25 February 2013

Keinsafan Tiba-Tiba Hadir Dalam Diri...

Assalamualaikum...


Kat sini saya nak share sebuah cerita realiti yang baru je berlaku di depan mata saya...

Saya ada seorang saudara yang agak baik jugak hubungan saya dengan dia...rasanya tak perlu saya ceritakan bagaimana hubungan persaudaraan kami...bukan malu tapi hubungan itu agak complicated untuk diterangkan kat sini...

Biarlah saya perkenalkan nama dia sebagai Pi..Pi dah kawin, dah ada anak lelaki sorang..selama ni memang saya tau kehidupan Pi tidaklah sesenang orang lain..cukukp-cukup makan...Pi takde kereta..cuma ada sebuah motorsikal..weekday dia kerja kilang, weekend dia kerja part time kat Giant..isteri Pi tak kerja, surirumah sepenuh masa..


Kebetulan Sabtu hari tu, Pi nak bawak anak dan isteri dia datang rumah saya...katanya isteri dia nak sangat tengok Khasif..bukan saya tak suka mereka datang..saya suka sangat kalau ada tetamu nak datang rumah...tapi memandangkan jarak rumah dia dengan rumah saya agak jauh..dia plak nak datang dengan motorsikal bawak anak dan isteri...aduh risaunya saya kalau budak-budak naik motorsikal..risau takut jadi apa-apa...saya cakap biar saya je gi rumah dia...dia setuju..

So petang Sabtu tu, saya bawak Khasif keluar gi rumah Pi..sampai rumah dia lebih kurang pukul 6.30 petang..agak lewat jugak sebab saya tunggu Pi habis kerja dulu lepas tu follow dia dari belakang...sempat la cari barang-barang dapur sket untuk Pi dan family kecik dia..bila sampai je kat area kawasan rumah dia...barulah saya tau Pi tinggal kat flat PPRT kat seksyen 2***. 

Lepas parking kereta, Pi ajak naik tingkat 15..sampai depan rumah, Pi bukak pintu...

"Assalamualaikum....." Pi bagi salam...

Sebaik saja pintu rumah Pi terbukak, bila melangkah je masuk ke dalam rumah...tiba-tiba dada saya jadi sebak...hati saya sayu...air mata bergenang  tiba-tiba...ya Allah....

Isteri Pi datang bersalam dengan saya dengan senyuman manis..saya sambut salam dia dengan rasa hiba..

Rupa-rupanya selama ni Pi hidup dalam serba kekurangan...rumah sempit, lantai rumah cuma simen semata-mata takde seramik...tiada sofa/ meja makan/ almari/ apa-apa kabinet didalam rumah..di satu sudut ada sebuah tv yang diletakkan di atas sebuah rak kayu. rak kayu itu pun Pi buat dengan tangan sendiri...di depan tv ada satu tilam single yang corak petak-petak tu (sape pernah duk rumah bujang tau tilam tu)..tilam tu lusuh sangat dan sangat-sangat nipis...di atas tilam itu lah kelihatan anak lelaki Pi yang berusia tiga tahun sedang nyenyak tidor tanpa bantal....

Bila tengok keadaan anak Pi yang tengah tidor tu membuatkan hati saya lagi bertambah sedih...saya berpura-pura senyum tapi dalam hati Tuhan je tau saya menangis...masa saya duduk, cepat-cepat isteri Pi ambil toto dalam bilik untuk letak Khasif..masa tu Khasif tengah tidor..saya cakap takpe, takyah susah-susah..Khasif boleh tidor atas riba..tapi dia keluarkan jugak toto..kesian katanya..saya lagi kesian kat anak dia cuma tidor atas tilam nipis.... ( ___ )

Bila saya tengok bahagian dapur plak ruangnya kecik dan sempit..dapur tempat memasak cuma di atas lantai...sebuah peti bersaiz kecik tapi takde banyak barang...itupun saya curi-curi tengok masa isteri Pi bukak peti..waktu maghrib, saya mintak izin nak solat dulu sebelum balik...isteri Pi bawak gi bilik kedua..dalam bilik tu cuma ada sebuah kipas kecil..menurut adik Pi, rumah Pi tiada katil...mereka cuma tidor di atas toto..

Secara jujurnya, saya respect pada isteri Pi...walaupun cuma berkain batik lusuh dan t-shirt tapi dia masih mampu tersenyum..dia bercakap dengan gembira seolah-olah tiada apa-apa yang kurang..sikit pun saya tengok dia tak malu atau kekok dengan keadaan rumah dan diri dia....camne kalau saya hidup dalam serba kekurangan macam tu? tak taulah..mampu ke saya tersenyum....

Lepas balik dari rumah Pi,  saya banyak termenung sendirian..ya Allah...sedihnya bila lihat mereka diuji dengan kesusahan hidup dan kemiskinan macam tu...saya insaf sangat-sangat...malah saya bertambah bersyukur dengan rezeki yang Allah telah bagi pada kami sekeluarga...saya tau, ada lagi orang yang hidup lebih susah dari Pi.....tapi disebabkan dia ialah saudara saya, saya rasa sedih..kalau dia hidup bujang  takde lah terasa sangat..tapi bila mengenangkan ada anak isteri dia, itu yang membuatkan saya rasa sedih...

Pi bukan takde kelulusan..dia ada sijil kemahiran...tapi mungkin Allah nak uji dia dengan cara macam ni..saya doakan moga-moga satu hari nanti, kehidupan Pi sekeluarga akan berubah menjadi lebih baik dari sekarang..selagi seseorang tu ada usaha, rajin, tidak mudah putus asa dan sentiasa ingat padaNYA..insyaAllah DIA LEBIH MENGETAHUI...

Peringatan buat saya dan kawan-kawan semua,  yang hidup serba lengkap, cukup makan, minum & pakai..disaat kita membazir ingatlah masih ada insan-insan yang hidup serba kekurangan...selalu bersedekah supaya rezeki yang kita dapat ni diberkati dan mudah-mudahan dengan sedekah tu kita dapat mengurangkan kesusahan mereka...rezeki itu hanya pinjaman dari DIA...

Wassalam...

P/S : Sesiapa yang rasa jijik atau hina bila melihat kemiskinan dan kesusahan orang lain...there's something wrong in your heart....
 

4 comments:

  1. itu la nama nya kehidupan kita yang senang ni pun jgn alpa hidup ni ibarat roda ada masa kita di bawah ada masa kita di atas..allah hanya menguji hamba nya yang mampu sahaja..bersyukur atas kurniaannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak, ujian Allah datang dengan pelbagai bentuk...ujian untuk orang yang senang lain caranya..

      Delete
  2. sedey bc entry ni.. dpt bayangkn mcm mana kesusahan mereka.. kdg² kite yg senang ni kufur nikmat allah.. mudah lupa.. mudah mengeluh susah sdgkn ada lg yg lbh susah dari kite..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betuk tina..kadang2 kita lupa untuk besyukur...

      Delete

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...