19 September 2012

Chek Up 32 weeks dan Kerenah Nurse...

Alhamdulillah minggu ni genap 32 minggu @ 8 bulan usia kandungan saya...semalam pergi checkup semuanya dalam keadaan baik..sepatutnya buat injection ATT (kancing gigi) kali kedua tapi doktor cakap inject another 2 weeks pun ok..lagipun semalam saya kena inject jugak untuk amik darah...nasib baik sakit time cucuk je...kalau sakit macam kena inject ATT tu, sape nak tolong drive...manjalah sangat kan..

Sepatutnya darah tak perlu amik dah pun sebab saya dah amik dulu kat klinik kesihatan terengganu masa buat buku merah...tapi lepas tu saya dah tak check up sana lagi dah..yelah balik kampung sekali je lepas buat buku merah tu..raya hari tu...

Tak kose nak gi klinik gov time-time nak raya kan...lepas raya rushing nak balik sini plak...so kesudahannya result tak amik...so untuk mengelakkan dari kena 'ceramah' dengan nurse-nurse kat sana, ada baiknya saya cek darah kat sini je...nanti dapat result tepek kat buku pink...sama je kan..hehe..

Bukanlah saya ni anti sangat dengan klinik gov..nurse gov ni sebenarnya baik-baik terutama klinik desa..diaorang ni caring sangat-sangat pasal kesihatan kita...bagi nasihat itu ini memang 1st class..kalau nurse private yang saya check up sekarang ni takde nak bagi nasihat bagai..

Cuma satu je yang tak tahan diaorang ni...kalau ada yang tak kena sket je, diorang bising time tu jugak..tak cover lansung..biar depan orang ramai pun kalau rasa nak 'tembak' diaorang tembak je...pandai-pandailah tadah telinga dan tahan malu kat orang sekeliling..

Teringat saya check up masa early pregnant hari tu...ada sorang ibu muda tu...rasanya 1st time pregnant macam saya jugak kut tapi kandungan dia dah besar..sepatutnya dia kena datang klinik pukul 8 untuk cek darah ke cek air kencing saya pun lupa...tapi dia sampai klinik pukul 9 lebih...nurse bising giler prong prang prong prang bebel depan semua pesakit..

Nurse tanya kasar kenapa pukul 9 lebih baru sampai? terketar-ketar budak tu jawab takde orang boleh hantar dia...habis ni yang datang ni boleh plak?? saya datang naik bas tunggu bas lama...kesian saya tengok..budak kampung mungkin tak kerja faham-faham sendirilah..takde transport sendiri...

Awak puasa tak hari ni?? kuat suara nurse tu tanya..puasa jawab budak tu..lepas tu nurse cek apa ntah kena bebel lagi...rasanya berat dia kut...kena minum air gula...mulut nurse tu duk prong prang prong lagi bebel pasal datang lambat...datang sorang lagi nurse duk tambah lagi bebelan...sape suruh datang lambat..nanti pukul 11 lebih baru boleh makan...bla bla bla.....

Kes saya plak, masa tu kan bleeding campur keluar ketulan..saya tak gi klinik kesihatan terus sebab ingat nak tunggu husband balik offshore lagi dua hari..

Tapi saya gi jumpa doktor klinik private malam berlakunya kejadian tu...rilek je doktor klinik intan tu..siap cakap lagi, ramai betul sekarang ni ibu mengandung bleeding...sambil cakap sambil senyum...lepas tu doktor suruh saya baring nak scan...ohh....awak bleeding sebab uri kat bawah ni...ada buat kerja berat ke....lembut je doktor tanya...lepas tu tanya saya nak rehat kat hospital tak? saya cakap taknak, saya nak rehat kat rumah je..doktor setuju tapi dengan syarat saya rehat sepenuhnya jangan bergerak banyak...memang cool betul doktor tu...

Dua hari lepas tu husband balik offshore saya gi klinik kesihatan plak....sampai-sampai klinik, rupanya hari khamis takde checkup untuk ibu mengandung...tapi bila saya  cakap saya bleeding nurse kata boleh jumpa doktor...masa check tekanan darah tu nurse tanya bleeding bila..saya pun bagitaulah bila....eh, dia start nak bebel kat saya..kenapa baru hari ni datang? kenapa tak datang time tu jugak...kalau jadi apa-apa kat baby camne?

Alah...takyah bebel lah nurse..masa tu saya menjawab tapi lembut + sindiran...apa lah kerja nak bebel je..(^_^)...cuba cool sket...jangan bagi pesakit tambah risau...bosan tau kalau berdepan dengan orang yang suka membebel ni...(dia bebel kat husband takpe plak..hehe)..

Bila masuk dalam jumpa doktor ok je...doktor pun ada tanya jugak kenapa tak datang terus masa bleeding tu tapi dengan cara berhemah lah...bukan main hentam kromo nak tembak orang...

Itulah alkisahnya kenapa baru nak amik darah...panjang plak citer flashbacknyer..hehe...berbalik kepada perkembangan terbaru my baby, doktor kata semuanya ok...ukuran kepala ok..degupan jantung pun ok..doktor bagi saya dengar sekali..dan yang paling happy sekali bila doktor cakap kepala baby dah kat bawah...alhamdulillah...(^_^)

Tapi doktor kata selagi belum 36 minggu kedudukan baby masih boleh berubah-rubah...mak pun cakap macam tu..kalau ada ruang lagi dalam perut, baby akan sentiasa pusing-pusing, kalau perut dah sendat baru baby terhad sket nak pusing-pusing...takpe, baby boleh main pusing-pusing tapi sampai masa nanti ibu harap baby duduk dalam keadaan yang senang nak keluar..okey baby...^_^

Pesan doktor, jangan sesekali pergi berurut dengan bidan..banyak risiko yang tak elok kalau pergi berurut..antaranya uri boleh pecah, tali pusat boleh terbelit..dan yang paling menakutkan lepas berurut baby dah tak bergerak lansung...ya Allah mintak jauh lah berlaku pada kandungan ni...

Okeylah...itu saja citernyer...nak makan sebab baby dari tadi duk gerak-gerak mintak makanan..hehe....wassalam...

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...