08 August 2012

Satu Malam Yang Menakutkan...

Assalamualaikum...

5 hari tanpa catatan apa-apa disini...bukan malas tapi takde cerita terbaru yang best...maklumlah sorang-sorang kat rumah apa yang bestnya..hujung minggu cuti 3 hari cuma habiskan masa dirumah tengok tv dan berehat-rehat...

Sebenarnya berlaku satu kejadian yang sangat menakutkan hari jumaat malam sabtu hari tu...takut dalam istilah ibu mengandung..bukan takut hantu...alkisahnya jumaat lepas habis waktu keje, saya gi bazar beli juadah untuk berbuka..beli nasi ayam, beli kuih 2 ringgit dapat 5 ketul...beli bubur pulut hitam..ish suka sangatlah bubur pulut hitam ni kalau masa belum preggy dulu...tapi sekarang dah kena control makan sebab manis..ibu mengandung tak elok makan benda manis banyak sangat...

Puasa kali ni saya selalunya tak pernah habis makan nasi kalau beli kat luar...tapi hari tu tak taulah camne makan-makan boleh habis satu bungkus...lepas tu makan kuih 4 ketul habis sorang-sorang padahal sebelum ni nak habis 2 ketul pun susah...tambah lagi bubur tapi bubur tak habis sebab kekenyangan..

Lepas dah selamat berbuka, mandi solat apa semua..rehat tengok tv...mula-mula dah rasa pelik semacam je perut ni...rasa keras, sendat, sesekali mencucuk-cucuk tapi saya biar je...saya baring sambil tengok tv...tiba-tiba dalam pukul 11 saya rasa sakit sangat kat bawah ari-ari...saya sapu minyak yu yi..maybe ada angin sebab selalu kalau makan banyak perut saya ni senang masuk angin...

Tapi lepas sapu minyak pun tak jalan...pusing kanan sakit, pusing kiri sakit...angin keluar pun tetap sakit jugak kat bawah ari-ari, tempat yang sama...saya cuba tidur tapi tak boleh sebab sakit sangat-sangat..saya tak risau pasal perut saya tapi risau jadi apa-apa kat baby dalam perut..pukul 12 lebih saya bangun gi toilet cek takut-takut ada keluar darah ke apa ke...nasib baik takde apa-apa yang keluar..

Saya google kat internet kenapa sakit ari-ari walaupun kandungan dah masuk 6 bulan...hati bertambah risau bila ada yang cakap tanda-tanda nak lahir baby pramatang...ya Allah janganlah apa-apa berlaku kat baby aku...berdoa banyak-banyak sambil gosok-gosok perut...saya boleh rasa baby bergerak aktif masa saya tengah sakit tu...harap-harap dia tak rasa sakit tu...

Hati masih berbelah bagi nak pergi klinik ke tak..saya masa tu sorang-sorang takut nak drive malam-malam..lagi-lagi jam dah dekat pukul 1 pagi masa tu....nak call kakak kembar, saya fikir dia ada anak kecik...tak tergamak nak ganggu dia masa tu..sambil bersiap, sambil berfikir nak gi ke tak, sambil gosok perut yang makin sakit....nak gi klinik mana? kalau ke UMRA saya tak berani drive guna highway malam-malam...jauh plak tu dari rumah..KPMC puchong? memang dekat tapi ada ke doktor time mcm ni...

Saya duduk sekejap bagi perut lega...saya tak boleh drive dalam keadaan sakit macam tu...sesekali air mata keluar kenangkan nasib diri...menangis sebab sakit pun yer jugak..barulah terasa betapa susahnya bila husband takde kat rumah, bila family jauh...takde tempat nak bergantung harap...macam manalah kalau masa dah sarat nanti saya sakit tapi husband belum balik lagi...tiba-tiba kalau saya nak bersalin awal...ya Allah...takutnya...

Sambil duduk saya sapu minyak lagi....nasib baik kali ni reda... dekat pukul 2 pagi baru sakit reda...mata dah ngantuk...saya baring kat situ jugak...last-last saya tertido sampai subuh tak terjaga lansung waktu sahur...paginya baru boleh contact husband, masa tu perut pun dah tak sakit...husband tanya saya nak puasa ke tak...saya cakap risau baby kat dalam perut...kalau tak larat, risau apa-apa jadi kat baby husband tak bagi puasa....so hari sabtu hari tu saya tak puasa..hehe....tapi takdelah nak makan nasi berlauk segala bagai pun..cuma sekadar alas perut dengan roti supaya baby dapat zat...lepas tu minum air kosong banyak-banyak..takut air kencing kotor effect kat baby...

Saya tak gi pun jumpa doctor lepas tu sebab esok lepas sakit tu saya rasa baby aktif je dalam perut...harap-harap baby saya sihat..saya rasa sakit malam tu maybe sebab saya makan banyak sangat then takde ruang kat dalam perut...so baby tekan-tekanlah sebab dia tak boleh nak gerak banyak...campur plak perut masuk angin...entah betul ke tidak teori saya ni kan..suka hati je...

So saya amik ikhtibar lepas tu, makan tak boleh banyak sekaligus....separuh-separuh je...kalau separuh rasa tak sendat lagi, ok boleh tambah sket..tapi kalau separuh dah rasa nak penuh dah cannot makan lagi...kena tunggu 1 jam baru makan..itu pun sket-sket tak boleh banyak-banyak..maklumlah perut kecik tapi kena bagi dua ruang ni...satu ruang baby, satu ruang makanan..memang terhad...huhu...masa nilah baru rasa azabnya tak dapat nikmat makan..bersyukurlah selagi anda boleh makan tanpa ada apa-apa masalah...

Harap-harap raya nanti saya boleh makan tanpa apa-apa masalah lagi...dah terbayang juadah hari raya nanti...laksa, nasi dagang, nasi minyak, satay, lemang...ahhh....sedapnya....

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...