30 September 2010

Jika Saya Ada Anak...

Anak...siapa yang taknak kehadiran anak dalam perkahwinan mereka..?? semua orang mahukan anak...anak adalah tanda dan bukti buah cinta buat pasangan suami isteri...anak adalah penyeri dan pelengkap hidup..malah anak adalah zuriat dan rezeki dari Allah yang tidak ternilai harganya...tidak ada nilai yang boleh dibayar untuk memiliki seorang anak...


Memang saya dambakan kehadiran anak dalam kehadiran kami berdua...hati saya sayu, tersentuh bila mana terpandang pasangan lain ada anak, ada baby..bila sanak saudara, kawan-kawan mula bertanya, dah ada "isi" ke belum? bila nak ada anak sendiri? dah berbadan dua ke? saya tak sedih dengan soalan-soalan begitu...sebab itu tandanya mereka prihatin tentang saya...


Cuma yang tak sedap di dengar bila ada segelintir yang cuba buat perbandingan..si pulan si pulan baru kawin, dah mengandung pun sekarang..awak dah dekat setahun belum lagi? malah ada jugak mulut laser....hai..dukung anak orang je ke? itulah..buat anak sendiri taknak...pedih hati bila dengar mereka cakap macam tu...siapa awak nak bercakap pasal hal peribadi keluarga orang lain..mana awak tau saya taknak anak? ada tertulis ke kat atas dahi saya ni SAYA TAKNAK ANAK? macam tu ke?


Saya nak semua orang tau...terutama dia yang bernama suami...saya sangat-sangat inginkan seorang cahaya mata untuk penyeri hidup kita...tapi dalam masa yang sama..saya bimbang...saya takut..mampu ke kita bagi yang terbaik untuk anak nanti? dah bersedia ke dari segi ekonomi, fizikal dan mental?


Terbaik dari segi semua segi...penjagaan, perhatian, kasih sayang, didikan agama, pendidikan dan keperluan anak..saya taknak anak saya hidup dalam keadaan serba kekurangan terutama perhatian dan kasih sayang...mampukah saya bagi? mampukah saya sentiasa tersenyum gembira di depan anak bila saya penat dalam masa sama suami tiada di sisi untuk membantu..boleh ke saya jadi ibu yang paling baik untuk anak saya?


Saya bekerja...suami kerja jauh...sebulan pergi..seminggu, dua minggu ada..lepas tu kerja lagi...saya tak salahkan kerjaya suami sebab itu memang tugas dia...tugas mencari rezeki untuk keluarga...tak sikit pun nak mengeluh..cuma apa yang saya bimbang...mampu ke tak nanti kami bagi perhatian dan kasih sayang yang secukupnya...bagaimana pula bila suami jauh bekerja, saya tiba-tiba jatuh sakit...siapa yang nak jaga anak saya...


Saya takde mak...kl saya ada mak, saya tak begitu runsing...bila-bila masa saya boleh mintak mak datang temankan saya bila suami takde...saya tau mana-mana mak takkan biarkan anak mereka dalam keadaan susah...saya memang ada mak mertua yang sangat baik hati..saya sangat hargai perhatian dan kasih sayang yang diberikan pada saya sepanjang usia perkahwinan saya dengan anaknya..tapi saya cuma menantu..anak perempuan dan menantu perempuan lain...tak sama...saya tak boleh nafikan sebab ianya memang satu kenyataan..apa plak kata adik beradik ipar yang lain seolah-olah saya jadikan mak mertua mcm orang gaji...saya taknak ada tanggapan macam tu..

Jika saya ada anak...saya nak hantar anak saya ke tempat jagaan yang terbaik...bukan tempat jagaan yang sekadar bagi susu lepas tu tidorkan anak saya sampai petang...untuk mendapat tempat jagaan yang terbaik, saya perlu ada duit yang lebih...duit memang bukan segala-galanya dalam rumahtangga tapi kalau nak berikan yang terbaik untuk anak..duit menjadi satu benda yang sangat penting...sebab saya nak sediakan persekitaran yang selesa untuk anak saya supaya dia membesar dengan baik..

Abang...tak pernah sekalipun diri ini menolak kehadiran seorang anak dalam kehidupan kita suami isteri...cuma apakah kita sama-sama yakin yang kita mampu berikan yang terbaik untuk anak kita nanti? jika esok sekalipun DIA kurniakan kita seorang anak..sayang terima dengan hati terbuka, syukur Alhamdulillah...sayanglah wanita yang paling bahagia sebab dapat hadiahkan abang seorang anak..tapi sayang harap dan berdoa supaya kita sama-sama mampu berikan yang terbaik untuk anak kita..tanggungjawab dan komitmen yang sangat tinggi untuk menjamin keselesaan dan kebaikan semasa anak membesar..itu saja harapan sayang..fahamilah saya..amin..



No comments:

Post a Comment

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...