12 March 2015

Anniversary Ke 5- Swiss Garden Resort & Spa, Kuantan - Part 5 (FINAL)

Assalamualaikum...

Ok, chaiyok!! sebelum aku ingat-ingat lupa, baik aku habiskan cepat-cepat kisah ini..part ni dah sampai part akhir...bermakna dah sampai hari terakhir percutian aku di sini....huhuhu...sedih...3 hari 2 malam aku spend masa di sini tapi aku tak puas lagi nak rileks-rileks..esok dah start kerja balik...tapi takpe....tunggu next holiday plak yer...jeng..jeng...^_^


Hari terakhir tu bangun pagi mandi, siap-siap nak turun breakfast plak...makan je kerjanya aku ni kan...hehehe..husband sempat lagi jenguk ke luar balkoni snap-snap gambar dulu...waktu ni pukul 9 pagi matahari pun dah mula terik..kelihatan kanak-kanak ramai yang dah start mandi kolam....ggrr...tak sejuk ke dik...seronok betul kehidupan diaorang kan..takde masalah yang perlu difikirkan..

Aku pagi tu turun breakfast agak lewat..pukul 9.30 baru nak masuk restoran...lagi 1 jam breakfast akan ditutup..masuk-masuk cari meja..aku ni antara guest yang dah last breakfast, so banyak meja kosong...tapi banyak jugak meja yang tak setup..

Ada meja kosong takde sudu dan garfu..ada yang bersudu tapi tak begarfu..ada meja masih belum di lap penuh dengan habuk-habuk roti...dalam mencari meja, takde sorang pun waiter yang datang tunjukkan meja atau siapkan meja untuk kami..hmm...2 hari pertama aku di sini tiada masalah dengan servis staff kat sini...tapi hari terakhir tiba-tiba servis macam ni...agak mengecewakan kami...

But its ok...rilek..aku pun duduk dan setup meja sendiri..boleh? whateverla....perut aku dah lapor...


Menu breakfast pagi tu macam semalam jugak...ada nasi lemak..ada mee goreng..semalam mee hoon goreng hari ni tukar mee goreng..rendang ayam ke kari ayam aku dah lupa..tapi sedap jugak..



Amik untuk Khasif tapi dia plak tak berapa nak makan..semalam aku makan pancake sedap, lembut je..Khasif pun suka..hari ni nak amik pancake lagi tapi takde..menu tukar ke waffle..last-last yang jadi mangsa babah dia...dahlah babah tu jenis tak makan sangat roti dan cake...bengang je kena paksa makan...hahaha.....


"Nah ibu..cepat makan..." ikut perangai sape la tu suka paksa orang makan...hahahaha...

Nak makan kat luar pun boleh..kat luar ada chef masak roti canai dan omelet..makan sambil tengok budak-budak mandi kolam..tapi aku duduk dalam la...agak-agak kalau aku  makan kat luar ni boleh ke makan dengan tenang? harusla aku tak boleh makan, berlari-lari kejar Khasif nak masuk kolam..hehehe...

Dah habis breakfast, naik ke lobby duduk santai kejap sambil berfikir nak buat aktiviti apa...nak mandi kolam, nanti takut rushing nak check out...fikir-fikir....


Chinese New Year dan Merah tidak dapat dipisahkan..

Khasif yang aktif...kejap ke sana..kejap ke sini...haa!! babah dapat idea...nak main yer...jom kita gi main...

Bawak Khasif ke Games Room lokasinya di ground floor..kalau nak ke swimming pool, korang akan nampak bilik game ini....free tak perlu bayar...cuma kena tulis nama kat bilik gym..


Ini bilik gym itu tempat nak tulis nama..bersebelahan je dengan bilik games tadi...aku tak pernah pun masuk gym kalau check in hotel..entahlah tak pernah terfikir pun nak masuk gym..mana cukup masa...aktiviti asyik penuh je siang malam...tak sempat kut..amboi alasan..hehehe....

Khasif yang mula-mula je excited...


Bila husband bukak suis game yang boleh lompat-lompat ni, dia takut..aku angkat dia masuk dalam sangkar tu suruh lompat-lompat..benda tu kan gerak-gerak kalau kita berdiri jadi tak berapa nak stabil..dia nangis takut jatuh..tak taula fobia airoplane hari tu ke apa..Khasif oh khasif....




Tak lama pun dia nak main game kat dalam ni...sebab mostly game yang dia dah biasa jumpa..kat school pun hari-hari duk main slide sementara nak tunggu ibu datang...dia nak keluar...

 Sebabnya dia lebih tertarik nak main game ini...

Eksyen kan..nak main lumba kereta...awak tu baru umur 2 tahun 4 bulan okey...game mesin ni kena beli token...tapi aku tak beli pun..main tipu-tipu dah la yer dik...

