01 September 2010

Merdeka kah Malaysia?

Masih belum terlambat lagi rasanya saya nak ucapkan Selamat Hari Merdeka Untukmu Malaysia..MERDEKA!! MERDEKA!! cewah..tiba2 bersemangat kan...;p. sebenarnya merdeka tahun ni saya takde rasa apa-apa pun...sebabnya mungkin bulan puasa, lepas tu tambah plak dah dekat nak raya ni...so, tumpuan lebih kepada puasa dan rayalah...nak tunggu bunga api pun takde semangat mcm dulu-dulu..takpelah..sambutan tu tak penting pun pada pandangan saya...yang penting kita faham apa itu merdeka...


Tapi kan sejauh mana negara kita merdeka? sejauh mana kita faham tentang kemerdekaan? masalah sosial yang semakin berleluasa..ramai masyarakat kita sekarang yang mengamalkan cara hidup lebih 'kebaratan'..dan berita yang semakin menjadi-jadi sejak akhir-akhir ni...masalah buang bayi berlaku tiap-tiap hari mcm buang sampah..merata-rata bayi yang tak berdosa ni dibuang..makin di beri perhatian, makin berani mereka buat perkara terkutuk ni..nauzubillah..apa nak jadi dengan masyarakat kita...ini ke makna merdeka di hati mereka..merdeka melakukan apa sahaja tanpa berfikir baik dan buruk..


Masalah sosial tu tak payah cakaplah...masyarakat kita kl bersosial lebih daripada masyarakat barat...arak dah mcm air kopi..kl tak minum arak katanya 'kampung'..kl bertudung katanya 'kolot'..kl tak pergi clubbing katanya 'tak enjoy'..entahlah...nak ckp lebih-lebih pun saya bukan ustazah..tapi saya takut sebenarnya..takut kl Allah turunkan bala kat negara kita seperti yang berlaku di negara2 luar..mintak dijauhkan...sama-samalah kita insafi diri sebelum terlambat...biarlah negara kita hidup merdeka dengan erti kata yang sebenar-benarnya..merdeka dari dijajah oleh pengaruh-pengaruh barat..Amin..

No comments:

Post a Comment

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...