23 October 2014

Perkembangan Sebelum 2 Tahun..

Assalamualaikum...

Lama dah saya tak bercerita tentang Khasif kan...I mean cerita tentang perkembangan dia...

Tak lama lagi puteri saya ni dah nak masuk 2 tahun...alahai kejapnya masa berjalan..rasa tak puas lagi main-main & gaduh dengan dia time tengah kecik ni...jangan cepat sangat besar dik...huhu....

Khasif ni sejak dah besar...dia adalah seorang anak yang sangat MANJA tapi dalam masa yang sama GARANG dan SUKA MENGAMUK...huhuhu....T_T

Dia terlalu manja dengan babah sampai kan kadang-kadang saya jadi risau...risau memikirkan bila lah dia boleh jadi anak yang independent kalau macam tu sekali babah layan....

Husband saya ni kalau korang nak tau, dia terlalu manjakan si kecik ni...manja sangat-sangat sampai tak pernah marah, tak pernah jentik..apatah lagi cubit..kalau Khasif menangis buat perangai, dia rela pujuk, dia rela  bagi la main "apa-apa"...apa-apa tu maksud saya benda yang tak sepatutnya Khasif boleh main tapi sebab dia taknak dengar anak menangis,  dia bagi jugak...faham tak?

Contohnya kalau kat rumah..time makan saya memang tak ajar Khasif guna garfu besi yang orang dewasa guna tu..risau kut..kang salah pegang kena mata sape nak jawab? tapi kalau dengan husband..Khasif merengek berkeras nak garfu, nanti dia amik lah bagi....grrr....

Bila saya bebel, husband cakap habis takkan sentiasa kena garang dengan anak? bukan...saya tak suruh pun dia garang...saya tau dia tu jenis ayah yang penyayang, lemah lembut dengan anak..tapi dalam beberapa part, kena lah tegas sket..benda yang tak boleh main jangan la bagi...kalau nak ikut semua kehendak Khasif tu, rasanya semua benda pun dia anggap mainan....

Hari tu masa tengah makan malam, mula-mula eloklah...makan-makan...Khasif pun makan sekali...tup-tup Khasif nampak husband minum air sejuk...saya dah pesan dah, tengah makan sorok air..jangan bagi dia nampak...tau lah budak kan...kalau dah minum air mana dia nak makan lagi dah...

Saya tak bagi..lagi-lagi minuman berais..NO WAY...lagipun saya nak ajar dia, makan dulu..lepas dah habis makan baru minum air...macam saya di ajar dari kecik..tapi husband tak...tengah-tengah makan tu, dia bangun buat air milo suam..dah siap dia bagi Khasif..saya tengok air tu banyak setengah gelas..nanti Khasif minum mesti tumpah punyer...so saya amikla tuang separuh dalam gelas lain dulu...

Apa lagi semek ni...mengamuk la...even dah bagi air TU, dia tau tadi air dia banyak...gelas kat depan, dia tolak gelas habis tumpah air atas meja makan....saya apa lagi...terus berubah lah jadi SINGA...paling saya pantang orang buat perangai kat meja makan....

Khasif tau saya marah dan nak mengamuk..tiba-tiba terus berubah jadi behave, tunduk tengok pinggan..suap-suap makanan tak berani nakangkat kepala...

Okey..sebagai pengajaran kena lah bagi habuan, bukan banyak pun...nak bagi sket, husband terus cakap...NO, DONT TOUCH HER.

OKEY. AMIK KO...saya plak yang kena amaran?? bukan orang yang buat perangai tu...hebat tak pengaruh Khasif pada babah dia...huhuhu....

Besar kecik, besar kecik je saya tengok budak kecik ni...eeeiii...siap la ko..nanti babah gi kerja jangan harap nak over macam tu...'~'

Dan malam tu saya merajuk....tidor bilik lain.....huhuhu...T_T


Ni masa Khasif kat school...


Alhamdulillah dah boleh join kawan-kawan main sekali...


Teacher dia yang snap and wasap saya...saya wasap husband...
Terus dia cakap..kesian anak babah main sorang-sorang....muka macam tak happy...

T_T

Babah Khasif suka fikir yang negatif jer...bila la anak tu nak independent....

