31 March 2011

Harapan Yang Belum Pasti...

Masih lagi hari yang sama...20 March 2011...


Sampai rumah nak mandi saya tengok ada lendir coklat kat panties...lepas tu saya perasan mcm ada bijik telur..tak besar tapi boleh dilihat dengan jelas...ada rasa sedikit cuak tapi saya diamkan saja...lepas tu saya search kat internet pasal lendir coklat yang keluar waktu awal kehamilan...


Lega bila saya dapat info keadaan macam tu normal sebab lendir-lendir coklat keluar tu tandanya embrio dalam proses nak menempel kat dinding rahim...bila call kakak kembar pun dia cakap normal jugak...harap-harap takde apa yang serius..sesekali ari-ari rasa sakit..kepala makin kuat sakit..saya kerap bersin..hidung mula berair...tanda-tanda saya nak demam...


21 March 2011


Bila bangun pagi saya tak larat lansung nak bangun...saya demam panas..suhu badan naik..suara dah berubah...bersin makin kerap..sesekali batuk..kepala makin kuat berdenyut...saya tak gi kerja amik cuti mc..demam alahan mengandung nampaknya...


Lebih kurang pukul 11 pagi husband bawak saya pergi klinik..tapi bukan pergi klinik sebab demam..kami pergi KPMC Puchong sebab nak jumpa doktor pakar sakit puan...saya nak pengesahan dari doktor pakar lepas tu senang sket bulan-bulan boleh cek kandungan kat situ..tak kisahlah bayar lebih asalkan baby dalam kandungan sihat...


Masa register...nurse tanya saya nak doktor pakar ke atau doktor biasa tapi bahagian sakit puan jugak..nurse bagi senarai nama doktor yang ada..doktor pakar ada 2 orang tapi dua-dua lelaki..doktor pompuan ada sorang je tapi doktor sakit puan biasa (x pakar)...atas sebab-sebab tertentu saya pilih doktor pompuan (x pakar)..


Nurse bawak saya naik tingkat 2 masuk bilik doktor..bila masuk dalam, baru je duduk doktor pompuan tu tanya saya.."yer..ada apa?". soalan tu berbunyi mcm saya ni datang kat salah tempat..saya bagitaulah saya dah disahkan pregnant 5 minggu oleh doktor lain..then bagitaulah kenapa saya datang situ...


Doktor takde nak beramah mesra lansung...terus dia suruh saya baring kat katil sebab nak scan perut...usia kandungan 5 minggu (kiraan doktor), tapi kalau ikutkan baru 3 minggu (kiraan tempoh persenyawaan yang betul)...boleh tak sesiapa kat sini bagitau saya, usia kandungan besar tu dah boleh nampak ke kalau scan? bukan ke masih terlalu awal...


Saya ikut saja arahan.. doktor tu scan dan tekan perut saya sampai rasa sakit sangat perut terutama kat bahagian ari-ari...lama dia scan tapi tak nampak apa-apa...so doktor nak buat pregnant test sekali lagi..saya kena bagi sampel urine lagi...


Buat pengetahuan semua...masa tu dah pukul 12 tengahari lebih..saya dah buang air sebanyak tiga kali sebelum datang klinik...so kali ni kali keempat..sudah semestinya kepekatan hormon pregnant tu dah cair, dah tak boleh detect lagi..seperti yang saya jangkakan,result negative..apa yang sangat mengecewakan ialah cara layanan doktor tadi..takde lansung nak tanya detail tentang kandungan saya...ada tak saya rasa sakit ke, ada keluar darah ke sebelum ni..dia terus bagiatu "result negative..awak tak mengandung". full stop...


OMG..pleaselah doktor...sebagai seorang doktor sakit puan..takkan takde perasaan simpati lansung kat pesakit..sekurang-kurangnya tanya dulu soalan-soalan lain...yang boleh mengubat perasaan kecewa pesakit..takkan doktor tak boleh bayangkan camne perasaan kami..datang bawak berita gembira tiba-tiba dapat tau berita mcm tu..alasan doktor lagi maybe period saya lambat...ok fine...


