06 January 2015

Selamat Tinggal Suka Duka 2014..

Assalamualaikum....

Tahun 2014, Malaysia diuji dengan kisah yang menyayat hati untuk dikenang...bermula dengan kehilangan pesawat MH370 yang sehingga kini masih belum dapat dijejak dan dikesan..tiada ucapan selamat tinggal buat kita semua...perginya hilang begitu sahaja ibarat sebuah kisah misteri...kehilangannya begitu terasa dalam setiap jiwa rakyat Malaysia..hanya Allah yang tahu dimana dan apa yang telah berlaku... 

Kemudian beberapa hari sebelum menjelang Hari Raya Aidilfitri, sekali lagi Malaysia diuji dengan berita sedih..kali ini pesawat MH17 terhempas dan meragut seluruh nyawa yang berada di dalamnya..ya Allah...ujian demi ujian..apa yang menyedihkan bila dikhabarkan pesawat tersebut ditembak sebelum terjunam jatuh menyembah bumi...siapa punya angkara? siapa yang harus bertanggungjawab? sehingga ke hari ini tiada siapa yang bangun membela nasib MH17..

Dan yang terbaru, penutup tahun 2014 sebuah lagi pesawat Air Asia Indonesia terhempas ke dalam laut..sehingga ke hari ini operasi mencari masih lagi berjalan..walaupun bukan pesawat Malaysia tapi berita-berita begini  sudah cukup membuatkan aku terasa sebak, sedih, takut dan macam-macam lagi perasaan..

Orang yang paling hampir, husband aku sendiri..pergi dan balik kerja every month perlu naik flight dan helikopter...every month...bayangkan perasaan aku setiap kali dia nak fly..dibayangi berita-berita begini...aku selalu pesan kat dia...jangan lupa baca doa...jangan lupa baca doa..setiap kali dia mesej dah semalat mendarat, baru hati aku lega...every time...
 
Dalam kehidupan aku sendiri, tahun 2014 berlalu pergi meninggalkan 1001 kenangan..semestinya ada kenangan indah untuk dikenang dan tak kurang juga kenangan pahit yang terpaksa ditelan...

Aku nak imbas sedikit kenangan yang berlaku dalam tahun 2014...

#throwback

JANUARY 2014

Pembuka tahun 2014...sempat bercuti ke PD 2 hari 1 malam sempena Anniversary yang ke 4...Alhamdulillah..masa happy bersama family..gambar sudah cukup untuk menceritakan segalanya...


Khasif waktu ni berusia 1 tahun 2 bulan..Alhamdulillah dia seorang anak kecil yang comel dan tak banyak ragam pada usia itu..matilah aku dikutuk sebab puji anak sendiri..hahaha......


FEBRUARY 2014


Memenuhi hajat husband nak bawak Khasif melawat Zoo negara...nak ajar Khasif kenal dan bermesra dengan binatang kat dalam zoo kekdahnya...


Malamnya lepas makan sempat singgah Dataran Merdeka tengok lampu-lampu neon..rupanya ramai yang datang bawak family bersantai kat sini..

MARCH 2014


Diberi kesempatan bawak mak (MIL) jalan-jalan ke Johor melawat adik-adik mak kat sana...apa pun nasi beriyani batu pahat memang terbaik...



Namun begitu hajat husband nak jalan-jalan dengan mak, ayah dan semua adik beradik masih belum tercapai...insyaAllah jika dipanjangkan umur, diberi kesempatan dan dimurahkan rezeki satu hari pasti akan terlaksana...amin...


APRIL 2014


Dalam banyak-banyak perkara, aku rasa inilah dugaan paling hebat untuk aku sepanjang tahun 2014..Khasif batuk malam-malam time tidor bermula hujung tahun 2013..batuk dan muntah almost every night..bayangkan betapa seksanya aku tengok dia batuk-batuk..3 hingga 4 jam batuk sampai termuntah semua isi perut...dah dekat subuh baru dia dapat tidor lena...
Akibatnya bulan 4 Khasif jatuh sakit, demam teruk dan disahkan terkena jangkitan kuman kat paru-paru...kena tahan kat ward selama seminggu lebih...kahak dah banyak masuk dalam paru-paru..kahak plak hijau pekat...


Hati ibu mana yang tak sedih bila tengok keadaan anak  yang lemah terbaring macam ni...ditambah lagi ketiadaan husband lagi aku terasa..tapi nak taknak,demi anak aku kuatkan semangat dan bertabah...

Aku ingatkan diri sendiri..istighfar banyak-banyak...anak orang lain lagi teruk ujian yang Allah bagi..aku ni cuma sket je..

