12 September 2012

Pertama Kali Kena VE Sampai Berair Mata...

Assalamualaikum...

Bersua kembali setelah 2 hari menyepi tanpa coretan..semalam saya dapat MC satu hari..sebenarnya niat dihati nak tulis entry ni semalam lagi tapi niat cuma tinggal niat..pagi lengah-lengah dulu masa dengan husband sebab tengahari dia dah nak travel..lepas dia dah ke airport, saya rehat dan tido bawak sampai ke petang..

Malam satu kerja pun tak boleh buat sebab sakit gigi..kumur dengan listerine pun tak jalan..lepas kunyah bunga cengkih baru okey...alahai gigi, cubalah sabar jangan sakit dulu...tunggu saya lepas bersalin, dah habis pantang barulah sakit lagi...masa tu dah tak kisah kalau kena cabut pun..sekarang ni nak makan ubat ke, nak cabut ke tak berani takut jadi apa-apa kat baby...

Berbalik ke topik utama, saya nak citer lanjutan dari  ENTRY BLEEDING 2 hari lepas...mulanya saya ingat nak gi jumpa doktor keesokan hari tapi petang tu masa husband datang amik saya kat ofis, dia ajak gi klinik petang tu jugak. dua-dua pun risau takut jadi apa-apa kat baby..kebetulan dia pun dah nak travel, lagi lah risau kut apa-apa jadi kat saya masa dia takde..

Cam besa, saya ke klinik UMRA tempat selalu check up..sampai-sampai klinik, orang tak ramai lagi...masa tu baru pukul 6.10 petang...lepas register, duduk sekejap then nurse panggil untuk cek berat, tekanan darah dan urine test. berat naik 0.5 kg. ok lah tak banyak sangat naik. cuma tekanan darah agak rendah..sebab tu saya selalu pening sejak akhir-akhir ni..urine pun ok kut sebab doktor tak cakap apa-apa pun...

Masa tunggu turn nak masuk jumpa doktor tu yang sakit jiwa sket..saya patient kedua yang register untuk sesi petang tapi dah lebih setengah jam menunggu tak panggil-panggil jugak..1st time lama giler menunggu..lepas sorang-sorang potong Q..tak puas hati last-last saya gi tanya nurse kenapa saya tak dipanggil masuk lagi sedangkan orang yang sampai lewat dari saya dah boleh balik..nurse pun gi cek..rupa-rupanya kad saya dihantar ke bilik doktor yang ada kes emergency..alahai..kalau saya tak tanya tu agaknya sampai malam barulah dapat jumpa doktor agaknya..

Nurse amik kad saya bawak gi masuk bilik doktor lain..nasib baik dia terus panggil.masuk-masuk terus citer kat doktor apa yang dah jadi..doktor cek usia kandungan baru 30 minggu, masih awal lagi kalau nak bersalin..tapi apa-apa pun boleh jadi kan. so doktor cakap nak cek kat bawah takut dah ada jalan. OH TIDAK!!! saya kalau boleh taknak kena seluk kat bawah lagi..masih belum bersedia..puas pujuk rayu dengan doktor...
"tak payahlah doktor cek bawah..."
"tak payahlah doktor..."
"doktor scan kat perut je dahlah"
....merayu-rayu ni sambil tunjuk muka kesian...

Malangnya doktor cantik ni tak makan pujuk...
"eh tak bolehlah mcm tu..kalau scan saja, mana saya nampak apa yang jadi kat dalam..."
"dah, cepat pergi baring kita cek kat bawah"...
ADUH..walaupun doktor pompuan tapi saya malu jugak...campur takut sakit...1st time tu nak kena VE..orang lain time cukup bulan baru  baru kena seluk, saya ni baru 7 bulan lebih apa cer??? diriku tak ready..huhu....

Dalam keterpaksaan, pergilah daku menuju ke katil ditemani adik nurse yang muda...dia bagi selimut dan suruh tanggal seluar...bila dah ready panggil dia..saya buat seperti apa yang disuruh tapi dalam keadaan blur-blur....langsir ditutup walaupun husband sendiri tak boleh tengok..yelah, maybe dia fikir nanti husband plak yang malu kan...hehe....

Mula-mula doktor scan perut...cek ukur lilit kepala baby, denyutan jantung, keadaan uri..semuanya okey..uri pun normal..kalau uri kat bawah memang bahaya..sambil-sambil scan doktor tanya ada 'bersama' suami ke sebelum bleeding tu..takde...doktor tanya pasal contraction..saya tak tau rasa contraction tu camne..hehe...doktor pun bagitaulah rasa dia sakit start dari pinggang lepas tu rasa macam ada benda tarik-tarik kat bawah...erm..rasanya takde..cuma rasa sakit sekali sekala masa baby mengeras adalah..doktor kata keadaan tu normal..tapi doktor nak cek jugak kat bawah takut ada jalan atau ada luka kat saluran rahim...

Saya bukan nak citer lucah okey kat sini...cuma nak bagitau pengalaman kali pertama kena seluk itu adalah sangat menakutkan dan memalukan...tak perlu saya citer detail apa yang berlaku tapi cukuplah saya katakan memang sakit sampai mata berair..sob sob sob...hasil yang doktor dapat..
"takde bukaan lagi...kalau ada kena tahan kat ward hari ni.."
"darah @ luka takde jugak..."
"tapi ada keputihan sikit"

Doktor amik sampel keputihan nanti next check up baru tau result.. takut ada infection..then doktor bagi ubat untuk bersihkan keputihan tu..bukan ubat makan tapi ubat sumbat...huhu...saya tak buat pun lagi sebab takut, ngeri..tak taulah bila nak buat...kalau ada keberanian saya akan buat..keputihan tu bahaya ke untuk baby? kalau ikut doktor nadirah, dia kata kalau tak berbau dan tak gatal just ignore..tak memudaratkan..tapi doktor ni macam risau plak..saya berada di tengah-tengah...nanti kalau salah sumbat jadi citer lain plak...huhu....takut....

Lepas dah habis check up, doktor suruh saya datang balik ikut appointment lama untuk injection ATT yang kedua...doktor tak bagi inject hari tu sebab dekat sangat tarikh 1st injection hari tu..baiklah doktor...dapat MC satu hari..lepas tu alhamdulillah takde bleeding lagi sampai hari ni..hopefully semuanya berjalan dengan lancar hingga tarikh due yang betul..

Kalau boleh taknak bersalin awal...biarlah baby matang dulu dalam perut ibu baru keluar ek...baby kan baik...baby kan kuat..dari awal pregnant walaupun macam-macam dugaan datang tapi masih survive sampai sekarang...masih aktif bergerak dan tendang-tendang perut ibu...jangan buat ibu & babah  risau lagi okey...^_^

nota kaki:
ada orang suruh saya sound suami sendiri...apa?you nak tanggung ke dosa tu? saya taknak cari dosa lebih-lebih lagi dengan husband.. kalau berani sangat pi lah sound sendiri...(^__^)

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...