10 August 2012

Budaya Kerja Dah Terlalu Berbeza...

Assalamualaikum....

Salam 21 Ramadhan buat semua pembaca..sejak akhir-akhir ni kan saya asyik teringat pengalaman masa mula-mula start kerja kat company sekarang ni...entahlah...nak compare dulu dengan sekarang banyak perubahan yang dah berlaku...walaupun masa mula-mula kerja susah sangat,  gaji ciput tapi kerja happy...

Okey, biar saya citer dari awal..lepas habis belajar kat UM tahun 2008, saya tak dapat kerja lagi... bekas lecturer saya, Prof Teh offer kerja dengan dia jadi Research Assistant (RA)..saya start kerja dengan dia kalau tak silap bulan July/ Aug 2008 macam tulah...dengan gaji RM1500 masa tu, rasa dah cukup untuk kumpul duit kawin sementara nak dapat kerja tetap...masa tu saya kerja RA dengan seorang kawan nama Fizah...tiap-tiap hari saya habiskan masa dengan dia kat lab...lunch sama-sama, balik naik bas berebut dengan indon pun sama-sama...hari Jumaat rehat 2 jam keluar gi shopping kat mid valley pun sama-sama...

Kami happy walaupun kerja macam tu tapi takde nak tikam dari belakang ke, nak cakap menunjuk-nunjuk ke,nak mengumpat belakang ke..memang takde...Fizah ni padahal budak pandai cuma rezeki dia lambat sket...tapi sekarang amik ko dah kerja bagus dah...itupun masih contact jugak sekali sekala tanya khabar...masuk bulan Feb 2009 saya buat keputusan nak resign sebab dah bosan kut kerja jadi RA..prof plak masa tu ada jugak beberapa kali tanya bila nak buat master dengan dia...masa tu tak terbukak hati nak buat master sebab fikir nak cari kerja, nak kumpul duit untuk kawin...so saya bagitau Prof saya kerja sampai habis bulan feb...prof tak boleh nak cakap apa dan dia terpaksa lepaskan saya...tapi fizah masih lagi stay kerja kat sana masa tu..Prof Teh, thank you for your kindness...(^_^)

Masuk minggu terakhir saya kerja RA, tiba-tiba saya dapat panggilan dari company sekarang offer kerja...saya ingat lagi masa tu saya tengah dating dengan my fiance (now dah jadi husband)..seronok campur excited..yelah ingat saya dah kena balik cari kerja kat kampung dah...alhamdulillah rezeki saya masih di KL..saya start kerja pada 2 March 2009...takut ooo masa mula-mula masuk kerja...

Paling atas sekali Manager lelaki (chinese)..lepas tu office manager pompuan chinese...saya memang takut sangat kat dia...dia selalu dari jauh perhatikan orang kerja...kadang-kadang peramah, kadang-kadang serius...tapi saya rasa dia banyak serius dari ketawa...hehe..okey bercerita pasal staff, tak ramai staff base ofis masa tu...selain saya dan office manager, 2 orang lagi staff chinese pompuan buat account...lelaki plak lebih kurang 8 orang...2/3 dari mereka adalah chinese...tahap workaholic diaorang memang dasyat...tak kira lelaki ke pompuan..kerja tiap-tiap hari balik lambat..

Masa tu saya nak citer ek..waktu masuk kerja pukul 8 pagi...tapi almost of them sebelum pukul 8 tu semua dah masuk...yang lewat tu sekali sekali adalah tapi lewat 5 minit macam tu je...padahal punch card takde pun...balik sepatutnya pukul 5 petang tapi nak tengok diaorang balik pukul 5 tepat tu memang taklah...5.30 tu sibuk lagi kerja..ada tu stay sampai pukul 7 malam siapkan kerja...mereka memang sangat rajin bekerja...nak bunyi pasal claim OT? takde lansung okey...

Masa mula-mula kerja saya masih menyewa bilik kat pantai dalam...bayangkan dari pantai dalam nak ke puchong naik bas memang sakit...kena tukar 2 kali bas..pukul 6 pagi naik bas kat pantai dalam berebut-rebut dengan indon..6.30 pagi dah tercongok tunggu bas kat kl central...dari kl central bas lalu jalan klang lama ke puchong..pukul 7.45 baru sampai puchong...dari bas stop kena jalan lebih kurang 10 minit nak gi ofis..maka berlari-larilah saya ni setiap pagi takut terlebih waktu sampai ofis...bayangkan tiap-tiap hari mcm tu...