Cuma yang sedih waktu tu tiada tempat bergantung harap..jauh dari ahli keluarga...tiada susu, tiada baju, tiada pampers...nasib baik esoknya kakak kembar datang....

Alhamdulillah selepas dirawat seminggu lebih oleh pakar, kesihatan Khasif bertambah baik...ya Allah...Kau berikanlah kesihatan yang berpanjangan untuk anak aku ya Allah...

MAY 2014


Khasif masuk school baru..actually sebelum Khasif masuk ward lagi aku dah buat keputusan..dah fikir banyak kali, dah fikir masak-masak tentang perkara ni...

Alhamdulillah lepas keluar ward, rehat dan kena kuarantin kat rumah lebih kurang 2 minggu..Khasif jumpa kawan-kawan baru...persekitaran baru..


Okey..yang kelakar ada seseorang datang bagitau aku..kononya taska Khasif yang lama dulu tu sebenarnya lebih bagus ..cikgu ajar one by one...ada orang cakap kat dia tak setuju dengan tindakan aku sebab nak hantar anak kat school yang ada education..budak sebesar Khasif nak dibebankan dengan belajar..kesian kat budak kecik lagi...hahaha....

Aku nak tergelak tapi aku tak sampai hati nak gelak....okey macam ni...bila kita tak tau keadaan dan situasi sebenar, tak perlu kut cakap macam tu..setiap ibu bapa lebih tau apa yang terbaik untuk anak dia..rasanya aku lebih tau tempat tu berbanding kamu...

Macam ni....let me explain...aku tukar Khasif ke school baru bukanlah aku nak dia wajib belajar ABC, 123...wajib pandai baca buku padahal hakikatnya umur anak aku pun masa tu baru 1 tahun 6 bulan...aku taklah sekejam itu..

Aku tukar school sebab aku nak Khasif lebih berdikari..lebih terdedah dengan pelbagai aktiviti yang boleh kembangkan otak dia..boleh belajar berinteraksi dan berkawan dengan budak-budak yang sebaya dia..kat school lama dia takde itu semua..kamu faham tak..TAK ADA..

Sebelum buat keputusan, aku dah survey scool baru dia tu...apa aktiviti dia kat sana...persekitaran dan tahap keselamatan dia..tahap kebersihan..jarak dengan rumah 10 kali ganda lebih dekat dari school lama..bukan aku main gamble je hantar...memangla setiap perkara tu ada pro and kontra..aku tak nafikan...tapi mestilah kita akan pilih yang lebih bagus kan... 

Okey..nak cakap pasal pandai belajar ABC, 123...itu tak perlu harap school pun takpe..kalau nak tau,  aku sendiri kat rumah pun memang mengajar Khasif tiap-tiap hari...yes..every day..

Sambil dia main..aku selit apa yang boleh dia belajar...contoh kenal nama haiwan..cat, elephant, lizard, dog, etc..bunyi haiwan camne....mengira..susun-susun ABC..mewarna..banyak lagi la aku ajar kat rumah...

Macam-macam exercise aku bagi kat Khasif...tapi bukan dalam keadaan formal la...aku ajar dia dalam keadaan santai-santai..sambil sembang-sembang aku ajar sebut perkataan..sambil turun tangga aku ajar mengira...gitu...ada faham? 

JUNE 2014

Sebelum puasa..aku tiba-tiba kena chicken pox...waaaaaa.....tua-tua kena chicken pox memang hazab sangat-sangat..masa tu la baru aku tau betapa nikmatnya dapat makan...masa kena chicken pox tu jangan kata nak makan nasi atau bubur, nak minum air pun tak boleh...sakitnya ibarat ada jarum dalam tekak...

3 minggu aku dapat MC (bersambung-sambung)...aku angkut Khasif balik kampung standby takut dia terkena sekali..at least kat kampung ada family tolong jaga kalau dua-dua kena...

Dari atas kepala, muka, badan sampai la ke kaki naik bintik-bintik chicken pox...meh aku tunjuk sket...

Jeng..jeng...jeng....

-
-
-
-
-
-





Waa lari..ada hantu.....!!
Tak baik tau..jangan ketawa...aku nak tunjuk betapa teruknya aku kena chicken pox hari tu..huhu...ini part muka je..yang lain takyah citerlah....sedih...T_T

Mula-mula nak jumpa husband pun malu....huhuhu...


JULY 2014

Tahun ke 2 berpuasa dan beraya sebagai seorang ibu...tahun ni persiapan raya pun ala kadar..


Anak..


Ibu...
Hehehe..sama tak? 
Masa ni parut chicken pox hitam-hitam tu masih terserlah..
Redha je la...takkan nak kikis..hahaha...
Nak kata aku tak pantang, lebih dari pantang dah rasanya..
Masa kena chicken pox 4 minggu aku tak berani cuci muka masa..basuh dengan air je..ko mampu?
Muka berminyak-minyak takyah cakaplah....sedih...
Tak kena hujan..tak makan kicap..
Now aku rasa dah ada perubahan sket parut kat muka..dah makin kurang..

