13 April 2011

Ucapan Berbaur Lucah..

Dulu kan company saya ada amik sorang pekerja kontrak untuk bahagian account..tak lama pun dia keje kat sini..lebih kurang 3 bulan..nama dia Kak Pah (bukan nama sebenar)...nama sebenar terpaksa dirahsiakan atas sebab-sebab tertentu..hehe...


Orangnya kecik-kecik je...umur pun dah berusia dah, dah hampir 40...saya ok je kalau berkawan dengan orang yang agak berusia ni..maklumlah diaorang kan banyak pengalaman...mula-mula kenal tu bagi saya ok saje..tapi bila dah masuk minggu kedua dia keje kat sini saya dah rasa tak selesa...


Kak Pah ni walaupun kecik tapi bila dia bercakap..mak aii....satu kampung boleh dengar tau..bayangkan masa kitaorang tengah jalan nak gi makan, bila dia bercakap semua orang yang berada kat tepi-tepi jalan tu pandang..ada sekali tu dia bercakap punya lah kuat dan bingit sampai saya terpaksa tutup telinga..bila sampai kat kedai makan pun berlaku masalah yang sama...faham-faham jelah kalau kedai makan orang mesti ramai..setiap kali saya keluar makan dengan dia...mesti meja sebelah duk pandang-pandang sebab dengar suara Kak Pah yang terlalu kuat ni...


Itu bab suara...satu lagi saya tak tahan kalau dia bercakap pasal 'dalam kain'...dia main cakap lepas je...tak malunyer dia duk citer detail kat orang..saya taulah dia banyak pengalaman tapi takkan kisah 'dalam kain' pun nak citer kat orang kan...lagipun dia tu lagi tua dari saya, mesti lebih tau mana yang elok, mana yang tak elok..malu kalau suami dia tau kan...itu dah seperti menjatuhkan maruah dan mengaibkan suami jugak tu...kalau tak percaya sila tanya ustaz...


Bila dah selalu sangat dia macam tu saya jarang lah berbual dengan dia..selalunya yang layan dia bercakap ialah ofismate saya , Kak Ina..dia tak suka jugak sikap kak Pah tu tapi dia masih boleh layan..kalau saya plak jenis bila dah tak selesa, saya kurang sket nak bercakap...biarlah orang kata sombong asalkan saya bukan talam dua muka...betul tak..hehe....


Bila dia dah berhenti habis kontrak, saya lega sangat..hehe..jahat kan....saya tak benci dia tapi saya tak selesa kalau dia ada..;p. so dah 2 bulan Kak Pah ni berhenti, tiba-tiba semalam dia datang ofis...ada keje sket bahagian account yang tak setel lepas audit hari tu...bila dah lama tak jumpa, takkan kita nak tunjuk muka tak elok kan...lagi pun dia bukan orang jahat...saya pun senyum dan sembang lah dengan dia sekejap...


Kak Pah kata dia dengar berita happy pasal saya..mula-mula saya tak faham lagi...lepas tu dia cakap "tahniah"...baru lah saya faham...Kak Ina dah bagitau dia pasal saya pregnat hari tu..saya bagitau lah kat Kak Pah apa yang dah terjadi...Kak Pah tumpang simpati...dia pun faham sebab dia pun dulu lama jugak nak dapat baby masa lepas kawin...sembang sekejap je lepas tu sambung buat keje...


Petang tu, kak Pah dah setel keje dia...dia dah nak balik...masa tu dia dah dekat pintu, saya dekat meja saya...bos lelaki ada dalam bilik depan meja saya...dengan suara yang kuat dia cakap...


Kak Pah : "Has..Kak Pah balik dulu...panjang umur kita jumpa lagi...."

Saya : "Okey Kak Pah..insyaAllah..."

Kak Pah : "Jangan risau has...nanti BUAT LAGI..."

Saya : "Buat lagi?" (muka blur..tak faham...)

Kak Pah : "NANTI BUAT LAGI ANAK!!"

Saya : ????... (muka tiba-tiba rasa panas..terpaksa senyum kelat tahan malu takut bos depan ni dengar)


Awatlah Kak Pah ni...main cakap sedap mulut dia je....saya faham maksud dia....memang dia tak berniat 18 SX tapi ayat dia tu tak sesuai okey...lagi-lagi ada LELAKI kat situ...cakaplah "NANTI USAHA LAGI"...barulah betul....kita dengar orang cakap macam tu mesti rasa terharu je..ini cakap "BUAT LAGI"...???... tak ke mcm pelik je...tak pasal-pasal orang yang ada kat situ bayang ntah apa-apa pasal kita...huhu..tak sesuaiiiiiii kak pah oiii....


Saya citer kat ofismate saya (Kak Ina) pasal 'ucapan keramat' dari Kak Pah tu...terus Kak Ina cakap "BENGONG"...hahaha....citer jugak kat husband..husband bagi jugak 'sebijik'...=)


Pengajaran kat sini...apa-apa pun kita nak cakap, fikir dulu seelok-eloknya...takut tersalah cakap boleh memudaratkan orang lain...menganggu perasaan orang lain..memalukan orang lain...lagi satu nak tambah, kita ni sebagai orang perempuan bila bercakap perlahankan sket volume suara..cukuplah didengar orang yang ada dalam kelompok kita tu saja..takut nanti orang kata 'over'..tapi jangalanlah sampai tak dengar lansung plak nanti orang kata bercakap dalam kelambu plak..biar sedang-sedang saja...adios.....(^_^)


No comments:

Post a Comment

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...