04 March 2015

Short Trip Yang Menarik Di Kota Bharu

Assalamualaikum....

Lupakan sekejap kisah anniversary aku di Kuantan...hari ni aku nak share kisah aku ke Kota Bharu bulan lepas...

Wah..kata bizi mengalahkan perdana menteri tapi sempat je jalan ke sana ke mari...kejap Kuantan, kejap Kota bharu...hahaha...sebenarnya aku ke Kota Bharu tu bukan untuk bercuti tapi atas sebab urusan rumah..aku dan husband nak kena  sign dokumen dengan lawyer dan jumpa kontraktor sekali..

Kenapa Kota Bharu padahal tapak rumah kat Terengganu..ha...yang itu nanti aku citer kat dalam topik projek rumah..

Kalau ikutkan bulan lepas kerja aku padat sangat kat ofis...sampaikan nak amik cuti pun aku tak berani..tapi lawyer call rasanya 3 kali tanya bila boleh datang sign dokumen...lagi lambat sign, lagi lambat la diaorang boleh proses..maka lagi lambat projek rumah aku nak start...

Nak taknak aku perlu ke sana..husband pun dah risau takut makin lambat projek rumah start...aku takde pilihan...nak cuti lama tak berani so apply cuti satu hari semata-mata untuk ke Kota Bharu..aku booking flight awal pagi, balik ke shah alam flight malam..terpaksa la...

Penat tu memang penat..sampai rumah dah pukul 11 malam, esok nak bangun masuk ofis plak..tapi takpelah aku cuba asalkan urusan rumah setel cepat-cepat..


Disebabkan terlalu bz, malam sebelum gerak tu aku tak sempat tidor..siapkan kerja dulu lepas tu email bagi bos...pukul 3.30 pagi Khasif terjaga turun bawah tengok ibu dan babah tak tidor..dia pun taknak tidor jugak..eei...geram betul aku budak kecik ni..nanti tak cukup tidor mula la nak meragam..

Mandi-mandi, bersiap keluar rumah pukul 5.15 pagi menuju ke Airport Subang...5.30 pagi dah sampai airport..kejap je..parking kereta kat seberang jalan, naik jejantas terus masuk ke airport...


Kali ni aku naik Malindo sebabnya ada tiket untuk kategori kanak-kanak..kalau Firefly takde..Firefly cuma ada kategori dewasa dan infant (bayi)..umur Khasif dah  2 tahun lebih bukan bayi lagi...rugi la kalau amik tiket dewasa untuk dia..so sebab tu aku naik Malindo...

Aku sekarang belajar-belajar untuk pakai baju besar dan labuh...yelah..kita ni bukan makin muda kan..so belajar-belajar la untuk berubah...lepas tu nak jadi citer..time nak check in kat kaunter aku berdiri sebelah husband..

Pekerja kat kaunter tu bagi boarding pass dan IC...dia tengok aku atas bawah...lepas tu dia tanya aku..."maaf puan...puan pregnant ke?"

Waaaaaa....adakah sebab perut aku ni buncit sangat atau sebab baju ni besar sangat...

"Eh...takla...saya tak pregnant..." hehehe...aku buat-buat ketawa campur malu sambil blah dari kaunter...

 T_T

 Lepas tu ke surau tunggu subuh..dah siap solat cepat-cepat masuk departure hall takut tertinggal flight...

 

Lagi sekali  ka departure gate, pekerja Malindo yang cek boarding pass tanya aku...

"Akak..maaf yer nak tanya..akak pregnant ke?"

"Tak..saya tak pregnant"... berapa kali aku nak kena clarify ni...T_T

Lepas ni aku taknak dah pakai baju ni..huhuhu....aku pandang belakang depan..ramai je kakak-kakak yang badan lagi besar dan gemuk dari aku..tak tanya pun diaorang pregnant ke tak...sob sob sob...sedih...

