28 August 2014

Cerita Raya 2014: Open House Penutup Syawal..

Assalamualaikum...


Ahad hari tu sempat la buat jamuan sket jemput kawan-kawan terdekat beraya kat umah....
Awalnya saya tak plan pun nak buat makan-makan ni...
Lepas tu teringat la time raya hari tu kakak twin saya pernah tanya ada buat open house tak kat rumah...
Mula-mula tu ingat nak masak jemput dia satu family jer...
Tapi alang-alang, buat lebih lah..boleh jemput kawan-kawan sekali..
bila lagi nak buat makan-makan kalau bukan musim raya kan..

Yang sedihnya nak buat jamuan raya TAPI husband takde kat rumah...
Belum balik offshore lagi...
Nak tunggu dia, bulan depan baru balik..jawabnya syawal habis dulu la..
Cam tak seronok la plak nak buat jamuan raya tapi syawal dah habis ken...
Time-time bulan syawal je la orang rajin jalan-jalan..
Lepas tu orang dah bz kerja, holiday, cuti sekolah..

Husband cakap takpe..buat jer..
Yang penting hati kena IKHLAS...

Memandangkan husband takde...saya tak jemput ramai pun..
Kakak twin, kawan-kawan ofis beberapa orang yang rapat dengan saya..
Lepas tu kawan lama zaman study dulu...

Malam sebelum hari majlis tu saya dah siap-siap letak semua bekas-bekas makanan kat meja...
Pinggan, cawan semua dah standby..
Kalau semua nak buat pagi tu memang tak sempat...

Pagi bangun awal masak spageti..
Husband kan takde uoolls...
So kalau nak masak semua menu memang saya angkat tangan surrender awal-awal...
Tak mampu...

Dengan anaknya yang banyak kerenah...
Bayangkan ek, tengah-tengah saya kemas buat kerja kat dapur...
Tengok kat depan dia dah bawak balang-balang kuih semua susun kat tangga...
Lepas tu dia amik pinggan, cawan susun kat lantai...
Kerepek makannya sket lepas tu sepah-sepahkan kat karpet..
Rasa nak mengamuk okey...

Kita dahlah kejar masa...
Tak cukup tangan nak buat itu ini..dia plak tambah kerja...
Macam ni nak masak sendiri??
T__T
Memang tak la sayang oooi.....
Spageti tu pun saya masak time dia tak bangun tidor lagi...

Pukul 10 amik nasi ayam kat kedai yang saya tempah...
Abang tu tak boleh hantar sebab dia pun ada jamuan raya kat rumah sendiri...
Takpela..lagipun bukan banyak sangat saya tempah..
20 orang makan je pun...



Setelah berhempas pulas, maka terhidanglah juadah raya untuk tetamu di atas meja...
Itupun dah pukul 11.30 pagi..
Nasib baik saya inform majlis start pukul 12 tengahari...

Nampak tak balang-balang kuih atas meja kat belakang sana?
Itu la hasil kerja Khasif...
Nasib baik tak banyak..cuma 4 jenis je..
Bekas pun guna plastik je..takpela...jatuh pun tak pecah...




Nasi ayam saya tempah je...
Kalau husband ada, memang saya masak sendiri...
Lagi suka masak sendiri..tetamu boleh makan ayam panas-panas...


Nasi minyak pun beli jer...
Menu yang takde dalam list pada awalnya..
Tapi terbeli masa otw gi amik nasi ayam...hehehe.


Ayam masak merah...


Sos spageti..
Kali ni saya try resepi baru yang diolah sendiri...
Percubaan yang agak berani...^_^


Abaikan background belakang..
Asalnya situ tempat study Khasif...
Tumpang letak meja untuk majlis sekejap yer dik..
Dia marah okey...T_T

Chocolate and cheese cake...
Memang sedap...laju je habis...


Air saya isi dalam botol air macam tu je...
Senang kalau macam lebih nak simpan terus masuk peti ais..
Malas nak buat dalam jug kaca apa semua tu...
Sempoi sudah...hehehe....


Sebelum tetamu sampai bagi Khasif makan dulu...
Makan sambil nak upin ipin..
Erm...dah pandai sekarang cakap nak ipin...ipin...
Bangun pagi tengah siap nak gi school..ipin...ipin...
Malam ibu tengah bizi kat dapur ipin..ipin...


Pukul12 lebih tetamu takde sampai lagi...
Khasif dah kena marah, minum susu terus tertidor..

Pukul 1 tengahari kak mas jiran sebelah rumah datang..
Tapi dia cakap tak dapat masuk sebab nak kena pergi nilai...
Kalau malam sampai awal rumah dia datang...
Sempat lagi dia gi beli biskut untuk Khasif...
Hari tu dah bagi kuih tart nanas & duit raya untuk Khasif..
Terima kasih kak mas...


