27 June 2012

I'm Gonna Be A Mom...Part 1

Assalamualaikum.....

Alhamdulillah segala puji dan syukur hanya padaMu ya Allah.....sesungguhnya rezeki yang Kau berikan kali ini terlalu besar dan berharga kepada kami berdua...

Dengan rasminya saya ingin mengumumkan bahawasanya SAYA KINI PREGNANT...:)
Dan disebabkan itu jugaklah blog ini ditinggalkan sepi tanpa apa-apa coretan...
Bukan tak gembira tapi panjang ceritanya....
Kehamilan saya diuji banyak dugaan dan ujian....
Saya tidak mampu untuk bergembira sepertimana orang lain masa awal pregnant...

Panjang ceritanya........
Bulan 3 hari tu period saya lewat 4 hari...
Mulanya saya taknak letak apa-apa harapan tapi jauh disudut hati tetap berdoa supaya ada...
Bila buat urine test sendiri kat rumah seperti biasa resultnya negative...saya kecewa... :(

19 MARCH 2012

Selang semiggu lepas tu saya dah tak mampu nak tahan gelora di jiwa lagi...
Period takde tanda-tanda nak datang jugak...
Sekali lagi saya dengan beraninya beli pregnant test cuba buat sekali lagi kat rumah...
Awal saya bangun pagi tu sebab dah tak sabar...
Lepas celup, letak atas lantai...
Zap!!!
Tak perlu tunggu lama, dengan serta merta naik 2 line
Biar betul!!!! SAYA SEOLAH-OLAH TAK PERCAYA masa tengok alat tu...
2 kali saya telan air liur...(^_^)



Happy sangat-sangat tapi saya tak boleh nak share lagi berita tu dengan husband..
Kebetulan husband ada kat offshore...
Tak sabar nak tunggu dia call pagi tu....
Penantian adalah suatu penyiksaan...

Sebaik saja saya parking kereta kat ofis, telefon pun berbunyi..
(^__^)
Yes, panggilan from my hubby...
Terus angkat then saya bagitau berita gembira kat dia...
Bila dia dengar je terus dia cakap syukur alhamdulilah...
"Rasa nak nangis je yang.."
Hehe.....saya faham perasaan dia masa tu...
Tapi husband tak boleh balik lagi...
Masa tu jadual dia lagi 2 minggu baru boleh balik...
It's ok...saya takde rasa kecewa... 

Untuk dapatkan lebih kepastian, saya gi klinik nak buat check up dengan doktor plak..
Yelah mana tau duk terlebih happy, tengok-tengok saya silap..
Saya gi klinik biasa dulu untuk buat 1st check up ni...
Masa register, boleh receptionist tu cakap test kit kat klinik tu dh habis...
So tak boleh buat urine test...tapi dia cakap boleh scan kalau nak tau...
Oklah saya setuju sebab masa tu office hour...
Kang kalau gi klinik lain amik masa lama plak..

Masuk-masuk tengok doktor lelaki...
Takpelah...janji saya boleh dapat result yang betul...
Doktor  scan perut dan hasilnya memang positif...
Doktor tunjuk dah ada kantung dalam perut saya...
Actually saya pun tak tau yang mana satu sebenarnya kantung sebab kecik sangat...
Lepas doktor kira-kira,  masa tu usia kandungan saya 5 minggu lebih...
Masih terlalu awal...
Doktor cakap lagi, ada kantung tak semestinya ada baby..
Jadi banyak-banyakkan berdoa semoga semuanya berjalan lancar....



Memandangkan saya pernah lalui pengalaman KEGUGURAN masa kehamilan tahun lepas...
Saya dan husband amik keputusan taknak bagitau lagi pada family..
Yang tau pun cuma kawan terdekat kat ofis..
Rasanya biarlah kandungan kali ni dah besar sket baru bagitau....

21 MARCH 2012

Selang 2 hari lepas scan dengan doktor...
Perkara yang paling saya takut dan bimbang berulang kembali...
Ada tanda-tanda BLEEDING....
Terus saya pergi jumpa doktor kat klinik bersalin UMRA shah alam...
Senang boleh refer doktor sakit puan terus kat sini...
Sekali lagi doktor scan sebab nak buat pengesahan kandungan saya...
Doktor memang sahkan saya mengandung..
Pasal bleeding tu, doktor nasihatkan saya banyakkan berehat..
Dan yang paling penting sekali jangan STRESS!!

