30 July 2012

Kandungan Dah 24 Minggu...

Salam 10 Ramadhan buat semua...

Minggu lepas hari Jumaat pergi checkup lagi..kandungan saya cukup-cukup 24 minggu...kuar dari ofis lebih kurang pukul 9 pagi lepas habis tazkirah..sampai klinik nasib baik tak ramai orang lagi...masa register saya cakap 3 kali kat akak kaunter tu nak doc Nadirah..nasib baik akak tu baik...hehe...

Sebelum jumpa doc, as usual timbang berat, cek tekanan darah and buat urine test....berat terkini adalah 53kg..berat masih sama dengan last check up maybe sebab puasa so berat maintain lagi..harap-harap tak naik mendadak lepas raya nanti..huhu....
Tunggu lebih kurang 5 minit, dah boleh masuk jumpa doc..."Assalamualaikum..." doc Nadirah bagi salam....saya duduk then doc tanya sket-sket soalan...ada rasa baby bergerak tak? hehe...saya cakap saya tak tau apa yang saya rasa tu betul ke tak tapi memang ada rasa something dalam perut..doc cakap rasa dia macam rama-rama bergerak..pada usia kandungan 6 bulan ni, tak kuat lagi nanti bila dah nak masuk 7 memang makin kuat rasa...

Sesi dari hati ke hati dengan doc, saya bagitau masalah saya sejak puasa...saya mengalami shi shi (buang air) tak berapa nak lawas..rasa kerap nak shi shi tapi yang keluarnya sket sajo terutama pada siang hari...sebelum puasa takde pun macam tu.....so doc suruh nurse buat urine infection test..bila dapat result, memang ada sikit kotor (+1)..walaupun tak teruk tapi bahaya takut merebak pada baby..so doc akan bagi antibiotik..

Lepas tu baring nak scan baby plak...tak taulah kenapa kali ni tak berapa clear sangat...kalau sebelum ni scan boleh nampak keseluruhan badan dari kepala hingga ke kaki..kali ni tak nampak mcm tu lagi dah...nampak separuh-separuh...kalau kepala, kepala je..kalau kaki, kaki je..saya tanya doc kenapa mcm tu..doc ckp baby dah besar so tak boleh nampak keseluruhan kalau scan kat satu-satu tempat...

So BOY ke GIRL? doc cakap dia tak boleh nak confirm sebab tak berapa clear tapi kalau teka (sebab tak nampak burung), doc boleh cakap GIRL...takpe-takpe...anak ibu pemalu sebab tu masih menyorok lagi ek..sepatutnya saya ada appointment buat 4D scan pada 4 Aug ni tapi memandangkan husband tak balik lagi masa tu...saya tukar ke tarikh 12 Aug..hopefully semuanya berjalan lancar seperti yang diharapkan...berat terkini my baby adalah 560 gram.

Sebelum menamatkan sesi consultant itu, doc tanya saya ada makan apa-apa suplemen tak? of course lah tak...nak makan ubat pun payah...cuma obimin yang doc bagi dulu jelah..itupun susah giler ok nak makan tiap-tiap hari...doc sarankan saya amik Obimin Pluz which is baik untuk perkembangan otak baby...saya pun ok jelah sebab doc yang suruh...kalau sales girl yang suruh takde maknanya saya nak ok..hehehe...

Sebelum balik, haruslah pergi kaunter bayaran kan..semua sekali RM205...dalam purse cuma ada RM160....fuh nasib baik ada kad kredit jadi penyelamat...itulah bergunanya kad kredit bila ada kes kecemasan macam ni...kalau untuk suka-suka shopping, NEHIII  HEY! kad kredit sila duk diam-diam...
So inilah dia ubat-ubat yang dibekalkan oleh doc..yang warna putih tulah  antibiotik kena habiskan dalam masa 5 hari...lagi satu U-Lite bungkusan warna oren..dua benda tu kena makan dan minum untuk bersihkan my urine..huhu....

Dalam kotak besar tu ada 2 suplemen. yang pertama Obimin Pluz..doc cakap ada minyak ikan kod, DHA & EPA..fungsinya seperti yang saya cakap tadi membantu perkembangan otak baby dalam kandungan..

Suplemen kedua namanya Obical..fungsi adalah untuk menambahkan kalsium dalam badan...
Mohlah kita sama-sama telan semua ubat-ubat ini..yang lain ok tapi Obical warna oren tu buatkan saya nak muntah tiap kali masuk mulut...kuat sangat rasa kalsium..tau tak rasa kalsium tu camne? entah...nak terangkan pun payah...huhu....
Bukak puasa takde selera ok nak makan nasi..singgah Pizza Hut cari spaghetti...agak tak sedar diri jugaklah kan...
SAMPINGAN nya plak, pizza size regular JER...............2 keping habis time berbukak..2 keping lagi sahur..2 keping lagi masuk tong sampah keesokan harinya...membazir kan...mana saya larat habiskan sorang-sorang...

P/S# Mesej buat suami tercinta  "Abang..jangan risau sayang tak makan nanas tu..nanti abang balik kita gi makan pizza lagi ek...hehe..."
Mak buyung gambar pagi tadi masa sampai kat ofis...baju kurung boleh pakai lagi tapi punggung dah ketat sket dah...hari ni pakai selipar je datang ofis sebab malas nak pakai kasut...

Wassalam....

1 comment:

  1. Hmm..pizza ek..apa saje ..demi sayang dan baby kita ...apa saja abang turutkan..:)..

    ReplyDelete

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...