25 April 2014

Minggu Yang Penuh Dugaan

Assalamualaikum....

Pejam celik hari ni dah Jumaat balik...

Sejak dua minggu akhir ni sungguh  mencabar jiwa dan minda saya...macam-macam terjadi...

SATU
Start dengan salah faham tulisan saya kat blog...tapi rasanya dah selesai...dah faham isi hati dan niat saya...harap-harap macam tu la..amin...

DUA

Lepas tu pagi Jumaat minggu lepas nak gi kerja... kereta tak boleh start...3 kali try tak boleh....krreekkk...kreekk...

DIAM SERIBU BAHASA...

Dahlah husband takde kat rumah...Khasif  plak tak duk diam...try call husband, kredit plak expired...baki banyak tapi tak boleh guna...T_T

Nasib baik ada wasap...dan nasib baik jugak kat umah ada interenet..kalau internet problem memang haru biru la...

Mesej husband inform pasal kereta..terus husband call...dua-dua buntu tak tau nak buat apa...sebab ni first time kereta ada problem...tak pernah-pernah jadi macam ni...

Cari punca kenapa..rasanya bateri takde..kenapa bateri takde tiba2? fikir-fikir baru teringat...masa nak bukak pintu kereta tak rapat...bila pintu kereta tak rapat means lampu dalam kereta terbukak sepanjang malam...okey..I GOT IT..

Husband siap suruh call insurans kereta tu...hehe...

Cari sana, cari sini..last-last bernasib baik sebab Perodua dapat tolong solve problerm...diaorang hantar orang tengok kereta..1 jam lepas tu En.Nizam sampai rumah..dia buat jumpung bateri je..petang tu gi Perodua nak tukar bateri tapi tak jadi bila tengok senarai menunggu..

Husband cakap tunggu dia balik baru tukar...tapi esoknya Sabtu kereta buat hal lagi...memang sah-sah bateri dah nak expired...nasib baik no telefon Nizam yang datang cek kereta semalam ada lagi...terpaksa call dia cakap kereta problerm lagi..

Masa tu dahlah En.Nizam  tu nak gi kenduri kawin..nasib baik dia sanggup datang...dengan berbaju melayu, bersampin, bersongkok tinggi, berspek mata hitam, berkasut kilat..dah macam pengantin plak...hehe..demi customer kan..tukar bateri kejap jer..memang terer la dia buat keje.....alhamdulillah bateri kereta pun dah selamat ditukar...

Oh...En.Nizam tu rupanya belum kawin lagi...dia cakap takde orang nak kat dia...dia tanya saya orang mana...cakaplah orang Terengganu...ooo...dia pun nak cari orang Ganu jugak..orang Ganu comel-comel...hahaha....mati la lepas ni husband keluarkan balik bateri tu...ampun bang...

Ingatkan panas sampai ke petang....tapi hujan di tengahari...

TIGA
Selasa malam Khasif muntah teruk....habis toto, selimut, bantal...baju dia dan baju saya tukar 3 kali...bayangkan masa tu pukul 2,3 pagi saya handle sorang-sorang...mana nak urus dia yang menangis, meragam tak tau punca...nak setel toto selimut yang kena muntah..atas lantai pun banyak nak kena lap..kalau biar lap esok hari nanti busuk plak..lagi pun geli kan tengok muntah atas lantai terbiar macam tu....T_T

Air plak bermasalah...Selangor kan tengah catu air..memang stress yang amat bila nak guna air pun limited...nak kena tadah air lagi simpan dalam tong...nak harap air tangki baik tak payah..slow yang amat...

EMPAT 
Rabu petang amik Khasif kat nursery badan dia hangat..malam dia demam panas..pun muntah tapi tak banyak macam malam sebelumnya..aduhai anak..

Nasib baik ubat demam ada..lepas makan ubat dia tidor...tapi kita ni  sebagai ibu memang takkan tidor la kalau anak demam...berjaga la takut tiba-tiba suhu dia naik tinggi...lap badan dan kepala dia dengan tuala basah...alhamdulillah suhu turun..

Pukul 4 pagi badan Khasif panas balik..saya bagi makan ubat sekali lagi...lepas tu dia sambung tidor...

Pagi Khamis semalam, saya mesej bos EL sebab anak demam...kerja plak banyak okey yang nak kena submit minggu ni jugak..lebih-lebih lagi bab tender memang tak boleh tangguh-tangguh...so buat kerja dari rumah..yang mana siap email kat bos...

Tengahari rasa macam Khasif dah sihat...badan dah tak panas..dia pun macam aktif je...so saya hantar Khasif nursery, saya masuk ofis sambung kerja....

Petang amik Khasif kat nursery dia aktif je....sampai rumah pun taknak mandi nak main...malam tidor lena...tup-tup pukul 12 malam badan dia panas balik...bagi makan ubat dia taknak..."nak nak.." dia geleng kepala taknak...

Paksa la takkan nak biar je..separuh berjaya masuk tekak okey lagi....tapi bila yang last tu serta merta dia muntah...habis keluar ubat yang dia dah telan tu...bukan ikut mulut je..ikut hidung keluar sekali..T_T

Sedih tengok anak keadaan macam tu...dia pun siang tak makan..bila muntah lagi lepas tu keluar air sket je...memang sakitla tengok...dia nangis...saya serba salah..nak bagi makan ubat balik ke..nanti kalau bagi takkut ada effect lain plak sebab tadi dah bagi...

Kalau tak bagi, ubat tadi sempat masuk perut ke...last-last saya tak bagi pun...cuma kawal suhu lap-lap badan dia je...mula-mula letak tuala basah kat kepala dia tolak tuala tu...nak ketwa pun ada bila tengok dia bangun baling tuala tu..heheh...

Lepas tu saya lap air guna tangan je...rasa macam lagi berkesan...sampai pukul 5 pagi saya duk pantau keadaan Khasif...tengok dia tidor lena baru la saya berani nak lelap...

Tiba-tiba bunyi telefon..bukak mata tengok pukul 8 pagi...ya Allah memang lambat lagi la masuk ofis hari ni...mandi cepat-cepat...Khasif saya kejut mandi jugak..badan dia hangat-hangat...bagi roti "nak nak"..geleng kepala...bagi susu dia minum...

Saya takde pilihan..kena masuk ofis jugak sebab kerja banyak...tapi dalam masa yang sama kesian kat anak sebab sepatutnya masa tengah tak berapa sihat ni mesti dia nak perhatian dari ibu..ibu mintak maaf dik...T_T

Tadi hantar nursery, saya bagi ubat sekali...kalau ada apa-apa hal, dia muntah teruk ke, kalau lepas makan ubat suhu tak turun ke, tolong call saya immediately...

Sampai ofis...saya tau kat bawah tu ada mata yang memandang sinis sebab saya lewat...tapi takpe..I DONT CARE..lewat bukan saja-saja...anak lebih utama dalam apa jua hal sekalipun...orang bila tak kena kat batang hidung sendiri memang boleh cakap apa saja...tapi dia akan tau kalau dah kena kat batang hidung sendiri...

Betapa susahnya nak handle anak sorang-sorang kat rumah tanpa bantuan dari husband dan family lain...terutama dalam keadaan anak tak sihat macam ni...semuanya kat bahu kita...penat sakit badan, sakit kepala tak tidor malam takyah citerlah...tapi itu semua pengorbanan seorang ibu...biar kita sakit jangan anak yang sakit...

Wallahualam...

# tadi mesej teacher Khasif...dia cakap Khasif meragam sket hari ni...tapi ubat dia makan...sabar yer dik..petang ni kita gi klinik yer....


No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...