29 September 2009

HINAKAH SEORANG AYAH TUA....?

INI KISAH BENAR SAYA DAN AYAH SAYA..TIADA KAITAN DENGAN KISAH ORANG LAIN.BUKAN REKAAN, BUKAN COPY AND PASTE TAPI HASIL LUAHAN HATI SAYA SENDIRI-HASNIZA SAID-

Hari ni saya tak boleh fokus buat kerja....
Saya teringat ayah kat kampung...
Yang membesarkan saya selama lebih 20 tahun seorang diri selepas emak pergi..
Saya ingat lagi kakak saya bercerita....
Sebelum emak pergi, arwah tinggalkan amanah untuk ayah
Kata arwah emak...jagalah saya sebaik mungkin...
Utamakan saya dalam apa juga hal yang ayah lakukan...
Saya masih kecil masa emak meninggal dunia..
Umur saya baru 4 tahun...
Saya tak mengeti apa-apa...
Saya takde kenangan bersama emak...
Yang saya cuma ingat..
Saya membesar bersama ayah...

Saya menangis setiap kali teringat segala pengorbanan ayah untuk saya...
Setiap pagi...ayah akan bawak saya sarapan dikedai...
Saya masih ingat...setiap kali ke kedai, ayah akan galas saya...
Saya akan duduk atas belakang ayah sambil tangan pegang tengkuk ayah...
Ayah berjalan dari rumah ke kedai...
Waktu tu saya masih kecil...dan saya masih ingat lagi setiap memori tu sampai sekarang..
Di kedai, ayah selalu akan mintak teh panas...
Maklumlah orang kampung...
Ayah sebut teh bukan tea macam orang bandar...
Sebelum ayah minum..ayah akan tuang air teh tu untuk saya ke dalam piring...
Saya akan hirup air tu sikit demi sikit..
Bila air saya dah habis..ayah akan tambah lagi ke dalam piring saya...
Bila dah habis sarapan..
Ayah akan galas saya lagi balik ke rumah..
Begitulah rutin kami setiap hari...
Masa tu saya memang anak yang manja dengan ayah..

Bila saya dah masuk sekolah tadika..
Masa tu umur saya 6 tahun..
Ayah hantar saya dengan basikal tuanya...
Sebelum sampai sekolah..kami singgah dulu kat kedai..
Macam biasa ayah akan mintak air teh panas..
Kami kongsi minum air tu..
Orang kat kedai tau saya sangat manja dengan ayah..

Balik sekolah, saya tengok ayah dah tunggu saya..:)
Untuk bawak saya balik rumah...
Tak pernah sekalipun..
Bila saya habis sekolah ayah tak tunggu saya..
Ayah akan duduk tunggu saya sebelum saya keluar..
Sayangnya ayah pada saya...

Bila saya dah masuk darjah satu...
Ayah masih hantar dan ambil saya ke sekolah...
Rumah saya agak jauh dari sekolah..
Lebih kurang 2 km...
Dan pada masa tu, takde seorang pun orang kampung saya
Hantar anak kat sekolah tu...
Cuma keluarga saya je...
Orang lain hantar pergi sekolah yang lebih dekat..
Dan sebab tu saya takde kawan yang tinggal satu kampung...
Kawan saya cuma ayah...

Masuk darjah tiga..
Ayah belikan saya basikal..
Gembira sangat masa tu..:)
Selalunya petang2 kl saya nak naik basikal..
Saya naik basikal tua ayah..
Bayangkan basikal besar tu saya tunggang keliling kampung tiap2 petang...
dan akibatnya..kaki saya berjahit sampai sekarang tinggalkan parut besar...

Bila dah ada basikal sendiri...
Ayah dah tak hantar dan ambil saya kat sekolah lagi..
Mula2 tu ayah akan ikut belakang jugak..
Masuk minggu kedua saya dah boleh pergi sorang diri....
Bila balik sekolah, sampai rumah tengok ayah takde..
Saya tau ayah kat mana..
Kl ayah takde maknanya..
Ayah kat bukit durian..
Kalau saya tak sabar nak tunggu ayah balik..
Saya pergi sorang2 bukit durian cari ayah..
Pernah jugak ayah marah...
Sebab saya datang sorang2 masuk hutan cari dia..
Saya tau ayah marah sebab ayah sayangkan saya..
Dia risaukan keselamatan saya..
Tapi itulah kali pertama dan terakhir ayah marah saya..
Sumpah..ayah tak pernah marah saya...
Apatah lagi tinggikn suara pada saya..
Ayah terlalu baik pada saya...
Dan juga pada anak2 yang lain...

Saya ingat lagi...
Pagi sebelum pergi sekolah..
Lepas saya mandi, pakai baju sekolah...
Saya bagitau ayah..
Beg sekolah dah "carik"..maksudnya koyak..
Saya nak beg baru boleh tak..
Ayah tengok beg saya..
Ayah cakap..
Beg ni boleh guna lagi..
Ayah jahitkan yer..
Koyak sikit jer..
Saya tak merungut..
Pada saya apa yang ayah cakap sume betul..
Saya duduk depan ayah..
Sambil tunggu sampai ayah habis jahit beg..
Sebak dada setiap kali saya teringat kenangan dulu...

