21 August 2015

Sawadeeekap...Holiday Krabi - Part 3

Assalamualaikum....

Ya Allah..berilah aku kekuatan supaya dapat habiskan kisah di Krabi secepat yang mungkin...amin....

Huhuhu.........

Malam-malam asal bukak je laptop kat rumah..asal start nak mengarang je, mata dah ngantuk...dan yang selalu terjadinya, niat nak tidorkan anak je tapi dengan ibu sekali tertidor...maklumla umur dah meningkat ni...hehehe...

Ok, aku sambung lagi kisah seterusnya..entry ni aku letak banyak gambar dan maybe cerita akan jadi panjang...sebab aku nak habiskan hari pertama ni cepat-cepat...

So kepada yang sudi baca sampai habis, aku ucapkan ribuan terima kasih la yer sebab korang memang best...kalau tak sudi baca tapi  nak tengok gambar je pun no problem...aku tak charge apa-apa...hehehe..

Dah stop merepek...

Aku habis kat mana part sebelum ni? jap aku cek....

Oooo...ok dekat kedai makan dapat air kembang tekak tu yer...aku tak ingat tapi aku rasa separuh pun tak habis aku minum...dah cuba sedaya upaya tapi tak dapet nak nolong...

Hujan kat luar tak berhenti lagi...sementara menunggu hujan berhenti, husband bayar dulu harga makanan tadi..total semua 620 baht (RM62)..HAMIK KO! 

Itu baru makan nasi goreng + nasi putih dan tomyam je...baru 2 orang makan..kalau kat malaysia makan macam tu paling mahal pun aku rasa baru RM25...berganda-ganda harga makanan kat sana yer..apa nak dikata senyum ajer la yer...tak taula kut restoran tu amik kesempatan ke apa...

Tapi bermula dari situ, aku dah set mind awal-awal..kalau nak keluar makan kena letak bajet lebih..boleh je dapat harga makanan murah tapi tepi jalan tak selesa sket la..yang tu nanti aku citer...

Pukul 11 lebih hujan masih renyai-renyai...nak tunggu hujan berhenti macam takde tanda-tanda hujan akan berhenti..so lets start motor kita balik ke hotel dulu...nak rehatkan diri yang dah lemau sebelum teruskan aktiviti seterusnya...

Dah gerak sket tiba-tiba hujan macam nak lebat...baju hujan plak tak standby..husband berhenti tepi jalan..aku cepat-cepat masuk kedai nak beli baju hujan untuk Khasif..aku tak kisah kalau aku basah tapi risaukan dia la...takut demam kena hujan...

Masuk sebuah kedai jumpa baju hujan...aku tanya pekerja kedai how much? dia jawab 100 baht (RM10)..aku tak tawar menawar lansung punyala nak cepat..main bayar je..bila bukak plastik, nak nangis tengok baju hujan tu..ko tau plastik giant tu lagi tebal dari baju hujan yang aku beli...huhuhu...hari pertama dah kena kencing....T_T

Takpela...dah beli bagi je la Khasif pakai...takkan nak pulangkan balik...

Broom..broom..kami bertiga merempit dalam hujan balik ke hotel...

Sebenarnya masa check in dah dapat no bilik cuma bilik tak ready lagi sebab orang belum check out..no bilik aku adalah 110.
 

Ini la lobby Ananta Burin Resort..tapi gambar ni aku amik kat website...masa aku mula-mula sampai pagi tu takde pun orang yang sambut macam ni....cuma ada bellboy datang amik beg masa keluar taxi...

Sampai cepat-cepat parking motor dengan harapan bilik dah ready..terus ke frontdesk..husband tanya dah boleh masuk bilik belum...tapi tetap kecewa dan hampa..bilik masih belum ready jugak lagi... :(

Takpela..sementara tu dudukla kami kat lobby hotel dulu..penat campur mengantuk...hujan bersilih ganti kat luar..kejap lebat kejap slow...

Khasif start meragam..lepas tu husband dukung kejap terus dia tertidor...rupanya meragam sebab mengantuk...


Baringkan dia kat sofa..kesian...letih sangat la ni...

Nasib baikla sofa kat lobby hotel tu banyak...empuk plak tu...mata aku pun tak boleh nak bukak..last-last aku pun tertidor kat sofa..biar la orang nak tengok ke apa janji aku dapat tidor sekejap...

Rasanya 1 jam jugak aku tertidor kat lobby...bukak mata tengok anak aku terketar-ketar menahan sejuk tapi masih tidor lagi...cepat-cepat amik jaket husband selimutkan dia...husband pun tertidor jugak...

