20 November 2012

Pengalaman Bersalin Part 1

 Assalamualaikum.....

Seperti yang saya janjikan, entry kali ni saya nak share cerita pengalaman bersalin yang dah 2 minggu bertangguh..
 
Alhamdulillah Khasif Aleesya selamat dilahirkan di Hospital Umra, Shah Alam pada 3 Nov 2012 tepat jam 4.43 petang..awal 2 minggu dari tarikh jangkaan doktor...semuanya belaku tanpa disangka-sangka..
 
6.30 pagi

Lepas subuh saya nak sambung tido balik sementara nak tunggu ketibaan husband..kebetulan mak (MIL) ada kat rumah..dah seminggu mak datang sebab dia risau takut apa-apa jadi kat saya sorang-sorang kat rumah...

Saya baring kat depan tv je sambil teman mak tengok tv....masa tido depan tv tu, saya rasa banyak kali perut mengeras (contraction) tapi tak sakit pun..cuma tak lena tido...mak tanya kenapa? saya sakit ke? dia tengok saya tido tapi kaki gerak-gerak...saya cakap tak cuma sejuk..taknak bagitau kat mak sebab my MIL ni jenis cepat susah hati...

10.00 pagi

Lebih kurang pukul 10 pagi husband sampai umah...perut saya dah ok dah..dah takde rasa contraction macam tadi...sebelum tengahari cepat-cepat bersiap sebab nak gi klinik untuk last check up sebelum balik ke Terengganu...

11.00 pagi

Sampai klinik (Hospital Umra) masa turun dari kereta tiba-tiba saya rasa sakit kat celah kangkang..saya stop jalan kejap bagi sakit reda...mak tanya kenapa? saya cakap sakit tiba-tiba tapi dah ok dah..masa tu husband gi parking kereta..

Lepas register, cam biasa nurse panggil cek air kencing, tekanan darah dan timbang berat..semuanya cantik kecuali berat naik mendadak iaitu 67kg..amboi-amboi melampau lah tu...saya dah risau dah masa tu..baru 38 minggu dah 67kg...kalau 40 minggu berapa lah jadi berat aku ni...hehe...

11.30 pagi

Selalunya nurse panggil masuk bilik doktor dulu tapi kali ni nurse nak buat CTG dulu..so terkedek-kedeklah saya dengan husband ikut nurse naik tingkat atas...

 
Peace!!!!! sempat lagi...hehe..happy sebab kali ni husband ada teman sekali masa buat CTG..sebelum ni kan saya sorang-sorang je dengan nurse..sangat bosan...

Kali ni time buat CTG, baby dalam perut kerap mengeras..tapi saya rilek je tak sakit sangat..jantung baby berdegup pun agak laju...
 
Lebih kurang setegah jam buat CTG, nurse suruh turun bawah tunggu turn jumpa doktor plak...tunggu punya tunggu hampir satu jam nama saya tak dipanggil-panggil...pesakit lain yang datang lewat dah boleh balik dah...
 
Saya gi tanya nurse kenapa turn saya lambat sangat..lepas nurse check, rupa-rupanya kad saya ada dalam bilik doktor Rafi..agak janggal jugaklah bila dapat tau saya kena check up dengan doktor lelaki..sebelum ni seboleh-bolehnya saya memang akan mintak check up degan doktor pompuan..

12.30 tengahari

Tak lama lepas saya tanya nurse, doktor Rafi bukak pintu bilik dia pangil nama saya...tak pernah-pernah doktor panggil nama pesakit..dalam hati saya "bagus betul doktor ni".

Saya cepat-cepat bangun pergi kat pintu bilik dia..belum sempat saya masuk doktor terus tanya..

"Awak sakit ke?" agak tegas di situ...

Saya blur...doktor tanya lagi..."Rasa sakit tak sekarang?"

"Takde doktor..saya tak sakit..."

Doktor suruh saya masuk bilik dia dan duduk..

"Ni apa ni????" doktor tanya  sambil tunjuk report CTG..saya tengok graf tu tapi tak faham apa-apa...al maklumlah 1st time...

"Awak tau tak apa maksud graf ni? ni tandanya contraction dah dekat nak bersalin ni."

"Ha!!jangan macam tu doktor...saya datang hari ni untuk buat last check up..saya nak balik bersalin kat Terengganu.." saya masih blur...doktor ni serius ke bergurau..?

"Tak boleh!! kalau macam ni contraction awak maybe bersalin petang ni atau malam ni!! saya tak benarkan" serius giler doktor..

Aduh...tapi saya tak sakit..takdepun  tanda-tanda macam darah atau air ketuban yang keluar..doktor ni biar betul....

Doktor suruh baring lepas tu dia scan perut..doktor kata kepala baby memang dah kat bawah sangat dah..keadaan kandungan bagus sebab air ketuban banyak...

"Awak nak balik Terengganu bila?" doktor Rafi tanya saya lepas dah habis scan...

Saya pandang husband....husband pandang saya...

"Saya jamin awak tak sempat sampai kalau bersalin kat Terengganu..saya akan suruh doktor pompuan cek jalan.kalau dah ada jalan awak tak boleh balik.kalau belum ada jalan, awak kena baik hari ni jugak. boleh balik hari ni jugak??" lebih kurang macam tulah ayat doktor...yela, doktor pakar ni memang lebih tahu situasi sebenar...

Saya kena tunggu kat luar kejap..lepas 5 minit nurse panggi masuk bilik doktor Geeta untuk buat VE (cek jalan). ..baik dan peramah orangnya...sempatlah dia tanya saya plan nak bersalin kat mana..

"Ok..kita check dulu dah ada jalan ke belum..lepas tu baru kita decide" .dia suruh saya baring, rilekkan badan dan jangan takut..masa dia cek tu nasib baik saya tak rasa sakit..