Dah masuk dalam kapal terbang, Khasif duduk sebelah aku...husband duduk kerusi sebelah sana tapi sebaris dengan kami jugak...

Yang kelakarnya ada 2 passenger lelaki depan kerusi aku ni dah duduk siap-siap dah...lepas tu ada la sorang awek cantik la jugak, sexy pakai baju ketat..nampak curve..potongan badan memang cun..

"Excuse me..ni tempat duduk saya.." 

Awek tu  bagitau nombor seat..salah satu kerusi tu sepatutnya seat dia..so maknanya salah seorang dari 2 lelaki ni dah salah tempat duduk so kena pindah la..

Tapi dua-dua  lelaki ni taknak mengalah..
"Eh..ko yang salah...aku dah betul"
"Ye ke...aku rasa aku yang betul...ko yang salah.."

Kah..kah..kah....masing-masing nak duduk tepi awek sexy...

Last-last pramugari datang bagitau siapa yang tak betul..so sorang tu kena pindah belakang..dah kena pindah pun sempat lagi dia sound kat kawan dia...

"Eh..betul ke nombor ko tu?"

Tak puas hati juga tu..hehehe...

Cuba kalau makcik atau awek biasa-biasa..nak ko berebut macam tu? mesti pakat berebut nak pindah kan..lelaki oh lelaki.... ^_^

6.45 pagi flight take off...


Dapat biskut dan air mineral...boleh la dari takde lansung..

Khasif sambil makan sambil layan game...

Menanti matahari terbit...

 Menanti dengan penuh sabar...

 Cubaan pertama...

 Cubaan kedua...

Lepas tu aku dah tak boleh nak snap dah...silau..


Last-last aku tutup tingkap, layan Khasif main game...si kecik ni kusyuk benor dengan tab dia...


Setelah 1 jam perjalanan, lebih kurang pukul 7.45 pagi flight kami selamat mendarat di Airport Sultan Ismail Petra Kota Bharu...haa inilah dia baju yang aku pakai semua pakat tanya aku pregnant ke? ada gaya aku pregnant ke korang?

Kat sana, kami dijemput oleh seorang sahabat baik en.husband aku yang bernama syed..nama glamor dia, Bob...actually Bob ni rakan baik dan rakan sekerja husband..merangkap rakan sekerja aku la jugak..aku dan husband kan kerja satu company..dan lagi best Bob jugak senior aku masa kat UM dulu...pi mai pi mai tang tu jugak...

Masuk-masuk kereta, Bob bawak kami breakfast kat satu cafe yang sangat popular di Kota Bharu..nama cafe tu Kopitiam Kita...cafe ni bukan saja femes di kalangan masyarakat biasa, tapi golongan artis dan selebriti pun selalu datang breakfast kat sini...


Ini la menu signature di Kopitiam Kita..Roti Kitab atau Roti Titab..aku tak sure mana satu nama betul...


Simple je roti bakar ada telur separuh masak kat atas dikelilingi sekaya...


Kalau ke Kota Bharu, jangan lupa singgah ke Kopitiam Kita untuk cuba Roti Kitab ni..first time aku makan roti kitab...sedap ke? harusla sedap..wajib cuba..

Bukan itu je..kat sini ada menu lain jugak korang boleh pilih..ada macam-macam jenis nasi yang first time aku dengar...nasi Air Dingin, Nasi Kak Wok, Nasi tumpang..eh...macam-macam nasi lagi la ada...kuih muih pun banyak...pendek kata semua ada...

Bob order nasi air dingin untuk aku dan husband..actually dia tanya nak makan apa..so husband ikut je menu yang Bob recomend..makanla nasi air dingin...

Pendapat peribadi aku, erm...memang dingin la..hehehe...okey..aku tak kata tak sedap...cuma mungkin tak kena dengan tekak aku...next time kalau ke sana lagi aku nak cuba nasi kak wok ke, nasi tumpang ke...bunyi macam menarik...^_^

Alamat KOPITIAM KITA, 4357-A, Taman Desa Jaya,  Jalan Pengkalan Chepa, 15400 Kota Baharu.


