11 December 2010

Jalan-Jalan Cari Makan kat Penang...

Seperti yang saya janjikan sebelum ini..saya nak buat satu entry khas untuk makan-makan kat Penang...kalau pergi tempat orang tapi tak rasa makanan kat tempat orang..memang rugi..bak kata ayah saya, bab makan ni jangan kedekut sangat duit...nanti lapo..hehe...

Meh saya tunjuk roti canai telur yang paling best sekali pernah saya makan..perh..rasa dia kan..tak tau nak cakap camne kesedapan dia tu...lembut sangat-sangat...serius, saya tak pernah lagi jumpa selama saya makan roti canai selembut itu..bila makan rasa cam tak puas..nak lagi! nak lagi! tengok-tengok dah habis sebijik...kena plak dengan kuah kari pekat..terangkat...

Kalau ada siapa-siapa yang gi Penang, try gi makan roti canai restoran KASSIM MUSTAFFA...alamat dia kat Lebuh Chulia, Georgetown..tak rugi..sedap yang amat..sampai sekarang ni saya masih lagi duk terbayang kelembutan roti canai dia...huhu...nyesal tak tapau hari tu...

Itu bab makan untuk bkfast...tengahari plak pekena nasi kandar...kat Penang ni memang banyak restoran nasi kandar yang kita boleh jumpa...tapi saya try nasi kandar kat restoran KASSIM MUSTAFFA jugak...kat restoran saya bfast roti canai tadi tu...

Tengoklah dia punya periuk tu..besar kan..macam-macam kari yang ada..kari ayam, kari ayam kampung, ikan, daging lembu, kambing...tinggal kita pilih aje nak yang mana...ayam dia memang tip top besau-besau...puas hati makan...

Itu yang dalam periuk...yang kat atas rak plak..macam-macam jugak...pendek kata memang boleh rambang mata tengok lauk-lauk dia...dapat je makanan terus ngap masuk mulut sampai lupa nak snap gambar...=)


Kalau datang Penang..orang kata rugi tak makan pasembur Padang Kota Lama..so, saya dengan husband ke Kompleks Medan Renong Padang Kota Lama...buat apa lagi...nak rasa pasembur lah...wah...kita baru je duduk, berpusu-pusu datang bagitau menu kedai masing-masing..


Nasib baik saya dah set kat kepala nak makan pasembur..kalau cepat bagitau, maka cepatlah diaorang blah dari meja kita..kalau tak kita yang pening kepala nak dengar pujuk rayu diaorang ramai-ramai ni...

Kat medan makan tu ada banyak jugak kedai pasembur..saya lupa apa nama kedai tu...saya pilih isi pasembur tu takdelah banyak sangat tapi nak tau harga satu pinggan ni berapa? satu pinggan ni adalah 28 HINGGIT..terkejut eden...rupanya yang jadi mahal sebab saya ambil ketam seekor..huhu..takpelah kali ni aje... pujuk diri sendiri....




Mahal pun tetap senyum..nak sangat makan pasembur kan...cik ketam nilah punya pasal ni...kalau eden tau, eden tak ambik awak masuk dalam pinggan eden tau...huhu..terus terang cakap, pasembur kat kedai saya makan ni takdelah sedap sangat..biasa-biasa sahaja....maybe saya salah pilih kedai..huhu...


Lepas habis makan pasembur, pekena plak ABC..sikit giler kan...selalu kalau ABC kat kedai, orang isi sampai penuh..tapi kedekut punya pasal, separuh bekas je dia letak...ni kes nak untung cepat la ni...

Makan malam yang paling best sekali ialah ikan siakap tiga rasa kat Tanjung Bungah...sedap sangat!! ikan siakap tu dia goreng garing lepas tu siram dengan sos tiga rasa...tambah plak ada tomyam, kerabu sotong dengan kangkung, kailan ikan masin dan sambal belacan..sedap sampai habis licin saya makan nasi malam tu...


Nama kedai ni Restoran Aman kat tanjung bungah...senang je kalau nak cari kedai ni sebab lokasi dia kat tepi jalan menuju ke batu feringgi..


Lagi satu makanan yang paling terkenal kat Penang ialah Laksa...memang saya suka makan laksa penang....yang tak syoknya, kami dah nak balik, dah sampai kat Perai baru boleh jumpa laksa ni...itupun dekat RNR..masa kat pulau tak jumpa sebab susah nak cari kedai makan melayu..kedai cina banyaklah saya jumpa jual laksa tapi HALAL ke..itu yang penting kalau nak makan...



Sebelum balik..sempat cari jeruk kat Chowrasta Market..macam-macam jeruk ada..yang paling utama mestilah buah pala..sekilo harga dia RM14..kalau jeruk mangga dengan jeruk pauh murah sket..sekilo tak silap saya RM10..memang telan air liur masa tengah pilih tu..hehe..

Itu saja antara makanan kat Penang yang sempat saya cuba...yang lain banyak lagi sebenarnya tapi tak sempat nak rasa...pendek kata semuanya sedap-sedap makanan kat Penang ni..=)

 

No comments:

Post a Comment

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...