20 August 2013

Riang Ria Aidilfitri 2013-Part 1

Assalamualaikum....

Masih belum terlambat saya nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN buat semua readers yang beragama Islam...terutama sekali kepada suami tercinta, seluruh ahli keluarga, sahabat handai dan kawan-kawan yang mengenali diri ini...andai kata saya pernah tersilap bicara dan tingkah laku, pernah tersindir sesiapa kat dalam blog ini, saya dengan rendah diri menyusun 10 jari memohon ampun dari hujung rambut sampai ke hujung kaki...

Walaupun hari ni dah masuk 13 Syawal tapi kemeriahan raya masih terasa...kalau awal raya hari tu semua berpusu-pusu balik beraya kat kampung...ziarah saudara mara kat kampung..sekarang masuk pertengahan Syawal, semua dah balik ke kota..semua berebut rebut nak buat open house kat rumah sendiri plak..lepas tu bz plak nak memenuhi undangan open house rumah kawan-kawan, rumah bos, rumah jiran, ofis lagi...takpe, raya kan sebulan...kita raya sakan..bukan selalu orang nak bagi makan free kan...hehe...(^_^)

Okey...kali ni nak sare story kisah raya saya & family plak...of course tahun ni raya lebih meriah dan lebih  bermakna buat kami suami isteri dengan kehadiran penyeri Khasif Aleesya.syukur alhamdulillah...

AWAS..SAYA BAGI WARNING..ENTRY KALI NI PANJANG DAN BANYAK GAMBAR...KALAU RASA RAJIN NAK BACA SILAKAN..(^_^)

Saya start cuti 2 hari sebelum raya tiba...rasanya tahun ni 1st time kami suami isteri balik raya lambat..selalunya 5,6 hari sebelum raya dah balik sebab nak elak jem..cuti dah tak banyak jadi terpaksa la balik kampung lewat sket..

Malam sebelum balik kampung tu, saya bagi pelepasan kat husband tido awal..babah dah tido tapi si kecik plak taknak tidor, nak main-main lagi..bergaduh sakan jugak la masa nak bagi dia tidor tu..sampai babah dia stress dengar kami duk gaduh, terus naik tido kat atas sorang-sorang..hehe....bila Khasif dah tido baru la saya boleh packing baju dengan tenang..biasa la saya ni kalau tak buat keje last minit tak sah...hehe..

Dah siap packing, pukul 2 pagi baru boleh tido..tiba-tiba pukul 3.45 pagi ada satu lembaga datang kat depan saya suruh bangun...rupanya husband dah bangun..saya hulur tangan suruh tarik nak bangun..kunun-kunun nak manja la sket dengan my hubby tu..tapi dia reject..katanya ada air sembahyang...huh..menyampah...

Dah siap mandi semua masuk barang-barang dalam kereta...elok je nak keluar rumah Khasif bangun...selalu kalau time tu dia bangun dia nangis nak susu...tapi kali ni tak...dia bangun sengih-sengih macam tau-tau je nak jalan jauh...


Ni dia si kecik yang excited bangun awal sebab nak balik beraya kat kampung...pukul 4.30 pagi kami gerak keluar dari rumah menuju ke Terengganu..lebih kurang pukul 5 pagi kami stop sahur kat Petronas Gombak (sebelum tol gombak)..sahur kat dalam kereta je dah siap-siap bekal nasi dari rumah..Khasif pun sahur sekali...(^_^)


Lepas sahur je Khasif sambung tido..walaupun baru pukul 5.30 pagi, time masuk highway kereta dah banyak..babah berhenti solat subuh kat RNR Lanchang..ramainya orang stop solat subuh kat situ...dalam hati memang dah risau dah takut jalan jem kat highway karak..tapi alhamdulillah masa kami balik jalan smooth takde jem sampai kat rumah mak (MIL) lebih kurang pukul 3 petang..

Persiapan raya biasa-biasa saja cuma baju untuk Khasif memang banyak la saya beli...kata pun 1st raya untuk dia kan..so kita bagi tuan puteri ni melaram sungguh-sungguh la... 

Khasif berbaju kurung di pagi raya pertama..saya beli kain 1 meter saya bagi kakak jahit..masa ni semua orang pergi sembahyang raya tinggal saya dan khasif je kat rumah.. dia punya happy habis satu rumah dia nak merangkak...ibu nak bersiap di pagi raya pun tak tenang..sekejap kejar dia ke sana...sekejap kejar dia ke sini....

Suka sangat-sangat bila kita bagi kebebasan kat dia..habis tempat dia nak panjat..baju kurung Khasif agak singkat sket sebab saya silap bagi ukuran...tapi budak kecik pakai baju singkat pun tetap nampak comel kan..hehe...


Hoho....tudung raya Khasif pun saya beli jugak sehelai...dah macam makcik mualaf ko dik...tapi sekejap je dia pakai..sekarang dah pandai tanggalkan tudung & topi sendiri...tak boleh lama macam dia kecik-kecik dulu..maklumlah anak dara dah besar katakan..