Jam dah pun menunjukkan pukul 1.15 tengahari...ish..kenapa tak panggil-panggil jugak lagi ni...aku tengok orang lain yang check in kemudian dari aku dah boleh masuk bilik dah..kami yang sampai awal ni tersadai macam setinggan plak...tak boleh jadi ni..lagi-lagi bila tengok muka anak yang tidor dalam kesejukan..

Aku pun bangun ke frontdesk...

"Bilik aku tak ready lagi? dah berjanggut aku tunggu ni..nak kena tunggu pukul berapa baru ready? manager mana? cepat..aku nak komplen?"

Terkejut!!!...

Hahaha....berani ker.....itu kata-kata dalam hati aku jer..^_^

Realiti aku cakap elok-elok cuma agak tegas sket....aku tanya bilik tak ready lagi ke? dah lama aku tunggu..dia cakap belum ready..aku tanya pukul berapa..katanya pukul 2 jugak..alahai..aku cakap aku kesian anak aku tidor dah sejuk menggelatar dah tu...lagi satu aku cakap, aku kan dah request awal-awal masa booking yang aku nak early check in..takkatn tak boleh consider..

"Yes, we know...but we are sorry madam..our hotel is full every day..so we cannot make as per request." begitu dia speaking dengan aku...

Aku pun berlalu...agak bengang jugak tapi under control lagi la...pergi duduk balik kat sofa tadi...husband dah terjaga...dia tanya aku camne..aku cakap tak ready lagi...duduk sambil muncungkan mulut...

Tak sampai 10 minit, tiba-tiba staff hotel datang kat aku cakap bilik dah ready...haaaa........tau takut...aku baru nak berdrama  queen kat sini...nasib baik...^_^

Cepat-cepat angkat segala beg...sempat senyum kat frontdesk tanda ucapan "terima kasih..". I really appreciate it.

Seorang bellboy tolong hantar kami ke bilik dan bawak sekali buggage yang besar gedabak tu...nasib baik bilik kat level bawah sekali, takyah susah-susah nak naik lif..


Inilah bilik kami selama 4 hari 3 malam di sini...dapat plak katil king...makin luas la kuasa si kecik ni tidor malam-malam...



Bilik dari sudut lain...


Sorry yer kalau sakit mata tengok beh-beg itu...aku main letak je..tak kuasa nak susun-susun..badan dah penat sangat...


Big boss tengah chek segala minumam dalam fridge..

Padahal dah tengok dah, kalau minum air kena charge sekian-sekian..boleh dia terminum jugak air mineral satu botol..bayar la jawabnya masa time check out..


Bilik mandi dan toilet yang besar...


Nak lebih privacy boleh tutup langsir..


Tub tempat aku berendam...^_^



Balkoni bilik yang cuma sekangkang kera dengan pool...


Berehat sambil tengok orang berenang..


And the best part, bukak je pintu pagar balkoni terus boleh lompat masuk pool...yabeda bedu...


Lagi aku show off. balkoni bilik...hehehe...
Nampak tak hujung bawah bangunan sana ada katil?


Ok, aku zoom dari bilik...
Yang ada katil sana tu adalah spa tempat nak bermassage...


Inilah dia tempat itu..tapi gambar ni aku amik kat website...

Kalau reality, aku tengok malam-malam gelap je spa ni..siang ada la staff yang jaga tapi takde customer pun..


Bilik aku depan main pool...
Ingat tak aku citer masa check in, aku nak upgrade bilik yang boleh acess pool..tapi receptionist tu cakap dah fully book...tup-tup dapat jugak acess pool kan..sebenarnya hotel ni ada bilik acess pool yang jenis satu lagi......


Ha...macam ni...dalam gambar, sebelah kanan...

Bilik yang jenis tu ada tangga boleh turun terus ke pool..dan pool dia pun privacy tak bercampur dengan orang ramai..dia cuma share dengan geng-geng bilik yang sama taraf dengan dia je...

TAPI yang tak bestnya pool dia tu takat boleh berendam je la..nak kuak lentang, kuak kupu-kupu memang tak lepas...aku tengok hari tu family yang duk bilik tu 4 orang perempuan berhimpit-himpit mandi kat situ...tak lawas...tapi kalau untuk couple-couple yang tengah berhoneymoon, sesuai la pool kecik-kecik tu..hehehe...