Saya balik dengan berita hampa...tapi saya yakin saya memang pregnant...suhu badan tiba-tiba meningkat, sakit kepala, badan lemah, breast sakit, semua simptom pregnancy saya ada...saya bukan jenis yang mudah dapat demam..I KNOW MY BODY..


Balik rumah bagitau kat mak mertua..mak terkejut bila cakap doktor dah scan...kenapa bagi scan..masih terlalu awal nak scan..memang takkan nampak..sekurang-kurangnya kena tunggu lagi 2 minggu..this is my 1st pregnancy..so I have no idea, no experience about that..


Satu hari saya cuma habiskan masa kat rumah...baring dan tido..bahagian ari-ari makin sakit...malam hantar mak dan ayah kat perhentian bas putra..mak dah nak balik kampung..demam makin teruk..nasib baik husband masih ada kat rumah boleh jaga saya..kalau sorang-sorang saya tak taulah camne keadaan saya masa tu..


22 March 2011


Bangun pagi saya demam lagi..masih tak gi kerja...walaupun doktor KPMC kata saya tak pregnant, tapi saya tetap makan asid folic...lendir coklat keluar lagi..sekejap ada sekejap takde...kalau saya banyak bergerak, banyak lah yang keluar..kalau saya baring je, takde lendir yang keluar..


Saya cuma habiskan masa berehat dan tido...semua kerja rumah husband yang buat...saya dah takde selera nak makan..semuanya pahit bila masuk dalam mulut..


23 March 2011


Saya dah start kerja walaupun husband suruh saya cuti lagi..tapi saya rasa dah sihat sket...kat ofis, saya tak boleh buat kerja..sakit kepala...bila naik turun tangga, rasa makin sakit kat bahagian ari-ari..


#bersambung lagi...

12 comments:

  1. sebelum komen, dinasihatkan baca dari awal baru tau apa cerita...jangan main terjah je cik atau encik...

    ReplyDelete
  2. Ahahhaha...btol tu...tetiba lak mkn solomon.......aper da

    ReplyDelete
  3. Apetah hspital byar mahal kot.tp layanan mcm xpenh jadi doktor.ptt lah doktor x pakar

    ReplyDelete
  4. Apetah hspital byar mahal kot.tp layanan mcm xpenh jadi doktor.ptt lah doktor x pakar

    ReplyDelete
  5. Sy pn nk tyer pndpt korunk jugak..sy ni lg la, sy test pregnant naik 2 line...g klinik swasta dic ckp masa tu 5w.dia suh g 3 mggu lg ..sy g 3mggu lg, doc scan cakap kantung baby ada tp baby xnmp..doa ckp ikut scan bru 5w balik.skrunk ada keluar coklat cikit tp xberpanjangan. Sajer nk tayer pndpt..adkh kndugn sy ok @ cmner

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Kdg2 kita mmg xsuka kan some doctor yg layan kita. Dan lps tu kalo bebayar cam gini mmg chances kita nk pergi tu tidakla kan. Takpa doktor lain insyaAllah byk lagi. Hee

    ReplyDelete
  8. memang penah pergi KPMC puchong 2 tahun lepas untuk checkkup pregnancy..tapi layanan memang hampeh..

    ReplyDelete
  9. hebohkan je nama doctor tu..mmg sakit hati...sy pun dekat 5 tahun nk dpt anak..kurang asam punya doctor...biar dia kena benti keje...tk ikhlas...

    ReplyDelete
  10. Apa2 pun saya nasihatkan pergila cek dekat hospital kerajaan....mereka lebih detail...

    ReplyDelete
  11. sy pun ade exprient g kpmc,syg nye lepas wat skop scan dr bwh pas dr 2 sy keguguran.fobia x mau lg g c2.pd awl kandungn better jgn scan dulu.wat pengesahan mengandung dah mencukupi.

    ReplyDelete
  12. sy pun ade exprient g kpmc,syg nye lepas wat skop scan dr bwh pas dr 2 sy keguguran.fobia x mau lg g c2.pd awl kandungn better jgn scan dulu.wat pengesahan mengandung dah mencukupi.

    ReplyDelete

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...