14 April 2014

Kenangan Berharga Di Kampung..

Assalamualaikum...

Percubaan untuk update blog hujung minggu hari tu adalah gagal... :(

Jumaat malam berkobar-kobar tapi harus tunggu Khasif tidor dulu la..nanti dia kacau...last-last dengan ibu sekali tertido...kihkihkih...

Oh yer kat rumah tinggal kami berdua je sebab husband dah pun "berlayar" ke tempat kerja...so saya perlu bagi perhatian sepenuhnya untuk si kecik tu..mandi pun sama-sama..risau nak tinggal dia sorang-sorang takut dia panjat tangga, dia panjat meja..kat rumah banyak sangat hazard yang perlu diberi perhatian...:(

Okey..nak sambung citer lepas gi Johor...ada lagi ke tentang Johor? eh takde lah...ni citer selepas itu...hehe...

Kami direct dari Johor ke Terengganu.... Alhamdulillah perjalanan lancar...pukul 7.00 malam sampai Paka rumah Kak La...hoi...boleh tahan jugaklah krem lengan duk tadah Khasif asyik tidor je dalam kereta...huhu....

Pukul 9 malam gerak dari Paka menuju ke Kuala Terengganu, my hometown... 


Salah satu tujuan utama saya amik cuti lama hari tu sebab nak balik kampung nak jenguk ayah saya...untuk pengetahuan korang, ayah saya dah tak boleh jalan lepas diserang angin ahmar sejak hujung tahun lepas...masa tu ayah saya tiba-tiba jatuh kat bilik sorang-sorang...nasib baik kakak ada kat rumah...

So lepas tu walaupun dah mengurut 9 kali, ayah tetap tak boleh jalan...cuma lepas mengurut keadaan dia sihat sket..dah boleh duduk..makan sendiri tapi guna tangan kiri..tangan kanan dah tak boleh angkat...untuk berdiri dan berjalan sendiri memang tak boleh...

Solat pun duduk kat katil atau kerusi je...

Kalau nak mandi atau gi toilet kena ada orang angkat..kat kampung ayah dijaga oleh kakak..kakak saya ni jenis tak boleh lembik-lembik...sebolehnya dia nak ayah cuba jalan..so kalau dengan dia memang dia tak bagi abang ipar saya angkat..dia suruh pimpin...

Mula-mula tengok tu memang kesian sangat bila kakak training ayah macam tu..orang tua kut...setiap kali langkah mesti keluar aduh...aduh...itupun kaki tak boleh angkat..seret sket-sket...saya cuba jugak tegur kakak, takyahlah bagi ayah jalan kalau dah takde tenaga macam tu..kita beli jelah wheelchair...

Tapi kakak taknak..dia cakap tak boleh biar ayah "malas' nanti kalau sendi tak bergerak, takde latihan, lama-lama ayah akan jadi lemah dan satu badan "malas" gerak..bila latih macam ni sekurang-kurangnya ada pergerakan..lama-lama mana tau exercise selalu ayah makin sihat...

Balik hari tu, terkejut saya....ayah dah boleh guna tongkat empat kaki tu jalan sendiri...kalau dulu jangankan nak jalan, nak bangun dari atas katil pun tak boleh...nampaknya usaha kakak saya berhasil...walaupun perlahan tapi ayah boleh jugak gerak-gerak amik angin kat luar bilik...

Cuma kalau nak ke toilet masih perlukan bantuan...hari tu balik kampung sempat saya mandikan ayah, sabun badan dia..gosok daki..ya Allah sebak sangat masa tu...dulu masa saya kecik ayah buatkan semua tu kat saya..mandikan saya pagi-pagi...

Sedih sebab saya susah nak dapat peluang berbakti untuk ayah sementara dia masih ada ni...jarak tempat tinggal terlalu jauh...bila dapat peluang balik kampung, kena bahagi masa dua buah rumah...

Saya nasihatkan kepada kawan-kawan semua termasuk diri saya sendiri...sementara mak ayah masih ada di dunia ni...selalu lah jenguk mereka, berbakti kepada mereka, tanya khabar mereka...sebab bila mereka dah takde kat dunia ni, masa tu menyesal pun dah tak guna...dosa pun dah tak terampun...nak ke macam tu...T_T


Tujuan kedua pun sangat penting...pelan rumah kami dah siap sepenuhnya..setelah berhempas pulas pelukis pelan ubah itu ini ikut kemahuan kami...akhirnya siap jugak...tiba masa husband kena tandatangan plak...boleh tahan banyak jugaklah dokumen yang kena sign selain dari pelan rumah...

Tentang projek rumah ni saya tak boleh citer lebih lagi....nanti saya up kan entry lain ok...hehe...(^_^)


Kitaorang gi sign pelan kat rumah pelukis pelan waktu malam...actually pelukis pelan tu sedara sebelah husband...so apa-apa hal kalau ada isu berbangkit, kalau kebetulan ada kat kampung...memang senanglah nak berurusan...pergi malam rumah dia pun takpe....

Sementara babah tengah bizi dengan projek rumah, sempat si kecik ni curi-curi main basikal orang...tak malu..dah macam amoi nak gi pasar jual sayur dik...^_^


Balik kampung sempat gi makan mee hun sup kat atas pasar payang...saya request dengan husband...tak kisahlah kedai tu ala-ala gerai biasa janji makanan sedap...lepas makan, round-round tengok kedai pakain jual batik, seluar dan macam-macam lagi..

I tell you...batik kat atas pasar payang ni memang cantik-cantik...sekarang tengah glamor batik yang ada batu-batu manik...kalau datang Terengganu, nak tengok batik..sila ke pasar payang okey...


Malam terakhir kat kampung, adik beradik husband buat BBQ kat rumah mak...

Saya dah lewat petang baru sampai rumah mak sebab banyak benda yang kena setelkan hari terakhir kat kampung...


Banya jugak amik gambar tapi tak cantik...so ini saja yang terbaik...yang lain semua gegarrrrrrr.........T_T

Itu saja cerita balik kampung....betul kata orang...walau ke mana pun kita pergi tapi family time is the best time..family is the most important thing in the world...walaupun sekejap tapi tetap bermakna....

So...satu je nak cakap...please love and appreciate your family especially your parents and your siblings....

Babai....

# aku manusia juga ada hati dan perasaan.... jangan sampai aku berjauh hati....

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...