21 July 2010

Perempuan Yang Bernama J...part 3

Keesokan harinya...lepas balik dari keje saya cuba tengok kat dapur beras yang Kak J cakap nak tolong belikan tu..saya lega sebab beras tu ada..walaupun dah dibuka dan digunakan sedikit tanpa kebenaran saya terlebih dahulu, tapi sekurang-kurangnya Kak J beli jugak...lepas kejadian tu, saya agak sibuk di ofis sampai kadang-kadang malam baru sampai rumah...agak lama jugak saya tak masuk jenguk dapur..


Selang tiga hari selepas tu saya masuk dapur nak masak untuk makan tghari..kebetulan hari tu hari minggu..Kak J dah keluar dengan teman lelaki dia..bila saya masuk dapur, alangkah terkejutnya saya bila tengok barang2 dapur yang baru je beli dah licin..bawang, cili, telur semua dah takde..beras cuma tinggal lagi 2 cawan kecil...susu, nescafe, teh semua dah terbuka, dah hampir licin Kak J guna..sepatah pun takde dia cakap apa-apa kat saya tentang barang dapur tu..


Menyirap darah naik ke muka dan kepala..saya cuba kawal kemarahan yang semakin menguasai diri...sampai licin dia gunakan..?? habis sia-sia RM70 mcm tu saja untuk perempuan yang bernama janda dan teman lelaki dia...tak cukup pinjam duit, barang dapur pun habis dimakan...tak fikir ke dia makanan tu akan jadi darah daging dia...makanan yang halal tapi makan tanpa keizinan tuannya pun boleh jadi makanan haram...tak tau ke dia semua tu..saya bukan nak berkira tapi sekurang-kurangnya sebagai makhluk yang bernama manusia beradablah sikit nak guna barang-barang orang lain..kl dia berkongsi barang dia sekali, saya tak terasa sangat tapi dia cuma goyang kaki kat rumah dgn jantan tu, kerja tak, usaha tak..sewenang-wenangnya habiskan beras orang lain tanpa btau sepatah pun..mcm tu boleh dikategorikan sebagai manusia baik ke??



Saya tak tau nak buat apa cuma hanya mampu bersabar dan mengadu pada tunang...bila kemarahan dah reda..saya maafkan dia walaupun dia tak pernah bertanya pasal tu apatah lagi nak mintak maaf...memaafkan lebih baik dari simpan dalam hati...saya lupakan hal tu..entahlah..mungkin saya jenis mudah memaafkan atau mungkin keadaan yang memaksa saya terima apa yang berlaku..anggap saja sedekah...tapi pengajaran yang saya dapat dari kejadian tu..pertama,apa2 makanan yang saya beli saya dah tak simpan kat dapur..saya simpan dalam bilik..kedua, tak perlu lagi masak kat rumah..samada makan kat kedai atau bungkus sahaja...itu lebih baik daripada sakit hati..



Kak J masih berlagak biasa dengan saya..satu hari, saya tengok ada karpet berbulu lembut kat ruang tamu..karpet tu tak besar pun..terpacul dari mulut saya lepas terpandang karpet tu.."cantik karpet tu"..takde niat apa-apa pun kat hati saya cuma reaksi spontan selepas tengok karpet berbulu lembut tu..tiba-tiba Kak J bagi reaksi.."cantik kan..RM 400..Has nak ke?". saya terkejut...sumpah takde sikit pun saya nak karpet tu...hanya memuji..Kak J mula memujuk saya agar beli karpet tu dgn dia..saya menolak sebab saya memang takde hati lansung nak beli..lagipun karpet tu dia dah pakai..kl saya nak beli, saya boleh beli kat kedai karpet yang jauh lagi cantik dan lagi murah dari tu..


Saya menolak dengan cara baik...memang terus terang saya ckp saya taknak..lagipun saya tengah kumpul duit untuk majlis kawin yang tinggal beberapa bulan je lagi masa tu..Kak J tetap merayu minta saya beli karpet tu dgn harga RM 400..sampaikan saya dah habis idea dan alasan menolak permintaan Kak J..tapi Kak J bukan manusia yang mudah faham org..atau memang jenis tak faham bahasa kut.dia gulung karpet tu terus masukkan dalam bilik saya dengan muka tersenyum lebar.."takpe..bayar sikit-sikit pun akak tak kisah"..ya Allah..demi nak dapat duit dia sanggup buat apa saja..RM400 saya kena bayar pada dia..tapi saya tak bayar lansung..saya ckp saya bayar ansur-ansur sampai bulan terakhir kat rumah ni baru saya akan bayar habis...Kak J tersenyum setuju penuh makna...
# sambungan cerita akan menyusul di entry seterusnya..:)

No comments:

Post a Comment

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...