Betul..Khasif kat rumah lain..kat school dia lain...kat school dia nampak macam blurr, senyap, pemalu, tak banyak cakap..tapi bila kat rumah totally 100% berbeza...dia lah manusia paling suka bercakap...paling panjang akal..suka tiru apa saja gaya yang ibu dan babah dia buat...aktif..suka menari...macam-macam lagi la perangai dia...

Bagi saya benda tu normal..biasala budak...jangankan budak...orang tua macam kita pun...selagi kita belum dapat adapt dengan suasana dan persekitaran baru, selagi tu lah kita akan pasif..betul tak? 

Ni pun saya tengok dah ok..dia nak main-main...teacher dia cakap kalau teacher duk jauh, dia tak perasan teacher tengah tengok...dia memang girang main dengan kakak-kakak...nanti kalau dia perasan teacher tengah pandang, terus tiba-tiba jadi pemalu...gitu...

Adik bukan tak happy bang...tapi dia rasa masih belum selamat...

Perkara yang paling mengganu fikiran husband bila pagi-pagi naik kereta nak gi school Khasif akan menangis, meraung nak duduk rumah dengan babah...sampai school pun dia akan nangis...air mata takyah cakap la...taknak..taknak...

TAPI benda ni berlaku bila time husband ada kat rumah je..time husband kerja lama takde kat rumah, saya hantar dia gi school okey je...cuma dia senyap je la...

Disebabkan sikap Khasif begitu setiap kali nak gi school, husband beranggapan Khasif tak happy kat school baru...macam-macam dia fikir...Khasif kena buli la...teacher tak pedulikan Khasif la...

Hari tu 2 kali Khasif kena gigit dengan kawan dia, Caring tu...lebam teruk jugak...sekali tu pernah kena cakar kat bawah mata..tapi 3 hari lepas tu ok je...husband memang bengang giler la...hehehe...nak cakap apa..budak-budak kan..

Harap-harap bila dah besar sket, dia akan berubah...nak sangat tengok dia happy gi school...isnyaAllah..amin...


Khasif dah boleh sebut banyak  perkataan dah...
Taknak...adik..babah...jatuh...atas...nasik...mandi...tutup...air..ball..banyak lagi la...

Kalau tengok tv kat bawah...tiba-tiba dia nak naik atas...dia ajak babah..

"Babah...jom ar..."
"Jomlah? Nak gi mana?"
"Jom ar....atas...."

^_^

"Babah...nak maiiiiin.."
"Nak main apa?"
"Nak maiiiiiin..." nanti dia tunjuk la benda yang dia nak main...

Kalau dia lapar tengok saya tengah masak kat dapur...
Nanti dia tarik kerusi..naik duduk kat kerusi tu...mintak nasi...

"Aci..nak ashi.." aci tu panggilan untuk saya...dia boleh sebut ibu tapi malas..nak senang dia sebut aci..T_T

Kalau bilang nombor....

Kita sebut satu...dia terus sambung dua...kita sebut tiga...dia sebut empat....mengelat....T_T 

Kalau nak tengok upin-ipin...dia tunjuk kat tv.."ipin-ipin..." jangan harap ibu nak tengok korea ke..babah nak tengok bola...berita ke....upin-upin yang menang...

"Adik nak gi school tak?"
"Taknak shool..."
Adik nak jumpa caring tak?"
"Taknak aying.."
"Adik mana lizard?
"Tuuu lijard...." kepala dongak ke atas tangan tunjuk siling...
"Mana lizard?"
"Tuuuuu......................." padahal takde pun...
Hehehehe.....

Seronok bila dengar dia dah pandai cakap sket-sket ni...nanti kalau dah pandai cakap banyak..tak tau lah camne nak melayan....

Khasif suka baca buku....nanti dia amik buku bawak gi kat babah atau ibu....mesti ajak kita belajar sekali....
Kalau dia rajin...dia sebut sebijik-sebijik..apple..nanana (banana)...sary (strawbery)..
Kalau dia tak rajin..dia sebut setiap buah tu sama je....cacayi..cacayi...cacayi...cacayi....
Kalau buku animal dia sebut lepas tu nak sekali dengan bunyi....contoh...lion..aum....tiger...aum....


