05 September 2013

Projek Rumah Tergantung..

Assalamualaikum wbt...

Ingat tak lagi dulu saya pernah citer nak beli rumah kat area kerteh / kemaman tapi tak jadi...
Citernya boleh  BACA SINI ....

Lepas berbelah bahagi kat rumah terakhir tu..
Saya ada cakap husband ajak mak (MIL) gi tengok satu kawasan kan..
Sebenarnya kawasan yang dimaksudkan tu tanah ayah (FIL)..

Sebelum tu lagi,  dah lama ayah duk beria nak bagi kat husband..
Kami mula-mula tolak niat baik ayah tu..
Bukan sombong tapi kami rasa biarlah kami usaha sendiri cari rumah dengan duit sendiri..
Lagi satu, saya pun berbelah bahagi jugak..
Saya takut, kalau kami terima tanah tu camne plak hak adik beradik husband yang lain...

Banyak sebenarnya yang saya fikir masa ayah offer tu...
Dan lagi saya fikir...satu hari nanti kita semua akan meninggalkan dunia yang fana' ini kan..
Andai kata husband yang pergi dulu, camne dengan nasib saya...
Boleh ke family husband terima saya terus tinggal kat atas tanah tu walaupun rumah menggunakan duit kami sendiri...
Memang macam-macam saya fikir...

Opss..jangan ingat saya fikir family husband jahat sampai nak rampas tanah suka hati..
Tidak sesekali saya terniat mereka jahat  macam tu..
Cuma jauh disudut hati bimbang apa yang akan terjadi di masa akan datang kan...
*Mintak dijauhkan segala pertelingkahan dan salah faham...
Korang faham tak apa maksud saya...
Huhu...T___T

Tapi saya harap antara kami berdua, biarlah saya yang pergi dulu...
Nanti takde masalah yang akan timbul...
Dan husband pun boleh cari isteri muda kalau dia nak...
Hehe...

Okey...dah tesasul dari topik asal...
Lepas dah kecewa dengan pencarian rumah yang tidak berhasil...
Maka dengan berat hati kami pun terima tanah ayah tu...
Saya ada tanya mak jugak...takpe ke kami terima..
Adik-adik yang lain camne...
Mak ada jawapan tapi saya lupa..
Nanti kalau saya tulis kat sini takut salah, jadi citer lain plak..
Saya takut kalau citer bab-bab tanah ni...
Huhu...

Okey..lepas husband dah terima tanah untuk tapak rumah kami tu...
Ayah cari orang untuk projek tambun tanah kat kawasan tu ...
Masa tu bulan 4 tahun lepas masa saya tengah cuti sebulan masalah pregnancy..
Jumpa la sorang kontraktor sedara ayah jugak...
Habis bajet untuk tambun tanah saja 8K guna duit husband sendiri..
Pheww.....
Bagi orang biasa-biasa macam kami ni sekali keluar 8K terasa la jugak...
Bukan buat apa pun lagi cuma tambun tanah je..
Tapi husband nak sedapkan hati..
"Takpe, pelaburan masa depan..."

Lepas habis projek tambun tanah tu kami tak pergi tengok dah...
Cuma kalau balik kampung sekali sekala lalu kat kawasan tu tak stop pun..
Tengok dari jauh..
Orang kata kalau nak tanah betul-betul mampat tunggu setahun baru elok buat rumah...

Lepas tu proses tukar nama plak...
Dari nama ayah ke nama husband..
Ayah memang bersungguh sangat setiap kali urusan tukar nama kat pejabat tanah..
Nasib baik ada orang dalam...
So proses tu jadi cepat la jugak..


Masa balik mengundi bulan 5 hari tu..
Kami singgah la tengok kawasan...


Inilah dia kawasan yang dimaksudkan...
Lepas setahun lebih tambun tanah...
Rumput-rumput dah tumbuh...
Depan belakang semua dah ada rumah dan pagar...


Cuma terkejut tengok ada orang letak pasir kat tapak rumah..
Siapala yang tumpang tu...
Harap-harap tumpang letak je la..
Jangan nanti kami gi tengok sekali lagi dah naik kedai plak..
Hehe... 


View dari arah lain..
Syukur ahamdulillah dengan rezeki yang diberi...
Terima kasih tidak ternilai buat ayah dan mak..
Jasa kalian tidak akan sesekali kami lupakan...



Masa ni Khasif berusia 6 bulan..
Nyenyak sungguh tidor..
Dia bagi "kawan" dia tido kat carseat..
Dia plak tido kat riba ibu je...
Baik sungguh anak ibu ni...

Projek seterusnya cari pelan rumah..
Tapi sampai la ni pun masih tak bergerak sebab jadual kerja husband..
Kerja 4 minggu, cuti 2 minggu..
Mana sempat cuti 2 minggu nak buat itu ini..

Tak tau lah bila plak projek rumah akan diteruskan...
Harga minyak dah naik, lepas ni for sure la harga bahan-bahan pun naik..

Hari tu husband ada bunyi pasal projek rumah ni...
Tapi macam ada planning lain..
Tak tau la...serba salah plak saya dibuatnya...

Dah..itu saja cerita pasal projek rumah...
Takde start apa pun lagi sebenarnya...
Hehe...

Jumpa lagi...
Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...