah susah...husband selalu bebel kat umah..
Sebabnya buat air tapi separuh je minum..

Sekarang tidak lagi...air masak selalu ada kat sebelah tempat tidor...
Kat ofis pun memang rajin cari air masak...sebab tu kerap buang air kut..
Tak kisahlah asalkan saya sihat, baby sihat dan my urine tak kotor...
Sebab tu kena minum air masak banyak-banyak....:)

JERAWAT

Oh..ini adalah masalah utama saya masa pregnant..
Jerawat naik menjadi-jadi kat muka terutama kat bawah dagu dan bawah pipi...
Amboi dia punya naik tak pernah-pernah jadi macam ni...
Tak taulah kenapa...tapi kalau apa yang saya baca mungkin disebabkan perubahan hormon..
Malas nak fikir sangat..buat 'dont nor' je lah..
Kalau fikir sangat nanti saya stress...betul tak...
Yang penting saya cuci muka tiap-tiap hari...

GANGGUAN EMOSI

Saya akui sejak awal mengandung, emosi saya sangat mudah terganggu...
Rasa nak marah orang..rasa geram kat orang, rasa mudah tersinggung...
Orang yang paling teruk kena tempias adalah husband sendiri..
Masa dia jaga selama saya tak berapa sihat ni...selalu lah saya melenting..
Kalau dulu dia tengok bola malam-malam..bising mcm mana sekalipun.
Saya tidor takde masalah pun...lena takde effect lansung...

Tapi sejak mengandung, bunyi sket je...memang saya bangun marah..
Ada sekali tu, saya tengah tidor...dia plak basuh pinggan kat dapur..
Normal lah kan basuh pinggan bunyi bising-bising..
Tapi tiba-tiba saya terjaga sebab tak tahan dengan bunyi yang datang dari dapur..
Memang saya melenting teruk jugaklah kat dia..
Tak boleh basuh pelan-pelan ke? dah takde masa lain ke nak basuh pinggan?
Tapi dia diam je....tak cakap apa pun...
Jahat kan saya..tapi tulah, cuma orang yang alami je tau camne teruknya bila berlaku gangguan emosi ni...
Huhu...sorry dear...jangan simpan dalam hati ek...
Banyakkan bersabar layan kerenah isteri mu ini sampai baby selamat lahir...

Rasanya itu jelah kut perubahan-perubahan utama yang saya alami selama mengandung 5 bulan ni...ada lagi lah sket-sket tapi tak ketara sangat kut...rasanya setiap orang berbeza kut...ada yang takde alahan lansung...ada orang sampai ke akhir mengandung pun masih lagi alami alahan...tapi itu semua orang kata cabaran dan nikmat masa mengandung....wassalam....(^_^)

4 comments:

  1. Mesti baby da setahun kan umur die skrg :) cx dtg sini sbb cari link psl mual loya muntah. cx baru sbln kawen. tp lately ni perut dkt tgh2 ari2 selalu tau mcm kene renjatan elektrik. then lately demam. dan hari ni mual muntah air lendir. aiyoo. risau da.. pepagi lak tu. pdhl tk prnh jd cmni. cx pregnant ke? tk sbr nk cek. pray for me! nak sgt baby awal. :)

    ReplyDelete
  2. Jerawat bawah dagu?? For the first time timbul nie.. Adakah pregnant?? Baru perasan pagi tadi naik jerawat kt dagu.. Menjadi2 pulak sekali naik. Huhu..

    ReplyDelete
  3. Good info sis

    Follow saya lalabiestory.blogspot.com

    Banyak info menarik untuk semua

    ReplyDelete

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...