Lepas dah breakfast, terus gerak ke pejabat lawyer...nasib baik ada Bob..cepat je urusan sebab dia tau alamat kat mana-mana..kalau kena cari sendiri, aku rasa susah jugak nak setel urusan kat sana..nak cari parking lagi..
Pagi tu, masa dihabiskan dengan urusan di dua buah pejabat lawyer dan pejabat tanah..aku taknak bercerita lanjut tentang urusan dengan lawyer..yang itu aku masuk kat topik rumah..


Dah habis berurusan dengan lawyer dan pejabat tanah, jam dah menujukkan pukul 12.30 tengahari...perut pun dah berbunyi...

Bob bawak kami makan tengahari di kedai LIDO CORNER..atau juga lebih dikenali dengan nama kedai Nasi Sup Ayam Bakar..

Lokasi kedai makan ini adalah di sebelah hotel Grand Riverview, Kota Bharu...

Apa yang bestnya kat sini? jom terjah...
 
 Menu utama kat sini adalah nasi putih + sup + ayam atau daging bakar...

Kalau korang pertama kali makan kat sini, macam aku ni...aku nasihatkan korang rasa dua-dua..baik ayam bakar atau daging bakar..sebab rasanya sangat sedap..marvelous...


Aku rasa dua-dua sekali tapi aku lagi suka daging bakar..sedap tak tau nak cakap camne sampai aku tak terasa nak amik ayam bakar...

Ayam Bakar pun sedap...siram dengan sos manis..tak manis sangat..just nice...memang sedap...



Sup yang superb...ada isi daging kat dalam..makan panas-panas dengan nasi...pergh....

Nescafe O ais aku punya....


Kalau korang ke Kota Bharu make sure korang masukkan kedai ni dalam senarai..memang takkan menyesal..lagi-lagi sape yang suka makan nasi dan sup...aku yang tengah menulis ni pun dah beribu kali telan air liur..hehehe...

Lido Corner beroperasi setiap hari Sabtu- Khamis bermula jam 12.30 tengari hingga 5.30 petang..Jumaat kedai tutup..

Dah habis makan, singgah masjid untuk solat zuhur dan mandikan Khasif sekali...cuaca panas risau jugak takut dia demam...

Lepas tu gerak ke ofis kontraktor plak...

Inilah dia salah seorang owner syarikat kontraktor yang akan bertangungjawab membina rumah aku nanti...

Bagus orangnya..walaupun muda tapi berpengetahuan luas dalam kerja-kerja pembinaan rumah..dah kerja best dengan salah sebuah syarikat minyak tapi dia sanggup ambil cuti tanpa gaji setahun untuk uruskan syarikat ayah dia...

Pukul 5 lebih husband mintak diri...sebelum balik shah alam, ingat nak jalan-jalan dulu cuci mata..Bob hantar kami ke Bazar Tok Guru..katanya kat situ semua ada..baju, tudung, blouse, kain pasang...aku punya la excited nak shopping sket-sket..

Sampai-sampai aku baru nak masuk tengok dalam kedai..tup-tup ramai pekerja kedai sibuk nak tutup bisnes...ada tu tak kisah pun customer tengah tengok barang dia selamba je tutup kedai..huhuhu...

Baru pukul 5.30 petang kut...ada la jugak kedai yang sempat aku masuk beli tudung bawal..aku tengok-tengok tudung..pastu aku tanya mak cik dah nak tutup ke...dia cakap takpe...tengokla dulu..tapi mata kejap tengok jam, kejap tengok luar...kesian jugak..maybe ada urusan lain kut..aku pun cepat-cepat pilih tudung..dapat la 2 helai tudung bawal...aku dan bawal tidak dapat dipisahkan...hehehe...



