26 July 2012

Puasa Sorang-Sorang Lagi...

Assalamualaikum....

Salam 6 Ramadhan buat semua...apa khabar hari ni? harap-harap semuanya sihat dan happy selalu..eh dah macam tulis surat pulak kan saya ni...erm, dah hampir seminggu kita berpuasa di bulan Ramadhan tahun ini...alhamdulillah saya masih mampu berpuasa penuh walaupun ada beberapa hari tak bangun sahur...

Saya takde masalah pun kalau tak bangun sahur sebab sebelum ni pun jarang bangun sahur..tapi bila dah berbadan 2 ni, kena fikirkan baby dalam perut jugak...kadang-kadang kat ofis bila tengahari dia tendang-tendang, saya kesian sangat...saya fikir agaknya dia lapar...tapi saya takdelah berbukak selagi saya masih mampu bertahan...

Sebelum-sebelum ni kan kita selalu terbaca dalam paper..ada manusia sanggup menyorok-nyorok beli makanan, tapau nasi siang-siang hari di bulan puasa sebab tak dapat tahan nafsu makan...ada yang pakai helmet nak tutup muka, ada yang masuk pintu belakang kedai...itu tak citer lagi masak magee kat rumah kalau yang bujang-bujang...

Saya peliklah...takkan setakat menahan lapar dan dahaga di siang hari tu tak boleh...susah sangat ke nak puasa ni? takde rasa malu kat diri sendiri ke bila tengok anak-anak kecil yang sekolah rendah pun boleh puasa penuh satu hari...sebenarnya saya rasa mereka ni bukan tak tahan lapar, tapi antara NAK PUASA dengan TAKNAK PUASA...betul tak? ibaratnya bila dengar je bulan puasa dah hampir tiba, alahai rasa beban sangat-sangat dalam diri...rasa susah hati sebab tak dapat makan tengahari..tapi yang lagi pelik, bila orang pergi bazar ramadhan diaorang pun sibuk jugak berpusu-pusu nak cari juadah berbuka...pelik-peliklah manusia zaman sekarang ni...

Bercerita pasal puasa, tahun ni adalah tahun ke-3 saya berpuasa sebagai seorang isteri...dan tahun ini jugak adalah tahun pertama saya berpuasa sebagai ibu mengandung..(^_^). seperti tahun-tahun sudah, puasa kali ni takde beza jugak..banyak hari saya berbuka dan sahur sorang-sorang kat rumah...untuk tahun ni, terus terang saya cakap nikmat berbuka puasa belum saya rasai lagi..apa yang nak rasa bila berbuka sorang tanpa kehadiran suami tercinta...kalau family dekat, boleh jugak balik berbukak dengan family kan..ini family pun jauh...apa nak dikato..pasrah sajo...takpe, tahun ni baby ada teman saya berbuka dan bersahur tapi dia duk dalam perut jelah...hehe....oh yer, sejak puasa berat pun dah turun 2kg..camne tu? orang pregnant berat naik tapi saya berat turun...

Husband balik lambat lagi...2 minggu lagi barulah boleh berbuka sama-sama...sedih...sob sob sob..(; ;)

Sekian dulu untuk entry merapu hari ini...mood tiba-tiba menurun tak taulah kenapa...maybe sebab seseorang..bulan puasa ni tapi tak ubah-ubah perangai...ah, biarkanlah dia....wassalam....

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...