Si kecik yang masih suka minum susu....benda lain takde takpe lagi..boleh countim lagi..tapi kalau susu takde atau lambat sket je....MERAUNG MACAM NAK KELUAR AIR MATA DARAH....T_T

Khasif waktu siang, kalau babah ada kat rumah..semua benda dia nak dengan babah...mandi, basuh yak, main apatah lagi...

TAPI malam time nak tidor dia wajib cari ibu...masa tu la dia anggap babah musuh dia..hehehe...dia nak saya baring sebelah dia time nak tidor..dia tarik tangan saya suruh tepuk...

Kalau babah tepuk dia taknak...pelik kan...siang gaduh, malam cari ibu...kenapa ek? 

Sejak akhir-akhir ni Khasif tidor tersangatlah ganas..tiap-tiap malam dia tidor tendang babah...kang nanti pukul 2, 3 pagi dengar la babah meraung...
"ADUH!"
Tengok-tengok kena tendang mata...kena tendang lengan..tendang belakang...kena tendang bawah pun pernah...hahaha...

Saya pernah jugak kena..Khasif tendang perut..rasa macam nak sepak je dia balik..huhuhu...sakit tu....


Anak kesayangan babah ni...
Takde orang lain boleh lawan kedudukan dia dalam hati babah...termasuklah ibu Khasif...T_T



Dah pandai ikut ibu dan babah solat...tengok mood dia jugak...
Kalau ok, sampai habis dia ikut..kalau tak ok,  separuh jalan jer...lepas tu dia hilang fokus, keluar saf main benda lain....

Kalau kami keluar jalan-jalan, time solat saya tak risau Khasif ikut sekali...
Tak perlu gilir-gilir dengan husband nak jaga dia...saya bawak Khasif sekali masuk surau...boleh jimat masa...time solat dia duduk diam je kat depan sejadah sambil tengok ibu solat...
Alhamdulillah setakat ni Khasif behave kalau kat surau atau masjid...takde lagi la nak gi main merata-rata time ibu solat...harap-harap sampai ke besar dia macam tu..amin...

Kalau dengan babah, pantang tengok babah wuduk..nak jugak wuduk...nanti dia tiru la satu-satu..basuh lengan, pusing-pusing lengan..basuh kaki..sebijik macam orang amik wuduk...kuat peniru budak kecik ni...

Ada hari tu sekali, dia tak sedar saya tengah perhati..dia berdiri depan cermin...dia colek-colek tudung vicks, lepas tu colek-colek letak kat muka..rupa-rupanya di tiru saya pakai cream muka...time bila dia tengok saya pun tak tau...lepas tu dia amik botol minyak wangi attar babah (pakai time nak gi solat jumaat)..dia bukak penutup minyak attar lepas tu tenyeh kat bibir konon-konon pakai lipstick...

Ptuih..tuihhh...tuiihh...wek....dia ludah..hahaha...nak marah pun jadi ketawa...rasa tak sedap la tu kat mulut...^_^

Khasif jangan okey..kalau salam dengan orang dia bau something kat tangan orang tu...time tu jugak dia bunyi UWEK...hari tu balik kampung salam dengan tokki dia buat macam tu..sakit perut kami duk gelak kat dia...


Begitulah sikit sebanyak citer my Khasif...kalau nak citer semua kerenah dia memang takkan habis...^_^

Dalam pada gaduh-gaduh tak setuju dengan cara husband..tapi saya bersyukur jugak sebab dapat husband yang jenis ambil peduli tentang anak...yang jenis tak perlu disuruh..kalau anak berak dia tolong basuh..kalau dia nak mandi, bawak anak mandi sekali..lepas mandi bagi pakai pampers dan baju...jenis yang rajin layan kerenah anak...


Kalau time husband takde, setiap malam saya tidor dalam kepenatan..mana tak letih semua benda atas bahu kita..pagi-pagi dah bergaduh dengan Khasif time nak mandi..tapi time husband ada, alhamdulillah tak penat sangat nak handle rumahtangga..tugas boleh bahagi dua..thank you Allah..love you my dear..love you too adik...^_^

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...