"Hasniza..jalan dah terbukak 5cm ni.."

"Biar betul doktor??" lagi sekali saya terkejut...

"Yer betul..dah bukak 5cm dah..awak tak boleh balik Terengganu..awak kena bersalin kat sini.."

"Doktor serius ke? doktor tak ukur pun dengan alat..mana doktor tau dah 5cm.." saya masih tak percaya...

Doktor Geeta tersenyum..agaknya dia rasa lucu kut ada pesakit macam saya ni..boleh tanya soalan pelik macam tu.

"Betul..dah terbukak 5 cm..saya tak tipu..buat apa saya nak ukur dengan alat..jari saya boleh bukak lebar ni..saya tau lah dah berapa cm.." terang doktor sambil tunjuk dengan jari dia luas mana jalan dah terbukak..

"Dah nipis sangat dah ni..maybe petang ni awak dah bersalin.."

Saya pasrah..doktor suruh saya terus register masuk ke labour room..

Keluar dari bilik doktor, bagitau kat husband dengan mak..dua-dua terkejut...sama reaksi macam saya masa dalam bilik doktor tadi..yelah, kalau saya sakit tu boleh diterima akal jugak.ini tak sakit apa, cuma datang untuk checkup tiba-tiba doktor cakap dah dekat nak bersalin..sape tak terkejut...hehe...

Saya mintak izin dulu dengan nurse nak gi makan dulu...dari pagi tak makan apa-apa pun lagi...kononnya planning kami lepas habis check up nak gi makan sedap-sedap lah..tak tau lah plak jadi camni...

Nurse tanya doktor dulu boleh ke saya gi makan.yelah..jalan dah bukak 5cm ada hati lagi nak gi makan...orang lain 4cm pun dah kena tolak masuk labour room..saya rilek je lagi..sakit pun tak..tak macam orang nak bersalin pun...

Lepas tanya doktor, nurse cakap saya boleh gi makan tapi jangan gi jauh-jauh...gi makan kedai yang dekat-dekat je...kena balik klinik cepat-cepat..

Eh..dalam keadaan macam tu pun ada hati nak makan nasi kandar..pergilah kami bertiga makan kat Restoran Rafi (mamak) tak jauh dari Hospital Umra tu..saya makan rilek je..habis licin..husband dengan mak plak makan hati tak tenang...masih terkejut dan tak percaya..tak taulah makan nasi ada rasa ke tak...hehe...

Saya?? rilek je....boleh lagi gelak-gelak..tapi dalam hati Tuhan je tau perasaan berdebar, takut..betul ke aku dah nak bersalin hari ni? camne nak hadapi? boleh ke lalui sakit nak bersalin? camne rasa sakit nak bersalin? macam-macam ada dalam kepala....

2.00 petang

Register kat Hospital Umra balik then saya di bawa masuk ke labour room...nurse tanya jugak nak duduk atas kerusi tolak ke? saya cakap takyah la sebab saya tak sakit...boleh jalan sendiri..

Masuk labour room saya diminta tukar pakai kain batik lepas tu baring kat katil..nurse tanya ada sakit ke tak? saya cakap tak sakit apa-apa..berapa kerap contraction? saya tak pasti..cuma masa buat CTG pagi tadilah kerap..masa makan ada jugak sesekali terasa tapi tak sakit...

Lagi sekali nurse pasang alat CTG untuk check jantung baby dan contraction...setengah jam tunggu tapi masih takde contraction berlaku..husband ada teman saya kat labour room..mak tunggu kat luar sorang-sorang...

Kalau ikutkan nak je mintak husband stay sampai saya bersalin tapi bila teringat mak cakap ubat dengan air selusuh kena makan..ubat tu plak tertinggal kat rumah..dengan berat hati terpaksa lepaskan husband balik sekejap amik ubat...

2.45 petang

Saya sorang-sorang kat labour room tanpa husband di sisi...cuma ditemani nurse dan student nurse yang tengah praktikal ....pandang atas, pandang bawah, kiri kanan sambil tengok nurse buat persiapan...student nurse ada 3 orang..masing-masing 1st time masuk labour room..doktor masih belum muncul..

Bosan tak tau nak buat apa dalam keadaan terbaring macam tu...saya masih tak rasa sakit...mata ni asyik dup pandang jam..lambatnya husband datang..risau takut dia tak sempat..

3.00 petang

Tiba-tiba masuk sorang doktor pompuan perkenal diri..

"Assalamualaikum puan hasniza....saya doktor Yus...ada rasa sakit apa-apa tak sekarang?"

Saya cakap takde..

"Ok..saya akan cek jalan dulu berapa cm dah bukak..jangan takut..saya bagi jaminan kalau saya cek jalan puan takan rasa sakit..kalau sakit, saya belanja makan lepas ni..." seloroh doktor Yus..maybe doktor nak bagi saya hilang rasa takut...

Masa doktor cek, dia suruh saya rilekskan badan..tarik nafas...memang betul..memang tak sakit..

"Dah terbukak 7 cm "

Bersambung........

3 comments:

  1. best nyer story akak .. sha da baca mcm novel da ni . hehee . btw sha preggy 4 bulan skng ni . saje nk amik berkat baca2 sal bersalin ..

    ReplyDelete
  2. camner lah dh buka 7cm tp xrasa sakit ya....cam best jer bila baca ni..

    ReplyDelete
  3. Sama mcm saya waktu anak no 3... PM hospital utk check up biasa.. Tiba2 LPS scan,doktor ckp Nak cek laluan..Dah bukan 4cm...terkejut saya..padahal xrasa sakit pun..

    ReplyDelete

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...