Mana boleh tak stress doktor...
Saya pernah lalui pengalaman pahit sebelum ni..
Sedikit sebanyak mesti fikiran saya terganggu jugak kali ni...
Huhu...
Doktor bagi MC 3 hari suruh saya berehat kat umah....
Lagi satu doktor pesan, kalau Allah nak bagi memang akan ada rezeki saya..
Tapi walau kita jaga macam mana sekalipun...
Kalau terjadi jugak perkara tu, anggap itu bukan rezeki..
Berdoa dan tawakal....

Balik rumah saya rest sepanjang masa..
Tanda-tanda bleeding tetap ada walaupun saya dah makan ubat kuat rahim yang doktor bagi...
Tapi tak teruk sangatlah bleeding tu..
Warna coklat pudar sket-sket....
Tiap-tiap kali lepas solat saya berdoa supaya semuanya selamat...

26 MARCH 2012

Hari isnin saya masuk kerja macam biasa...
Tapi badan rasa lemah sangat..
Bawah  ari-ari selalu sakit walaupun saya duduk kat kerusi je...
Kawan kat ofis tegur muka saya pucat...
Memang saya rasa tak bermaya sangat...
Kebetulan hari tu ada meeting...
Masa meeting tengah berlansung, perut saya sakit sangat-sangat...
Saya tahan sampai habis meeting...
Dah selesai, saya ke toilet sebab rasa nak buang air....
Masa buang air tulah saya rasa sakit..
Air kencing keluar sekali dengan darah....

Officemate bawak saya gi klinik UMRA...
Doktor scan lagi perut saya....
Doktor cakap kantung janin saya ok dan makin membesar...
Alhamdulillah...
Doktor bagi 1 injection kat bump untuk kuat rahim..
Huhu..sakit.....lepas tu saya dapat MC lagi 5 hari...
Doktor suruh rest kat rumah...

Balik rumah saya drive sendiri dari Shah Alam ke Puchong...
Perut sesekali rasa sakit tapi saya tak layan sangat..
Sampai rumah je rasa nak buang air...
Bila buang air je....ya Allah....
Keluar ketulan darah besar macam perut ikan dan hati ayam...
Saya menangis sorang-sorang kat rumah...
Call husband bagitau apa yang terjadi...

Masa tu saya ingat dah tak selamat lagi..
Husband pujuk dalam telefon...
Kami redha kalau bukan rezeki lagi...
Husband cakap dia dah bagitau ofis nak balik minggu ni jugak..
Dalam keadaan macam tu,dia tak sanggup biar saya sorang-sorang kat rumah..
Malangnya husband tak boleh balik on the spot..
Kena tunggu beberapa hari sebab nak cari orang ganti tempat dia..
Saya hanya mampu terbaring kat rumah...
Masa tu mak mertua (MIL) saya dah tau tentang perkara ni...
Bila dia dapat tau ada keluar ketulan darah dia risau sangat-sangat..
Risau saya sakit macam dulu sampai tak boleh tidor...
Yang paling terharu pukul 4 pagi MIL hantar mesej..
Tanya saya boleh tidur tak?
Perut sakit tak?
Saya ok je tidor...perut pun tak sakit macam dulu...
Darah pekat warna hitam masih keluar...
Itu yang buat saya agak bingung...tapi PASRAH...

28 MARCH 2012

Husband sampai rumah dah malam dah...
Keluar gi makan sebab saya tak makan apa pun lagi hari tu..
Bayangkan selama beberapa hari sebelum husband sampai, saya tak makan nasi..
Tak larat lansung nak bangun..
Nak masak jauh sekali...cuma isi perut dengan biskut, roti dan minum susu...
Bila makan kat nasi kat kedai, sket je saya lalu makan...
Takde selera campur mual....

29 MARCH 2012

Kami ke klinik UMRA untuk check up dengan doktor...
Lepas citer apa yang terjadi, doktor scan untuk yang ke berapa kali ntah...
Alangkah terkejutnya bila doktor cakap baby saya dah ada jantung...
Yer...saya boleh tengok 'klip' 'klip' denyutan jantung baby...
Ya Allah...keajaiban apakah ini....
Masa ni kandungan dah 7 minggu...


Husband lepas doktor cakap dah ada degupan jantung, terus terbangun dari kerusi nak tengok sekali...
Memang terkejut sebab kami sangka dah takde rezeki lagi dah...
Bila ditanya doktor, apa sebenarnya yang keluar hari tu..
Doktor sendiri pun tak dapat nak bagi jawapan yang memuaskan hati..
Tapi kami tetap happy lepas jumpa doktor tu....
Sebab dah tau kandungan saya masih survive lagi...
Tapi tak lama pun...

Nanti saya sambung lagi di entry seterusnya...
Mata dah mengantuk...
Huhu....


No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...