Pool depan bilik aku tu memang kena jalan sket kalau nak turun tangga...tapi best giler ko..aku boleh pilih time takde orang baru baru turun mandi manda...berkuasa la kami tiga beranak dalam tu...

Ok dah cukup citer tentang swimming pool...berjela aku bagi huraian macam orang lain jakun sangat..huhuhu...maafkan aku...

2 ekor swan sedang bercumbuan di depan Khasif..

Tapi dia masih jugak lena di ulit mimpi...


Rehatkan badan dulu sekejap...

Bukak tv tapi satu apa pun tak faham...yang aku dengar kap kap kap je..takde subtitle plak tu...tapi best dengar lenggok diaorang bercakap...mendayu jer..

Agak-agak lelaki ke perempuan ni dalam tv ni? aku pun tak tau...hehehe...

Last-last aku tertidor...rasanya 1 jam jugak la...bangun-bangun kejutkan Khasif..untuk mengelakkan dia menangis, husband cakap nak swimming...apa lagi...dengar je swimming hilang terus ngantuk dia...


Walaupun sejuk tapi tetap jugak nak mandi manda dalam pool..


Baju bersepah kat belakang tu bukan husband punya yer..itu orang lain punya tengah mandi dalam pool...


Mereka berdua je yang turun...aku malas nak tukar baju...lagipun husband nak berendam sekejap je...

Sementara menunggu mereka, aku sempat shower kejap kat bilik mandi segarkan badan...solat siap-siap sebab lepas tu nak keluar jalan-jalan...yeiii....


Petang lebih kurang pukul 5.00 keluar nak ronda-ronda naik motor...kitaorang tak pakai helmet..bagi Khasif je pakai...susah la bawak helmet banyak-banyak..

Takpe...so far kalau setakat pusing-pusing kat Aonang tu takdela bahaya sangat...



Jom let's go...sape lambat kena tinggal...

Broom..broom....broom....

Tak sampai 5 minit dah sampai Aonang Street/ pekan Aonang...


Mula-mula sekali, aku cari pakej untuk aktiviti hari esok..takdenya  aku rajin nak survey mana yang murah mana yang mahal...

Jumpa je kedai akak pakai tudung aku singgah..kebetulan kedai dia takde orang...kat sini aku survey 2 pakej tour..satunya pakej 4 Islands..yang kedua Phi Phi Island...

Kalau 4 Islands ni pergi 4 pulau yang berdekatan je...dan masa yang diambil pun cuma setengah hari...akak tu bagi harga 700baht seorang kalau naik speedboat...Khasif FOC...

Kalau Phi Phi Island plak, pergi pulau yang jauh dan aktivitinya akan mengambil masa sehingga lewat petang...harga 1200 baht seorang...Khasif FOC..

Bincang-bincang dengan husband, kami pilih pergi 4 Islands dulu untuk hari esoknya...sebabnya cuaca kat sana selalu hujan...aku risau gak la nak gi jauh-jauh naik boat kat tengah laut ni...kita test pulau dekat-dekat dulu..kalau ok, lusa kita gi pulau yang jauh plak..gitu kami bincang...akak tu pun bagi suggestion macam tu jugak...

Ok, kami pilih 4 Islands Tour by speedboat..total semua 1400 baht (RM140)..aku memang tak tawar menawar dah sebab dia memang dah siap-siap turunkan harga..katanya sekarang low season sebab tu dapat harga murah dari biasa...

Dah bagi info nama hotel, no bilik..bayar then akak tu bagi resit..akak tu cakap esok pagi tunggu kat lobby hotel, orang akan datang pickup antara pukul 8.30-8.50..

Ok set...

Selesai sudah membeli pakej tour..takyah nak pening-pening bargain harga..aku tak reti...

Then jalan-jalan tengok kedai sepanjang Aonang street..tak singgah sangat pun cuma nak mencari waterproof beg untuk kegunaan hari esok...aku memang sengaja tak beli kat malaysia sebab orang cakap kat Krabi lagi murah... 

Tengah menari oppa gangnam style ke dik?? hehehe....

Beg yang husband pegang tu la waterproof beg yang aku beli kat sana..jenama Ocean Pack-15L..besar dan kualiti sangat bagus..harga dia letak 600baht(RM60)..mula-mula dia offer 500baht...lepas tu husband try mintak 400 baht..tak dapat..tapi dia bagi 450baht (RM45)..apa lagi..sambar terus..

 
Dah isi barang macam ni la jadinya...cuba la cari kat malaysia kalau boleh dapat harga macam tu..aku tengok kat lazada harga dekat RM100 lebih...so senang citer, kalau nak ke Krabi sila beli kat sana...