SEPT 2014


Percutian ke Penang selama 3 hari 2 malam...bonding time with my family...percutian yang penuh cabaran..pew...*kesat peluh..


Percutian terakhir untuk tahun 2014..
Kami dari awal kahwin lagi memang tiap-tiap tahun wajib at least ada sekali percutian ke mana-mana...tak kisah dekat ke jauh tapi mesti ada...kalau takde rasa macam tak lengkap...

Bercuti tak semestinya kena duk hotel mewah-mewah...hotel bajet pun ok je...yang penting masa bersama family itu ada...betul tak...^_^


Sempat jugak bawak Khasif  ke Sunway Lagoon..okey yang ni idea husband..nak bawak anak swimming puas-puas katanya...
Takde makna okey...Khasif asyik meragam je...tension aku...
Dan yang paling sedih sesuatu telah terjadi kat kamera kami..
Ops..citer ni aku tak update lagi kat blog kan...nanti ada masa aku story mory okey...

Bulan 9 jugak family aku kehilangan abang sulung...setelah bertahun-tahun berulang alik ke hospital terima rawatan, akhirnya arwah pergi meninggalkan kami..Allah lebih menyayanginya...dan yang paling sebak, ayah aku tak tau anak sulung dia dah tiada...ayah pergi masa hari pengkebumian..ayah turut sama bacakan Yassin..tapi esoknya bila ditanya ayah tak tau siapa yang meninggal...

Ayah aku ada masalah pendengaran...bila cuba diberitahu ayah tak dengar sangat..sampaikan abang dengan kakak aku terpaksa tinggikan suara..satu persatu kami suruh ayah kira nama anak-anak dia...dan bila ayah tau...air mata dia bergenang...senyap seketika...Allahuakbar...itu sahaja yang keluar dari mulut ayah...


OCTOBER & NOVEMBER 2014

Di ofis, lagi sekali aku diuji...aku rasa tersisih...rasa tak dihargai...mujur husband ada kat rumah waktu tu...aku menangis sepuas-puasnya..bayangkan setiap kali aku teringat, aku mesti menangis..aku bawak diri balik kampung...aku tenangkan hati bersama family...lepas bercuti aku masuk ofis...aku kumpul kekuatan untuk jumpa bos...aku luah apa yang aku rasa....aku ingat balik apa yang bos cakap pada aku dulu..

"Jangan berhenti selagi dia tak berhenti"

So disebabkan aku pegang permintaan tu, aku stay kat company sekarang dah nak masuk 6 tahun..tapi makin hari aku rasa makin tersisih...rasa terbuang...

Dan alhamdulillah ada berita gembira buat aku...terima kasih pada bos yang sudi mendengar dan memahami....terima kasih jugak sebab bagi peluang aku perbaiki diri aku...aku penuhkan azam di dada, aku nak kerja sungguh-sunggu..aku taknak sia-siakan kepercayaan yang dah diberi pada aku...

Aku sangka habis sampai disitu cerita sedih....tapi tak...seseorang  yang mengaku dia faham situasi aku, dia faham perasaan aku...rupa-rupanya ada cerita dibelakang aku....seseorang yang aku sangka ikhlas berkawan dengan aku...aarghhhh...cukuplah..aku taknak buat dosa kering...biarlah perkara tu berlalu pergi tanpa perlu aku kenang...


Ada perkara terjadi memang seperti yang aku rancang..dan ada juga perkara terjadi lansung tak pernah terfikir dalam otak fikiran aku...kita manusia biasa hanya mampu merancang tapi Allah jua yang menentukan segala-galanya..

Yang pasti segala kenangan manis akan kekal dalam ingatan..yang pahit akan aku jadikan sempadan untuk diri sendiri sebagai panduan dalam menempuh hari-hari yang akan mendatang...

Selamat tinggal 2014....Annyeong..Goodbye...

Tahun baru aku nak perbaiki hubungan aku dengan Allah..aku nak perbaiki hubungan aku dengan insan yang aku sayang...aku nak perbaiki hubungan aku dengan kedua-dua family aku...aku nak perbaiki hubungan aku dengan orang yang ikhlas terima aku seadanya...

Orang yang tak ikhlas dengan aku, pergilah...aku dengan hati terbuka lepaskan ikatan perhubungan itu...aku taknak menyakitkan hati sesiapa lebih-lebih lagi mereka yang tak sukakan aku...so...sila main jauh-jauh...

Selamat Datang 2015.....

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...