Jam dah menunjukkan hampir pukul 11 pagi...pukul 12 dah nak kena check out tapi aku belum habis kemas beg pun lagi...aku dah start risau..late check-out is chargeable..ajak Khasif naik bilik tak maunya dia..tengah excited nak main game...

Malas aku nak paksa-paksa..nanti satu hotel dengar dia meraung..so aku tinggalkan dia dengan babah kat bawah..aku naik bilik dulu cepat-cepat kemas apa yang patut..tak lama lepas tu diaorang pun naik..tapi si kecik tu nangis la..nak main, nak main...

Nasib baik babah pandai pujuk..bagi dia swimming dalam tab mandi..pening kadang-kadang aku dengan Khasif ni..dia jenis susah nak puas kalau dah sukakan sesuatu..alamatnya berjanggut la ibu kalau nak tunggu dia betul-betul puas main..T_T


Dah habis kemas, duduk kat balkoni bilik kejap intai orang mandi manda...



Teddy bear kesayangan Khasif...


Beg-beg yang perlu diangkut ke bawah...macam-macam beg..beg baju kotor, beg baju bersih, beg pampers, beg baju Khasif...aku dah serik rasanya nak bawak beg-beg kecik macam ni..lepas ni aku nak bawak 2 beg besar je...senang masuk je semua dalam beg besar tu..tak payah nak bersusun-susun macam ni...dah jadi macam baru balik dari pasar kan...huhuhu....

Call receptionist kat bawah mintak hantar troly..tunggu punya tunggu tak datang-datang..aku turun dulu nak setel urusan check out..husband tunggu bell boy bawak troly nak angkut beg ke bawah...

Alhamdulillah urusan check out kejap je sebab tak ramai yang nak check out..cuma troly je lambat sampai kat bilik..tak tau la apa masalah..maybe yang dapat panggilan tadi terlupa nak inform...

So dah setel semua, masuk beg dalam kereta..terus gerak ke Shah Alam..bye-bye Swiss Garden Resort & Spa..sehingga kita berjumpa lagi di lain hari...

Overall, apa yang boleh aku bagi ulasan tentang hotel ini...

1. Aku suka bilik yang aku duduk...selesa, bersih dan besar..katil king yang selesa untuk aku bertiga..tak perlu berhimpit-himpit...dapat view cantik dari balkoni..

2. Best sebab dekat dengan pantai dia yang putih dan bersih takde sampah..kalau nak duduk berehat tepi pantai pun tenang je...

3. Takde bau hanyir kat tepi pantai..kalau kat PD aku sesekali bau hanyir dari pantai...

4. Staff pun friendly dan cepat membantu...tapi staff kat restoran je agak kureng..

5. Yang tak berapa best, bilik yang aku duduk ni dalam toilet dia kekurangan paip air..paip cuma ada kat sinki dan shower je..takde paip air untuk cuci apa yang patut dicuci..

6. Wifi kat bilik ada tapi berbayar yer...kalau nak free cuma kat lobby je...itupun limited..kalau ramai orang memang tak dapat ler..nasib baik aku bijak..aku dah siap-siap bawak wifi sendiri dari rumah...so aku tak perlu nak bayar dan berebut-rebut dengan orang lain..hehehe...

7. Breakfast bagi aku so-so aje...bukan tak sedap...sedap je tapi tak banyak pilihan...apa kata tambah menu nasi dagang, nasi minyak dan beberapa lauk utama..baru la berbaloi apa yang aku bayar...roti memang ler banyak jenis tapi aku kan orang melayu...HEHEHE....

Ok lah...itu je la kut ulasan aku...aku suka je bercuti kat sini..nice place..nak cari pantai yang cantik tapi takde masa ke pulau, sini la tempatnya..overall dari 10, aku bagi 8 bintang..lain orang, lain pendapat dan pengalaman...depends nasib jugakla kan...tapi bagi aku no regrets..

Ada yang bertanya rate untuk satu malam kat sini...bilik yang aku stay tu bilik Premier Delux Double..masa aku booking aku dapat rate RM420 untuk satu malam termasuk breakfast..tapi harga tu tak termasuk servis dan gov tax..

Bilik lain ada yang bermula dengan rate RM280 - RM750 untuk satu malam..depends bilik yang korang nak..kalau peak season/ weekend rasanya harga lain sket..

Jarak antara hotel dengan Kuantan tak jauh sangat..lebih kurang 13 km..naik kereta 20 minit pun dah sampai kuantan...tapi kalau nak makan satar atau keropok kat kemaman, agak jauh sket..jarak lebih kurang 40-50 km...tapi zaman sekarang naik kereta, 40 km apa ada hal sangat..kata pun bercuti, jalan-jalan cari makan..betul tak...^_^

Ok la..harapnya aku dah bagi info yang korang nak tau...bye-bye...jumpa lagi....^_^

2 comments:

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...