Alhamdulillah tahun ni husband dapat raya bersama-sama...tahun lepas dah beraya kat laut, tahun ni macam mana sekalipun dia nekad nak beraya sekali dengan anak dan isteri jugak..kalau tak dapat, dia nak fight habis-habisan..tapi alhamdulillah semuanya dipermudahkan...dapatlah kami bertiga raya bersama-sama bertema kan warna silver...

Tapi tak berapa matching sangat kan..haha..husband warna light silver..saya dengan khasif plak dark silver..tapi takpe,,,janji silver...

Baru je start sesi bergambar, Khasif menangis nak tidor...dia mengamuk nak bukak tudung kat kepala sebab rimas..budak kecik ni puteri lilin sket..tak boleh panas-panas nanti kepala berpeluh...tengok muka babah bagi susu..stress...hahaha....


Bersama family husband...mak, ayah, fahmi (adik husband)..oo ada sorang lagi adik bongsu tak masuk dalam gambar ni...yang lain kakak dan adik pompuan semua beraya kat rumah mertua..raya kedua baru balik raya rumah mak...

Lebih kurang pukul 11 pagi saya sempat beraya rumah ayah (my father) sekejap..nasib baik rumah dekat-dekat je...so bolehlah nak kejar ke sana kejar ke sini..kalau rumah jauh memang tak dapetlah macam tu..
Petang raya lepas dah penat beraya tidor la plak si kecik ni..dah tukar baju...kesian kat dia kalau satu hari pakai baju kurung..panas...babah sambil tengok tv sambil teman anak tidor...bagus tak? hehe...

Raya kedua plak temanya kuning + coklat..Khasif dah tak pakai baju kurung dah..pakai gown plak..masa beli nampak besar dah dengan dia..beli pun saiz 12-18..sekali masa pakai raya baju dah singkat sket..dada pun dah agak sendat..olor..kejap je adik besar...


Raya kedua masih lagi dengan family husband...ikut mak dan ayah beraya rumah saudara plak...masa ni kat rumah Ayah Ngah (adik MIL)..kami dijamu dengan nasi kuning...maaf yer..raya kali ni saya tak snap gambar makanan...tak sempatlah dengan anak kecik yang asyik nak berkepit je dengan ibu...


"Ibu..adik lapor..bila kita boleh makan ni.." hehe..dialog rekaan semata-mata...Khasif dengan baju yang dah singkat habis nampak panties...sexynya anak ibu ni...saya berjubah kuning..jubah ke? sebenarnya jubah tu ada shape kat belakang..sebelum raya saya suruh kakak potong kat bawah sebab labuh..biasa la orang kecik molek ni kalau beli jubah size 36 pun tetap labuh..hehe...

Lepas tu kakak cakap baju ketat..dia bukak dart kat belakang baju..bila saya pakai jadi menggeleber macam orang mengandung..huhu..tak cantik dah...dah takde shape... 


Nak duit raya....=)

Husband kuning, wife oren, anak coklat..boleh?? hentam saja la labu...janji nampak satu family kan (^_^)...Khasif tengah tepuk tangan...lepas tu bye bye dua-dua belah tangan...kadang-kadang dia konfius..bila sebut bye...dia tepuk..bila sebut tepuk dia bye...suka hati la dik...


Masa ni ibu dengan babah tengah makan kat dalam rumah..tokki Khasid (FIL) tolong jaga...Khasif dia ok dengan tokki, pak sedara..mostly kalau lelaki amik dia tak nangis..tapi kalau pompuan dia menangis macam kena dera..kesian maktok tak boleh nak pegang cucu sendiri padahal maktok la yang duk jaga dia masa baru lahir dulu...apo la nak jadi... 



Dah petang tukar lagi baju...bagi pakai t-shirt dan skirt jeans..kalau tak nampak skirt tu memang sah-sah orang ingat dia boy..tunggu rambut panjang tiap-tiap hari ibu ikat rambut tincang biar nampak gegerl..

Masa ni dah petang dah balik rumah dah habis beraya...masa untuk berehat plak..Khasif tengah main dengan mak sepupu dia yang muda seminggu dari Khasif..
Juadah raya pertama kat rumah mak ialah nasi dagang...raya kedua Kak La buat laksa penang...

Rumah ayah saya plak macam tahun-tahun sudah menu utama ialah nasi ayam..rasanya seingat saya sejak saya kecil mula-mula kenal erti raya memang kakak buat nasi ayam..sampai lah saya dah besar, dah kawin, dah ada anak raya tahun ni pun tak pernah berubah menu untuk raya pertama..sampai kat kampung saya tu kalau budak-budak datang memang dah tau rumah cikgu midah boleh makan nasi ayam...hebat tak hebat..

Maaf lah yer..raya kali ni takde gambar makanan...dengan anak kecik lagi tak sempat...lagi pun kat kampung pelik la plak sket-sket nak amik gambar makanan..

Itu saja cerita raya di hari pertama dan kedua...kalau rajin ada part kedua..SELAMAT HARI RAYA SEMUA..(^_^)

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...