Pukul 2 lebih Amir dan isteri sampai...
Amir ni dulu satu company dengan saya..
Tapi sekarang dah kerja kat company lain...

Dulu dia agak kamceng dengan husband..
Kecewa lah jugak masa sampai tu baru dia tahu husband takde..
Alah..takpela...husband takde anak husband ada...^_^
Saya suka tengok wife dia..dah lah cantik, lemah lembut lak tu...
Untunglah dapat wife macam ni...


Tak lama lepas tu officemate saya Zaafir dan isteri sampai...
Wife dia dah sarat dah...
Tapi sebab orangnya kecik, so perut pun tak nampak besar sangat dah..

Tau-tau esoknya dah nak bersalin...
Tahniah Zaafir dapat baby girl..

Yang tudung pink sana kakak twin saya dan husband..
Pun tengah preggy 6 bulan...
Tapi dia cakap taknak masuk gambar...
Macam saya pregant dulu jugak..tak suka bergambar...hehehe..


Miza dan family pun datang..
 Satu company dengan saya tapi anak syarikat lain...


Khasif tolong ibu layan tetamu..
Naib baik jugaklah hari jamuan tu Khasif independent..
Dah boleh mesra-mesra dengan orang lain...
Kalau dibuatnya nak menempel je dengan ibu...haru jugak dibuatnya...


Tambah lagi yer Miza dan en husband..jangan malu-malu...
Husband miza tu kuat bergurau jugak..
Saya suruh makan lagi..dia cakap takpe makan sket je..
Nanti tetamu lain datang takut tak cukup makanan..
T_T

Petang tu ada lagi beberapa orang datang..
Walaupun tak ramai sangat yang saya jemput..
Tapi alhamdulillah tetamu tak putus..
Dah balik yang ini.yang itu plak sampai...

Pukul 7 malam kawan lama masa zaman study UM dulu sampai...


Fizah (kanan) dan Edang (kiri)..
Dua-dua masih bujang...
Dua-dua orang Terengganu..
^_^

Fizah kerja pegawai PTD kat putrajaya..
Edang tengah sambung PHD kat UKM...
Alhamdulillah tumpang gembira tengok kawan-kawan berjaya...

Walaupun siang tu Fizah bz ada kerja kat nilai, sanggup jugak datang ke teratak buruk saya walaupun dah malam...
Thank you sangat-sangat..terharu okey...-_-
Fizah ni dari dulu saya senang berkawan dengan dia...
Baik, easy going, merendah diri..
Kalau ada wedding kawan-kawan ke..
InsyaAllah dialah orang pertama yang akan sampai...
Sayang kamu ketat-ketat...^_^


Ain, officemate saya sampai 10 minit sebelum Fizah balik..
Pun tak dapat datang siang sebab ada majlis kat rumah makcik..

Ain datang dengan en.husband dan anak-anak buah 3 orang..
Riuh rendahlah rumah malam tu kejap ada budak-budak..
Yang paling seronok Khasif la dapat main dengan kawan-kawan..
Selalu main sorang-sorang je kat rumah...

Tq banyak-banyak Ain sanggup datang jugak walaupun dah malam... 
Pukul 9 lebih Ain mintak diri..


9.30 lebih rasa dah tak larat dah...
Tutup pagar, tutup pintu, jatuhkan langsir..
Close House sudah...
Hehehe...

Malam tu kemas-kemas sampai pukul 11 malam baru siap..
Dua-dua tidor keletihan...

Kepada semua yang sudi datang ke rumah saya hari tu terima kasih banyak-banyak...
Maaf sangat kalau saya tak dapat berikan layanan yang terbaik hari tu...
Harap faham la yer jadi tuan rumah sorang-sorang ni...

Kepada yang tak dapat datang, takpe...saya sikit pun walau sebesar kuman takde berkecil hati lansung..
Saya faham masing-masing ada program dan aktiviti sendiri..
mungkin jugak halangan cuaca atau jarak perjalanan..
Saya faham sangat-sangat...
Lagipun saya bukan jenis yang suka paksa-paksa orang...
Kalau boleh datang, datang...kalau tak boleh takpe...
So no worries okey...saya tak kecik hati lansung...^_-

Kepada kawan-kawan rapat lain..
Yang mungkin terbaca blog saya...
Ida, Teah, Nadia, Atil, Fit dan yang lain-lain...
Maaf sebab tak jemput korang...kali ni saya buat kecik-kecik ajer..
Husband takde takut tak terlayan korang kalau datang...
Next time kalau ada rezeki saya buat besar-besaran...kena datang okey... !!!

Bye..bye...
Peace No War.. 
^_^

* gambar tuan rumah takde...tak sempat nak bergambar...huhu...serik dah...lepas ni buat open house time husband ada je...

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...