Lebih kurang sebulan kut saya berulang alik macam tu..lepas tu saya cari rumah sewa kat area puchong plak......menyewa bilik jer..setiap pagi tunggu bas pukul 7..ok lah sket dari sebelum ni...tapi bas plak berhenti jauh dari ofis kena lintas highway, naik jejantas...maka tiap-tiap pagi berlari jugak saya dari bas stop panjat tangga jejantas, lintas highway semua......even 5 minit pun saya taknak masuk kerja lambat takut jadi isu..padahal bukan ada punch card pun...

I tell you what...budaya kerja masa tu memang berbeza dengan budaya kerja sekarang...rehat kalau 1 jam, 1 jam jelah..takde nak jadi 1 jam setengah...lagi satu, kalau nak cuti...3 hari sebelum cuti tu dah apply siap-siap...kalau tiba-tiba tak dapat datang, cepat2 inform ofis takut ofis tertanya-tanya kenapa tak masuk kerja...MC? seingat saya masa tahun pertama saya kerja sekali je saya MC..itupun sebab sakit sengugut yang sangat-sangat teruk...takde nak MC tiap-tiap bulan...masa tu walaupun saya sorang je pompuan melayu tapi saya happy kerja...saya buat kerja saya, takde orang ganggu, takde orang nak sakitkan hati...sometimes keluar lunch sama-sama dengan ofismate chinese...selalu jugak lepas meeting keluar semua sekali satu ofis macam satu keluarga gi makan kat kedai berdekatan...serius, budaya bermuka-muka takde...dari pagi sampai petang sentiasa senyum...kalau stress kerja pun takde nak libatkan orang, nak masam muka dengan officmate lain...saya memang respect senior-senior yang dah kerja lebih lama dari saya..sentiasa sedar diri kita ni budak baru buat cara budak baru...

Tapi sekarang semuanya dah berubah...ofis ni dah jadi terlalu budaya melayu...you know what I mean budaya melayu? kalau tak faham cari sendiri lah ek...(^_^)...nanti kalau saya tulis kat sini ramai plak sentap...cuma apa yang boleh saya cakap, saya happy dan enjoy sangat kerja masa dulu kalau nak  compare dengan sekarang...3 tahun lebih saya kat sini, bermacam-macam ragam manusia saya jumpa...dan terus terang saya katakan ragam-ragam tu buatkan saya tak happy...buat baik salah, buat jahat lagi lah salah...entahlah...saya selalu tekadkan hati dan ikut cakap husband...sabar, buat kerja sendiri...tapi kadang-kadang bila kita jalankan tanggungjawab kita sendiri pun ada yang tak puas hati...ada yang cakap belakang...ada yang tiba-tiba takde angin takde ribut masam muka...saya dah puas nak jaga hati orang...tapi hati saya sendiri pun tak terjaga...

Saya tau saya bukan manusia yang baik,manusia yang sempurna dari semua segi...tapi selagi terdaya saya taknak cari gaduh dengan sesiapa kat ofis ni...kalau ada yang tak betul, saya tegur jugak kadang-kadang tapi itupun tegur dengan cara bergurau...saya pun kalau ada yang tak betul, dipersilakan untuk tegur saya...cuma janganlah tiba-tiba masam muka tak tau hujung pangkal..bila tegur sepatah, jawab sepatah macam saya ni takde perasaan...sekali dua saya sabar lagi..tapi kalau dah selalu sangat saya jadi naik menyampah jugak..kalau ada apa yang tak puas hati, datang jumpa saya...kita bincang tanya dari hati ke hati...saya ni bukanlah jahat sangat...tapi orang buat saya ni macam takde perasaan...saya ni sampah ke?

Dahlah..taknak tulis lagi...saya sebak...sob sob sob....akhir kata, selamat menjalani ibadah berpuasa dan jugak selamat membuat persiapan hari raya....

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...