06 July 2013

Peristiwa Selepas Itu...Gugur Jantung Ibu

Assalamualaikum...

Kali ni saya nak sambung cerita yang berlaku selepas kami bergembira di siang hari..baca kat SINI

Lepas Khasif dah tido, saya turun bawah layan drama Korea..ada citer baru beli tapi tak sempat nak tengok...selang setiap 1 jam saya naik atas jenguk Khasif kat bilik takut dia terjaga..dia tidor lena tapi biasa la buas sket..lebih kurang pukul 4 pagi saya naik bilik nak tidor...

Rasanya baru je saya terlena, saya dengar bunyi Khasif merengek...saya bangun bagi Khasif minum susu..dia minum separuh lepas tu dah taknak...saya letak khasif tidor kat sebelah..malam ni tido dengan ibu ek...tak lama dalam 5 minit tiba-tiba Khasif gelisah....kejap-kejap dia garu bawah telinga..saya pegang tangan dia...lepas dia garu kat dada...saya pegang lagi...

Agaknya dia gatal ruam..Khasif kalau panas memang ada naik ruam sket kat dada..saya pun letak bedak aiken kat seluruh tengkuk dan dada dia...tapi di still nak menggaru..kejap bergolek ke kanan...kejap bergolek ke kiri..tapi dia tak nangis..mata pejam..."adik..tido.."

Tapi Khasif makin kuat menggaru...ada sekali dia tarik kulit kat belakang telinga kuat macam nak tercabut.. ish..kenapa ni?? saya tak sedap hati...saya bukak lampu....MASYAALLAH anak aku..  

Actually gambar ni malam kedua..malam pertama berlaku saya tak snap sebab terkejut rasa nak gugur jantung..ya Allah...anak aku rupanya tengah gatal miang macam ni boleh aku buat tak tau..rasa bersalah sangat-sangat...air mata dah gugur dah...

"Adik sakit ke...shh...shh...takpe..ibu ada...ibu letak ubat ek..." tap tap air mata saya gugur..

Dia bukak mata..kuyu sangat mata dia..yang paling saya sebak sangat dalam keadaan macam tu dia tak menangis...dia cuma pandang je kat muka saya...mengharap simpati dari ibu..

Dia tak menangis, dia tak merengek lansung...seolah dia tau yang ibu dia bersendirian kat rumah tanpa babah..kalau dia nangis lagi ibu susah...dia cuba nak garu tapi saya pegang tangan.."kejap yer sayang...ibu letak ubat ek..." saya dukung dia gi tingkat bawah amik minyak gamat.....

Saya sapu kat seluruh tempat dia gatal...tangan Khasif mengigil tahan gatal...saya usap kepala dia..usap dada dia..usap lengan dia...sambil baca ayat Kursi sampai Khasif tertido...saya tak tido...saya riba dia dan tunggu sampai biji-biji gatal dan merah tu hilang...alhamdulillah minyak gamat tu beri kesan positif....dah dekat subuh saya tengok kulit dia kembali normal...Khasif pun tidor lena lepas letak minyak gamat tu...syukur ya Allah...

Saya tak boleh tidor...saya duk fikir apa benda yang gigit anak aku ni..ada ulat bulu ke kat katil dia..kalau semut takkan sampai macam ni sekali...

Pukul 8.30 pagi Khasif bangun...happy, ceria macam biasa...seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku...saya tengok kat tempat dia gatal malam tadi, takde dah biji-biji dan merah...saya anggap dah ok...

Tiba-tiba lebih kurang pukul 12.30 tengahari biji-biji tu naik balik..
Tengoklah telinga, pipi dan belakang telinga semua merah..biji-biji tu jadi panjang...sah..ini bukan sebab ulat bulu....saya call UMRA tanya doktor kanak-kanak ada tak? receptionist cakap doktor ada sampai pukul 1 je...lepas tu kalau nak jumpa doktor  datang pukul 7..kebetulan hari tu hari Ahad so banyak klinik kanak-kanak yang tutup

Saya letak minyak gamat lagi..alhamdulillah hilang...pukul 2 lebih jadi balik..tak boleh jadi..saya cepat-cepat gi bersiap bawak klinik biasa dulu...call klinik MENARA kat bukit jelutong..diaornag kata doktor kat klinik tu boleh cek baby...so bergegas saya ke sana...elok sampai klinik, biji dan merah tu hilang...OMG...

Camne nak tunjuk kat doktor..huhu...berharap sangat masa tengah menuggu tu benda tu datang balik..tapi takde..masuk bilik doktor, doktor tanya kenapa...saya pun explain kat doktor apa yang jadi...doktor tu okey...cakap kuat dan bersemangat giler...doktor cakap ALLERGY...

Allergy? allergy apa? huhu...okey..terus saya teringat...semalam masa keluar gi makan..saya bagi Khasif makan apa? huhu....lepas tu air bancuh susu masa kat masjid tu bersih ke tak...aduh...satu persatu datang dalam kepala...doktor bagi ubat minum dan ubat sapu....

Balik rumah...jadi balik..saya tak bagi Khasif makan ubat..saya cuma bergantung pada minyak gamat..sebelum bagi makan ubat, saya nak bawak jumpa pakar kanak-kanak dulu...risau jugak nak bagi anak 8 bulan makan ubat...

Pukul 6.30 petang gerakke UMRA..sampai-sampai klinik...MAAASYARAKAT....ramainya manusia mak bapak bawak anak nak jumpa doktor...huhu...ingatkan anak ku je yang bermasalah...

