28 June 2010

Alahai Makcik Kedai...

Wah..tinggal lagi 2 hari husband saya nak balik...sukanya.!!.ceh, mengada je lebih..hik hik hik...saya dah tak sabar nk tunggu kepulangan suami tercinta...huhuhu..kami dah plan nak gi holiday hujung minggu ni kat satu tempat...:)..tapi yang tu kena rahsia dulu....hehehe...


Actually hari ni saya nak citer sket pasal sorang mak cik tauke kedai makan kat area ofis saya ni...(tak pasal2 glamor mak cik tu boleh masuk blog).:D..sejak saya kerja kat sini, boleh dikatakan tiap2 hari saya gi lunch kat kedai dia..walaupun agak mahal tapi terpaksalah jugak sebab takde choice...kedai melayu cuma kedai dia je yang ada...kl makan kat kedai dia, standardlah lunch 7-8 hinggit tu...husband saya memang dah lama tak puas hati kat mak cik ni..tapi saya rilek je..hehehe...


Kl gi makan kedai dia, adalah borak2 kejap masa kat kaunter nak bayar tu...jadi dari situ dia tau serba sedikit ttg saya..asal dari mana, kawin bila, kerja husband saya ni mcm mana...so, lepas kawin dia taulah saya ni selalu kena tinggal dengan suami...takpelah pasal tu..tapi yang saya nak citer hari ni adalah sikap mak cik ni yang saya tak berkenan sikit..mulut dia agak laser ...sakit hati jugaklah saya dibuatnya...citer dia macam ni...


1st STORY...



Makcik kedai: Yang..ko tinggal kat mana sekarang lps kawin?
(dia panggil saya Yang sebab tak tau nama saya...saya pun tak pernah nak btau nama kat dia...hehehe)

Saya: Saya dah pindah sekarang..umah saya kat kat belakang ni je makcik..depan highway nak gi bukit jalil ni je...

Makcik kedai: La..dekat lah mcm tu...tapi ko tinggal kat situ...senang ke dapat bas? mcm takde bas je acik tengok...

Saya: Saya tak dtg dgn bas makcik...drive sendiri...

Makcik kedai: Drive sendiri? ko ada kereta ke? la..ingat ko takde kereta...
(cara dia tanya tu memang menyakitkan hati..mcm terkejut saya ni boleh pakai kereta..kurang ajor betul makcik ek...)

2nd STORY...


Makcik kedai: Yang..lama tak nampak? sihat ke?

Saya: Alhamdulillah...sihat makcik..:)

Makcik kedai: Lama tak nampak datang sini..acik ingatkan tak sihat..

Saya: Ooo...ada je makcik cuma tak kuar makan.. (padahal saya tapau makanan dari tmpat lain..:)) erm..cuma baru lepas kena tinggal, takde mood sgtlah makcik saya ni...

Makcik kedai: Kena tinggal lagi? baru je suami ko balik berapa hari dah kena tinggal lagi? tula...sape suruh ko cari suami yang keje laut..keje macam tu memang selalu kena tinggal...cari lagi orang keje laut tu.. (tak sangka2 keluar sindiran dari mulut dia..)

Saya: ?????? Dan saya cuma mampu berkata dalam hati dialog ni..."eh, ko apahal makcik..aku takde apa2 pun..tak merungut pun..yang ko plak lebih2 ni apa hal? aku isteri dia pun takde nak ckp apa2...suka benor jaga hal tepi kain org.."


Saya mintak diri lepas dia cakap macam tu..bengang wei kat mak cik tu..:(..saya dah lah tgh rindu kat husband masa tu...tetiba je dia ckp benda mengarut...lepas kejadian tu...agak lama jugaklah saya tak gi makan kedai dia...tapi tadi rasa nak makan makanan panas..so saya pun gilah kedai makcik tu...apa lah pulak hari ni makcik ni nak cakap...


3rd STORY

Saya tgh tunggu order masa dia datang...sengih2 kat saya...

Makcik kedai: Hai yang..lama tak datang sini makan? :)

Saya: Ada je makcik..saya agak bz sket akhir2 ni kat ofis...

Makcik kedai: (Dia duduk sebelah kerusi saya..hai..tak pernah pun duduk2 sebelah ni..) Yang..makcik ni nak mintak tolong dgn ko sket...anak buah makcik sorang tu nak sgt keje mcm suami ko tu..keje kat offshore...ko boleh tolong dia masuk company ko tak?...

Saya: ?????.... Anak buah makcik ada kelulusan apa2 tak..?(hahahahahahahahaha..dalam hati jelah saya ketawakan makcik ni...hari tu bukan main laser mulut mengata keje suami aku ek, apa sudah jadi? :D..)

Makcik kedai: Dia belajar sampai form 5 je...tapi dia dah pergi semua latihan yang nak pegi keje laut tu..sijil2 sume dia dah ada...memang boleh sgt dia nak pergi keje bila2 masa...

Saya: Macam ni makcik...memang kl nak gi keje kat sana, semua org kena pergi latihan yang makcik ckp tu...tapi keje kat laut ni ada mcm2 jawatan...kl keje kat company saya ni...jawatan yang ada kena ada ijazah baru boleh mintak...

Makcik kedai: Ijazah? oo...suami ko ada ijazah ke... (kurang ajar kan ayat dia tu...makcik...ko ingt aku dgn laki aku ni keje kerani cabut je ke kat company tu ?)..

Saya: Aa..kl kt company saya kena ada ada...tp kl anak buah makcik nak keje bawah2, memang ada yang tak perlukan ijazah...tapi kena cari keje kat company lainlah...

Makcik kedai: Ooo...mcm tu ke..mesti ada kan yang tak perlukan ijazah..ko tolonglah tengok2kan..anak buah makcik tu pandai sebenarnya..dia boleh buat keje, rajin..ko tolonglah tanya sape2 yang ko knl...

Saya: Nantilah saya cuba makcik...


Makcik...makcik...hari tu makcik jugak yang bukan main laser mulut kat saya....lain kali mulut makcik tu jaga sket...cakap jangan sebarangan cakap...alahai makcik kedai....:)...

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...