Akak tadi terus dapat customer lepas aku beli pakej ngan dia...


Uwaaa...nak meraung aku tengok motor comel ni...kenapa tempat aku sewa tadi takde warna macam ni....omel angat iyer...T_T


Aonang Police Station..

Eh..kenapa adik ipar aku boleh ada kat Krabi? 
Tapi sekali imbas jela...2 kali tengok tak sama..



Yang bangunan biru kat atas kedai tu hotel The Palace Aonang...sesiapa yang suka stay kat tengah bandar, nak cari hotel yang murah-murah..sini la salah satu tempatnya...dekat dengan pantai dan bandar...


Menyopping....
Aku tak niat nak shopping lagi untuk first day ni...cuma tertarik tengok patung kat luar kedai pakai seluar gitu...

Apa lagi pilih color biru...harga 350baht(RM35)..dah balik bilik bila kena air, bercucuran warna biru gelap turun...huhu..sampai ke hari ni aku dah tak pakai seluar ni...



Tengok sambil cuci-cuci mata aje dulu yer adik-adik....

Lepas tu naik motor balik...husband nak mencari kudap-kudapan...cuaca sejuk-sejuk memang perut cepat lapar...

Jalan straigh menuju ke arah masjid Aoang...tup-tup nampak la gerai betul-betul depan pagar masjid..apa lagi singgah la dulu...


Aku beli satu batang daging bbq macam satay tu dan sebatang jagung dengan akak ni...total 50baht (RM5)..sedap gak bbq tu...


Sebelah gerai akak tadi, ada makcik jual kuih ni aku tak tau nama apa...dalam tu ada isi seafood..husband beli sebekas harga 30 baht (RM3)..


Mengelamun sampai tak sedar helmet dah senget sebelah...hahaha....

Duduk la kami makan kat kerusi tepi gerai tu...sambil tengok kereta lalu lalang...best giler aku rasa suasana ketika itu..aku tak perlu fikirkan pasal kerja...tak perlu fikirkan pasal rumah..aku rasa freedom sangat-sangat...holiday macam ni la yang aku harap..^_^


Husband beli makanan paling glamor kalau ke Krabi..

Tak lain tak bukan pancake..untuk percubaan, dia beli pancake coklat dulu...not bad...ok la...tapi aku tercari-cari apa yang membuatkan ianya menjadi buah mulut warga pelancong kalau ke Krabi...lagi-lagi blog yang aku baca semua cakap pasal pancake...ok, takpe...banyak masa lagi aku di sini...aku mesti cari apa yang special di sebalik pancake di sini...


Khasif tersangat suka makan pancake...budak kan suka coklat ..semua dia nak makan..aku dapat rasa sepotong je..huhu...T_T


Tengah-tengah makan..tiba-tiba datang segerombolan pelancong cina ke gerai abang yang pakai baju putih tu..apa yang diaorang serbu?


Nampak tak kat depan abang tu ada makanan warna putih yang bentuk segiempat tu..aku tak kuih apa tu..adakah tauhu? aku tak beli sebab tu aku tak tau apa benda..

Dia panggang sekejap lepas tu dia letak sos kat atas..sos tu ada beberapa pilihan nanti korang pilih je nak sos yang mana...punyala ramai yang datang serang sampai tak menang tangan dibuatnya...


Diaorang makan sambil berdiri je sebab takde kerusi..lepas dah habis satu, order lagi satu...mesti sedap kan..kalau tak sedap mesti orang dah tak beli...lepas ni sape yang ke sana mesti try ok...


Muka aku cam tak puas hati...dahla dia dah habiskan pancake sorang-sorang..lepas tu nak jugak jagung orang..hahaha..sebenarnya bukan macam tu pun..tapi tula...sekeping gambar boleh jadi macam-macam cerita yang boleh orang tafsir...betul tak? 
Hari sudah beransur gelap...


Malam pun menjelma...padahal baru pukul 6.45 pm...yer..kat sana dah gelap..dah masuk magrib dah pun...

Lepas dah habis makan kudapan, nak cari kedai untuk dinner plak..nampak? perut apakah itu...hahaha...baru lepas makan dah cari makanan lagi..

Aku sebenarnya cari restoran bamboo yang agak popular dikalangan blogger..of course la sebab orang cakap sedap dan satu lagi sebab halal..cari-cari tak jumpa dan yang jumpa Restoran Bangboo Halal Seafood...

Boleh ke? tapi bukan bamboo...

