02 October 2012

Persiapan Sebelum Pindah Rumah....

Assalamualaikum....

Seminggu saya tak berupdate blog sebab terlalu bz menguruskan hal rumahtangga...
Minggu lepas saya adalah sangat bz dengan urusan pindah rumah...
Citer pindah rumah kali ni agak panjang yer...kalau tak larat baca jangan paksa tau...
Hehe...

Start hari isnin saya sibuk cari kotak, cari no lori untuk disewa..
Husband plak rabu malam baru sampai...
Nasib baik lori dia dah tempah awal-awal kalau tak mesti takde lori sebab banyak tempat yang husband call cakap lori penuh...
Bayaran untuk lori 3 tan + pekerja pemunggah 2 orang ialah RM350..
Kira murah lah jugak kan...

Kotak plak mula-mula ingat nak beli jugak kat internet..
Tapi saya bernasib baik sebab ofis ada kotak besar  yang tak guna...
So kotak pinjam amik ofis punya..kalau rajin hantar balik..kalau tak rajin jadi harta kat umah...:p

Kat rumah lama kalau nak pindah randah kena ada surat approval dari ofis apartment...
Sebagai cagaran, ofis apartment mintak bayaran deposit RM300..
Lepas dah habis pindah dia bagi balik duit tu tapi dengan syarat jangan rosakkan lif mereka...
Ikut jelah prosedur itu...

Hari Jumaat baru saya start amik cuti...
Mula-mula pukul 10 pagi ada appointment dengan agen rumah baru untuk sign tenancy agreement, setel semua bayaran deposit dan serah kunci rumah...
Bayaran sewa rumah + deposit rumah (2 bulan) + deposit utilities + duty stamp habis ribu riban lebih...
Husband masih tenang lagi tapi dalam hati dia tak taulah camne...hehe...

Lepas dah dapat kunci, saya cek keadaan rumah...
Ada beberapa perkara yang kami tak puas hati tapi agen plak macam rushing nak pergi tempat lain...
Tak sempat nak tengok keadaan rumah sama-sama dia dah blah dulu..
Owner plak tak datang sekali,  macam tak kisah sangat..
Lepas dah cek ada banyak jugak benda yang saya tak puas hati tapi itu nanti saya listkan...
Yang sakit hati sket agen cakap dia dah upah orang datang cuci rumah..
Tapi bila tengok keadaan rumah macam cuci ala kadar...

Kami balik rumah lama dulu....sambung packing barang..
Saya rasa rumah lama kami tu macam tak banyak barang tapi sangkaan itu meleset sama sekali..
Malam tu banyak lagi yang tak habis packing...
Dalam keadaan sarat macam ni letih sangat-sangat nak kemas semua tu...
Kesian plak kalau biarkan husband buat kerja sorang-sorang...

Malam pukul 11 lebih saya tido kejap, husband buat kerja sorang-sorang...
Pukul 1 pagi kut saya terjaga sebab lenguh kaki..husband sapu minyak panas..
Lepas tu saya dah tak boleh tido..alang-alang tolong husband sambung buat kerja..
Malangnya pukul 5 pagi pun tak setel lagi..
Risau dah ni sebab esoknya banyak lagi urusan yang kena buat...
Nak cuci rumah baru lagi, agen rumah lama nak datang lagi..
Pukul 2 lebih janji dengan lori lagi...
Hai...sempat ke tak ni..

Saya ajak husband tido dulu kejap..
Kalau tak tido memang pitamlah nak buat kerja esoknya....
Mula-mula husband taknak tido takut terlajak sampai tengahari..
Saya cakap InsyaAllah tak terlajak..time jam kuat-kuat mesti bangun..

Dia setuju sebab badan dah letih sangat-sangat...
Time jam pukul 6.30 tapi pukul 7 pagi baru terjaga...
Subuh gajah sketlah..hehe...
Bangun mandi dan kami bersiap nak gi cuci rumah baru...
Tak puas hati sangat-sangat bila pijak lantai rasa macam melekit...
Sempat dulu breakfast roti canai kat kedai mamak..

Sampai-sampai rumah baru, naik atas dulu basuh semua bilik...
Sarat-sarat pun saya tolong husband jugak cuci lantai...
Habis tu takkan nak tengok je dia buat sorang-sorang..
Kesian + takut lambat siap + dia cerewet...hehe...

Master bedroom penting sekali nak cuci...bilik lain takpe sebab takde orang guna..katil tu dah ada masa kami masuk..tak tau owner punya atau penyewa sebelum ni..nanti akan di angkut ke bilik lain...

Nasib baik lantai cepat kering...

Bilik ketiga dan ruang family dah siap di cuci..tunggu lantai kering je...


Turun bawah husband cuci lantai dapur dulu...sakit mata sangat tengok sinki yang dah nak runtuh tu tapi untuk sementara buat tak nampak dulu..

Ruang tamu dah siap cuci cuma husband tengah keringkan air guna towel besar..nak harapkan mop esok pun tak siap...


Final touch up sebelum gerak balik rumah lama untuk sambung packing barang lagi....


Lebih kurang pukul 11 jugak lah kut sampai rumah sambung buat keje lagi....
Husband keluarkan barang-barang yang dah siap packing letak luar..
Senang sket pemunggah datang angkut turun bawah tak perlu keluar masuk rumah...
Nasib baik adik ipar saya, Fahmi ada datang tolong kemas sekali tengahari tu..
Kalau nak harap husband angkut sorang-sorang rasanya patah riuk tulang dia...(^_^)

Pukul 12 agen rumah lama datang bawak orang nak tengok rumah..
Amboi cepatnya dia dapat cari penyewa baru..
Masuklah tapi jangan terkejut tengok keadaan rumah yang masih tunggang langgang.
Sape suruh nak datang time tu..
Orang tengah bz dia pun bz jugak....macam tak boleh tunggu hari esok...

Bersambung....

2 comments:

  1. Replies
    1. Tak la besar sangat nina..alhamdulillah ada tempat berteduh..rumah sewa je dulu yang mampu..:)

      Delete

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...