Sempat beli tudung je...sedih betul..sementara nak tunggu Bob datang, duduk dulu tepi tangga makan aiskrim sorang satu..

Hehehe..ngilu gigi makan aiskrim sejuk..

Korang ingat yer..kalau datang Kota Bharu nak shopping kat Bazar Tok Guru ni make sure datang awal..lagi elok datang belah pagi atau tengahari..kalau datang petang dah dekat-dekat orang nak balik kerja tu jawabnya sengih kerang busuk je la...ada la jugak satu dua kedai yang masih bukak tapi tak banyak pilihan...gitu...

Tak lama lepas tu Bob datang amik bawak gi makan sekali lagi sebelum kami balik..banyak sungguh la makan trip kali ni..aku tak ingat la nama kedai tu tapi ramai orang beratur nak makan nasi kerabu..murah plak tu...nasi kerabu lauk ayam goreng baru RM3..mana ko nak dapat harga macam tu kalau kat KL?


Lepas makan Bob bawak pergi rumah dia dulu..dapat jumpa anak Bob yang comel tu..tapi diam je..main dengan Khasif pun diam je..pemalu sangat..hehehe...

Pukul 8 malam Bob hantar kami ke Airport..sampai-sampai terus check in, masuk dalam departure hall..flight pukul 9.45 malam..

Dalam flight aku dah ngantuk giler dah ni..bayangkan 2 hari satu malam aku berjaga tak tidor siapkan kerja..siang hari plak ke sana ke sini sibuk urusan rumah..badan letih tak tau nak cakap camne...nak je aku tidor tapi kesian plak Khasif sorang-sorang...

Setengah jam pertama perjalanan lancar..masuk setengah jam kedua..perjalanan begitu menduga perasaan...flight tiba-tiba bergegar-gegar langgar awan..lepas tu aku rasa macam laju giler nak terjunam ke bawah...

Khasif yang duduk seat sebelah aku ni dah pegang seat kuat-kuat..aku peluk dia...dia terketar-ketar ketakutan..

"Ibu...takut..."

"Takpe...ibu ada.." aku tenangkan Khasif...

"Ibu..takut..."

Aku peluk Khasif...mulut aku terkumat kamit baca ayat kursi..takut sangat-sangat..flight gegar-gegar kuat...padahal ini bukan kali pertama aku dan Khasif naik flight..tapi ini kali pertama  berdepan situasi menakutkan dalam flight..aku pandang passenger lain pun macam semua ketakutan..

"Ibu..takut..takut jatuh.." Khasif bersuara..

Ya Allah...macam nak gugur jantung aku dengar Khasif sebut perkataan tu...aku tak pernah ajar atau bagitau dia yang kapal terbang boleh jatuh...macam mana dia boleh tau kapal terbang tu ada kaitan dengan "jatuh"..

"Ibu takut jatuh.." badan Khasif menggeletar ketakutan...aku tak lepas pelukan, gosok badan dia...muka dia pucat..aku pandang husband..husband pandang aku...

Lagi 10 minit nak sampai, barulah perjalanan smooth balik...pukul 11 malam, flight selamat mendarat di Airport Subang..lega ya Allah..Alhamdulillah....

Amik kereta, bayar parking then terus gerak balik rumah...badan letih tak tau la nak explain camne...

Lepas tu kalau aku tanya Khasif nak naik airoplane tak? dia akan jawab "taknak airoplane..takut jatuh.." tak tau la lepas ni camne..boleh ke dia naik airoplane lagi...harap-harap dia tak fobia..jangan kata Khasif, aku sendiri pun kalau ingat balik rasa gerun je nak naik flight...huhuhu...

Begitula alkisah perjalanan aku ke Kota Bharu selama satu hari pergi dan balik...yang pasti kalau korang ke sana, jangan lupa singgah makan..banyak kedai-kedai makan yang sedap dan menarik untuk dicuba...

Bye...bye...

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...