Bila saya masuk sekolah menengah..
Itulah pertama kali saya berpisah jauh dengan ayah..
Saya tinggal di asrama di daerah lain..
Jauh dari rumah..
Bermula dari waktu tu..
Saya dah tak rapat dengan ayah macam dulu..
Tapi tak bermakna saya tak sayang ayah..
Cuma saya dah makin membesar...
Dah ada perasaan malu untuk bermanja seperti waktu kecil dulu..

Habis sekolah menengah..
Saya sambung belajar ke universiti..
Ayah makin hari makin tua..
Dan sekarang..
Saya dah ada kerja sendiri..
Setiap bulan saya akan balik kampung..
Jenguk ayah..
Tapi saya sedih..
Saya jarang dapat luangkan masa untuk ayah...
Ayah makin lama makin jadi pendiam...
Saya tau ayah sunyi...
Tapi saya tak pernah anggap ayah saya menyusahkan..
Sebab terlalu banyak pengorbanan dia untuk saya selama ni..
Terlalu besar...
Dialah ibu, dialah ayah saya..

Namun...
semalam hati saya tersentak...
Bila seorang pakcik tua..
Yang mungkin sebaya dengan ayah saya..
Dimarahi anak perempuannya...
didepan mata saya...
Saya sebak..
kenapa layan ayah dia sendiri macam tu..
Adakah sebab ayah tu dah tua..
Dah takde kudrat, dah uzur..
Hinakah seorang ayah yang tua..
Adakah dia rasa ayah tua tu dah menyusahkan dia....?

Anak perempuan pakcik tua tu balik rumah lambat...
Saya kesian tengok pakcik tua tu..
Saya panggil dia atuk..
Saya tau dia lapar..
Muka dia tak bermaya..
Dia tak mampu nak duduk kat sofa sebab dah lapar..
Dia baring tunggu anak dia..
Saya tanya pakcik tua tu..
Atuk nak makan apa2 tak?
Nak minum tea panas?
Saya buatkan yer..
Saya masuk dapur nak masak air..
Tapi saya dengar..
Pak cik tua tu cakap..
Takpe2 nak...
Dia nak tunggu jugak anak dia balik..
Saya tengok jam..
dah dekat pukul 9 malam..
Dah lambat..
Saya kesian sangat kat pakcik tua tu..
Saya cakap, tak tau anak atuk balik pukul berapa..
Atuk makan dulu yer apa yang ada..
Saya buatkan air yer..
Dia cakap taknak jugak..
Saya pun tak mampu nak buat apa lagi..
Saya cakap, kl atuk nak apa2 panggil je saya..
Dia cakap..InsyaAllah nak..

10 minit lepas tu..
anak perempuan dia balik..
masa tu Pak cik tua tu dah masuk bilik...
saya btau perempuan tu ..
Pakcik tu tunggu dia..
Saya nak bagi makanan tapi atuk taknak.
Dia macam terkejut..

Lepas tu pakcik tua dari kuar bilik..
Mungkin lepas dengar anak dia balik..
Dia sangka dah boleh makan..
Saya dengar perempuan tu masak kat dapur..
Bila dah siap, dia panggil pak cik tua tu makan..
Tapi tiba2 saya dengar..
dia marah atuk..
lain kali tak payah tunggu dia balik..!!
makan je lauk apa yang ada ni..
kan dah sedia sume kat dapur..
Dalam hati saya..
Bukan ke itu lauk yang semalam..?
Takkan nak bagi makan lauk tu untuk ayah sendiri..?
tapi saya senyap je...
Saya dengar lagi..
Jangan pandai2 buka tabung makanan yang tak terbukak lagi!!
Makan je yang dalam tabung dah dibuka!!!
Ya Allah..
kenapa?
dengan ayah sendiri pun nak berkira ke...

Saya sedih tengok keadaan pak cik tua tu..
Pegang sudu terketar2..
Sambil makan pakcik tua tu cuma senyap..
Sesekali dia akan cakap..yelah..
itu je yang mampu dia cakap masa anak dia marah..
Lepas makan saya tengok pak cik tua masuk bilik..
Baring kat atas katil...
Badan pak cik tu kurus sangat..
Saya tau pak cik tu sedih..
Akhirnya pak cik tu tertido dalam keadaan sedih..
Sambil tangannya pegang tasbih..
Kasihannya atuk...

Saya terus teringat ayah kat kampung..
Begini ke ayah kat rumah tiap2 hari..
sedih, sunyi tanpa teman berbicara..
Saya cuma berdoa..
Agar ayah saya sentiasa sihat..
dan juga agar kakak saya mampu jaga ayah sebaik mungkin..
Selagi hayat ayah ada..
Gembirakanlah hati ayah..
Sebelum dia tinggalkan kita buat selama-lamanya...
Saya takkan buat ayah sedih lagi...:(
Jangan buat ayah menangis..
Dia bukan beban saya..
Dia anugerah yang Tuhan bagi pada saya..
DIA SEORANG AYAH YANG TERLALU BAIK....

5 comments:

  1. sedihnye...
    tibe2 igt abah kat kampung

    ReplyDelete
  2. memang sedih...setiap kali teringat pengorbanan ayah..saya akan menangis...

    ReplyDelete
  3. Awak, entry awak ni sangat menyentuh hati saya. Menitis air mata saya. Sampai hati anak perempuan dia tuh buat macam tuh. Ya Allah. Semoga kita semua tak jadi anak seperti itu. Amin.

    ReplyDelete
  4. sedihnye... tersentuh hati ble sy bace entry ni....smpai hati anak dia buat ayah dia mcm tu...hmmm...

    ReplyDelete

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...