20 July 2010

Perempuan Yang Bernama J..part 1

Macam2 ragam manusia saya jumpa selama saya hidup kat muka bumi ni..tapi saya tak boleh lupa kenangan saya mengenali seorang wanita yang berstatus janda...bila sebut janda ni, saya tak pernah letak persepsi apa2 pun kat mereka sebenarnya..bagi saya mereka sama seperti saya dan wanita2 lain..cuma 'kak janda' yang saya pernah kenal ni mempunyai sikap yang sangat2 teruk pada pandangan saya..


Camne saya kenal kak janda ni? eh...biar saya kenalkan dia dgn panggilan Kak J dahlah yer..ceritanya mcm ni..dulu kan..sebelum kawin, saya sewa bilik je kat sebuah rumah kat Puchong...masa mula2 saya dpt sewa bilik kat rumah tu, saya happy sgt-sgt..happy sebabnya saya dapat housemate yang baik, peramah, berbudi bahasa dan ikhlas terima saya sebagai housemate dia...kedua saya happy sebab saya dpt sewa bilik kt rumah kondo..dia punya safety sgt2 terjamin jika nak compare dgn rumah2 sebelum ni yang pernah saya sewa..yang ketiga sebabnya ialah cuma saya dan Kak J saja yang tinggal kat umah tu..bila berdua saya dah dpt bayangkan aman damainya tinggal kat situ...


Lepas dah dapat permission dari tunang saya masa tu (my husband)..saya pun pindah masuk lepas bayar deposit dan sewa bilik 2+1..mula2 saya tinggal kat situ memang happy..petang2 bila balik dari ofis, sampai je kat rumah ada teman berbual..tak bosan mcm sebelum2 ni...nak dating pun tunang saya masa tu tinggal jauh..selalu lah saya berbual dgn Kak J ni..


Dia selalu cerita ttg kehidupan dia...saya tak pernah tanya pasal penceraian dia dgn bekas husband sebab saya tau kebanyakan wanita tak suka bila ditanya ttg kegagalan rumahtangga..tapi satu hari dia bercerita semuanya pada saya..katanya bekas husband dia ada hubungan dgn org gaji dia, selalu buat perangai, ada pompuan lain masa dia bersalin anak ke dua...lagi apa yang dia cerita, dia pernah rujuk dgn bekas husband tapi tak lama bertahan sebab bekas husband dia buat lagi kesilapan lama selepas anak2 mereka dah besar..bila dengar cerita dia, saya pun tumpang simpati dgn apa yang berlaku terhadap Kak J ni...kita sendiri pun tak tau nasib kita di masa hadapan camne kan...


Hari berganti hari..saya dah mula rasa sedikit pelik dengan Kak J ni lepas beberapa hari..dia sewa rumah kondo tapi tak bekerja...sewa rumah kat situ bukan murah..tapi saya just abaikan dan saya fikir tak kisahlah..saya tak perlu amik tau tentang tu sume..yang penting cukup bulan saya bayar sewa bilik...hari seterusnya saya makin terkejut..Kak J ajak teman lelaki dia tinggal satu rumah dgn kami..agak terkejut jugak bila dia btau saya teman lelaki dia berusia 20 tahun..Kak J masa tu berusia 36 tahun...saya taknak campur hubungan sosial mereka sebab saya taknak jadi masalah lain...


Yer..lelaki tu tinggal bersama kami kat rumah tu...sama seperti Kak J, lelaki tu pun tak bekerja..muda lagi..remaja yang suka enjoy dan tak tau kesusahan untuk mencari rezeki...satu hari, sebelum saya keluar dari ofis..Kak J mesej saya nak pinjam duit RM 150..katanya nak pergi mahkamah nak selesaikan masalah dgn bekas husband dia kat mahkamah...saya syak Kak J tak jujur..dia bukan perlukan duit untuk pergi mahkamah..setau saya mengikut apa yang dia cerita sebelum tu kes dia dengan bekas suami dah lama selesai...lagipun untuk apa duit sebanyak tu pergi mahkamah syariah?kebetulan saya masa tu tgh saving duit untuk kawin..so saya reply mesej Kak J saya tak dapat tolong dia...saya sendiri pun takde banyak duit...


#saya akan sambung di entry seterusnya...:)

No comments:

Post a Comment

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...