Turn menunggu kali ni adalah PAAAAAALING LAMA sekali saya rasa...dah dekat 8.30 malam baru giliran Khasif...masuk-masuk tengok doktor lelaki..bukan doktor Jessie..nasib baik..bukan apa selalu doktor Jessie tu macam tak banyak sangat penerangan kalau kita tanya..doktor lelaki ni bagus...peramah dan nampak macam mesra kanak-kanak...kalau jadi doktor kanak-kanak tapi tak mesra kanak-kanak memanglah tak best..

Doktor kat UMRA pun cakap Khasif kena alergi..tapi alergi tu saya kena cari sendiri sebab punca dia banyak..ada kemungkinan makanan, sabun, habuk, keturunan, pakaian atau apa saja yang ada disekitar dia...doktor cakap jangan risau..selagi anak menyusu macam biasa, aktif macam biasa dia akan ok...kalau dia demam, taknak makan danminum itu yang bahaya...nasib baik lah khasif ni tetap maintain makan dan minum..cuma saya je la yang risau nak bagi makan apa lepas berlaku kejadian ni....doktor bagi ubat alergi yang paling 'ringan' sekali...

Balik rumah mandikan dia sket..mandi malam kan tak elok...bagi susu...start malam tu saya tak tido dalam bilik dah.saya tidor bawah kat depan tv sekali dengan Khasif dan Kak Siti...senang kalau apa-apa jadi malam tu...masa dia awal-awal tidor takde pun alergi tu datang...so saya pun tak bagi la ubat sebab doktor cakap bagi ubat BILA PERLU SAHAJA....        

Pukul 3 pagi saya terjaga tengok Khasif tengah menggaru...telinga dia dah luka sebab garu kuat sangat..ya Allah...kesian anak aku...Kak Siti pun bangun sekali...


Habis kat muka pun naik jugak..tapi nasib baik dia tak garu kat muka....dada semua merah....

Tangan pun ada naik jugak sket.....cepat-cepat bagi dia makan ubat sebab tak sangup nak tengok dia macam tu...kesian sangat...tak putus-putus berdoa kat Allah biarlah semua sakit dia pada saya...teringat pada husband...aku harus kuat...aku tak boleh lemah...

Esoknya saya EL..htr mesej kat bos dan offismate...my SIL, Yani inform kat FB suruh mandi dengan air garam....alhamdulliah bila mandi dan sapu dengan air garam nampak ada kesan positif....biji merah tu makin surut..thanks Yani..

Saya tanya jugak blogger JIJI camne dia buat masa haikal alergi dulu...banyak jugalah info yang JIJI share..thanks JIJI...salah satu punca dia cakap haikal tak boleh tempat berhabuk..saya pun terus terfikir...maybe ada betul  jugak punca adalah habuk..memang saya akui rumah saya sekarang berhabuk teruk sebab simpang nak masuk ke kawasan rumah saya tu orang tengah gali tanah untuk besarkan jalan dan tengah buat stesen minyak...

Sekarang ni tiap-tiap hari kerja saya adalah  lap habuk kat seluruh rumah terutama lantai..bukan lap dengan mop tau..tapi dengan cara manual..lap dengan tangan guna kain..

Sekarang ni nampak ada perbezaan la sket...Khasif tidor pun lena...cuma tia-tiap malam saya tidor lewat sebab nak pastikan dia tak menggaru...

Ada satu malam biji-bijik tu nak naik sket, saya sapu VCO (minyak kelapa dara)..hilang biji tu...tapi tak lama...lebih kurang setengah jam lepas tu dia naik balik....


Saya sapu air garam...lumur kat baah tengkuk, dada, bawah dagu..alhamdulillah...Khasif tak gatal...


Nampak tak berkilat-kilat tu...itu adalah garam...mula-mula saya guna garam untuk memasak..tapi risau jugak sebab garam tu ada yang beriodin..esoknya cari garam Himalaya kat farmasi cosway...alhamdulillah..tiap-tiap hari mandi air garam nampak kesan positif..

Alergi ni tak hilang sepenuhnya lagi...memang susah bila dah naik sekali kat badan sebab benda tu dah ada dalam darah...so harap sangat boleh balik kampung secepat mungkin..kat kampung boleh mintak orang buat air "tawar"..bahasa bandar orang panggil air penawar ek...hehe...dalam masa yang sama bagi Khasif minum air zam zam jugak...orang kata selagi kita boleh usaha, usaha buat sesuatu..jangan hanya bergantung pada ubat doktor...

Walaupun tak 'sihat' macam dulu..tapi mulut tetap berbunyi...sepanjang masa duk membebel ajak ibu dengan kak siti sembang dengan dia...kalau main sorang-sorang, bunyi lah dia nyanyi dalam bahasa dia...



Sibuk nak tolong lipat baju...anak dara lah katakan...

Khasif sayang..ibu dan babah doakan moga adik cepat sembuh yer...insyaAllah setiap penyakit itu ada ubatnya...cuma ibu mintak sangat kalau rasa badan adik tak selesa, tolonglah menangis atau bagi apa-apa hint  supaya ibu tau...jangan senyap macam selalu, simpan sakit sorang-sorang...luluh hati ibu bila tengok adik dah garu sampai berdarah...tapi tetap senyap walaupun dah luka teruk...WE LOVE U SO MUCH SYG...

4 comments:

  1. Cian nyer khasif..moga cpt sembuh ye syg

    ReplyDelete
  2. thanks ummisofea..alhamdulillah khasif dah makin sembuh dh sekarang..sebab khasif ada ibu yang superb..hahaha:)

    ReplyDelete
  3. sgt terharu bila baca ke 3 3 entry ni..bila nk tmbah beby lg?

    ReplyDelete
  4. hari ni hari ke2 saya bc blog awak..best..mcm2 cerita ada...salam perkenalan

    ReplyDelete

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...