Ala..masuk jela...janji halal...dah dua kali aku pusing tapi tak jumpa...yang nampak di mata Bangboo jugak...
 

Masuk-masuk dalam kedai terus di bawa ke meja makan...yang penting perabot pun semua bamboo...siap ada bantal lagi kat setiap kerusi...


Memandangkan siang tadi minum air tak kena dengan tekak aku, kali ni tak berani nak order air bancuh lagi..aku order air kelapa fresh...husband mintak jus tembikai...


Khasif share air dengan babah...hehehe..

Order makanan tak lama pun sebab masa aku sampai orang tak ramai lagi...


Tada! 10 minit makanan dah terbentang kat atas meja..ko mampu?


Untuk menikmati makanan dengan penuh nikmat, bukak youtube bagi dia tengok kartun puas-puas..tinggal bukak mulut je tunggu babah suap....bagus-bagus...


The best som tam...pergh..kecur air liur aku tengok ni...


Ikan siakap sweet sour....


Seafood tomyam...kuah dia pekat..aku kureng sket..tapi husband aku suka tomyam macam ni..

Suasana dalam restoran..


Pukul 8.15 pelanggan makin ramai memenuhi ruang restoran...dan yang bestnya aku dah siap makan, mereka masih menunggu makanan...ngeh ngeh ngeh..


Seafood yang fresh...satu ekor lalat pun takde...


Aku pernah tengok kat sebuah restoran area Puchong, ikan dan seafood duk kat luar kedai macam ni la...penuh lalat hinggap..errr...macam tu pun tetap jugak ramai orang datang makan kedai tu..aku memang takla...

Dah habis makan, masa untuk bayar..berdebar-debar uoolss...jeng-jeng....total makan malam adalah 860 baht (RM86)..ok..as expected..aku ingat 1000baht lebih...agak murah kalau  nak compare dengan kedai siang tadi...

Dah kenyang..alhamdulillah rezeki Allah bagi...


Nama restoran ni  Bangboo Halal Seafood...



Senang je kalau  nak cari kedai makan ni...sebelah je dengan Haleeva Sunshine Hotel..



Sebelah Bangboo ni pun ada restoran seafood jugak nama Aree Baba...tak sure halal ke tak..


Dah kenyang..masa untuk balik ke hotel...

Pemandangan sepanjang otw balik ke hotel...


Kamera aku tak setting so sorry yer gambar tak berapa cun...


Kedai-kedai masih cerah...jam baru menunjukkan pukul 8.30 malam...



Jalan yang masih basah baru lepas hujan...


Teringin nak berhenti jalan-jalan tapi tak boleh..badan dah lesu..esok kena bangun awal untuk aktiviti seterusnya...


Singgah kat depan Krabi Resort sekejap sebab nak bagi Khasif pakai jaket..kesian dia sejuk kena angin malam...

Wanita dalam gambar tu adalah Queen of Thai..she is considered to be the mother of all Thai people...Malaysia? siapa mother of all Malaysia people? hehehe....^_^


Tiba-tiba datang seorang budak yang tengah berjalan dengan family dia mendekati Khasif...umur lebih kurang sebaya..Khasif snap gambar dia...lepas tu mak budak tu datang tarik tangan dia pergi dari situ..terpisah begitu sahaja tanpa sempat bertegur sapa..mungkin kah mereka akan bertemu lagi satu hari nanti? wallahualam....

Teruskan perjalanan..dah tak jauh dah..


Sampai sudah ke jalan masuk hotel kami...banyak jugak hotel yang berada kat area sini...nama pun dekat-dekat sama...Ananta Burin, Buri Tara, Aree Tara...


Sampai-sampai gi hantar motor dulu...sepatutnya hantar pukul 10 pagi esoknya..tapi takut tak sempat sebab pagi-pagi dah nak ke pulau, so hantar siap-siap malam tu..lagi pun husband risaukan passport dia jugak...hehehe...

Lepas tu masuk bilik, aku terus landing atas katil...mata tak boleh bukak...tapi solat belum lagi...husband aku cam biasa l, terlebih rajin mandi tak kira cuaca panas ke sejuk...

Sementara dia kat bilik mandi, aku tak sedar bila aku terlelap...mengantuk sangat-sangat...zzzzzzz....zzzzzz....

Begitula kisah hari pertama aku di Krabi..aktiviti pun sempoi-sempoi je dulu...tunggu kisah hari kedua plak yer...

Moga aku diberi kekuatan untuk sambung part seterusnya cepat-cepat...amin...

Bersambung...

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...