19 February 2013

Khasif Selsema Dan Batuk

Assalamualaikum...

Hari ni masuk ofis takde mood nak start buat kerja...kepala teringat anak kat rumah...

Sebenarnya malam tadi lagi dah perasan..masa tu Khasif tengah tidor dalam bilik kat tingkat atas..saya plak duk kat bawah tengah online...tiba-tiba dengar dia batuk tapi bukan batuk berkahak...cepat-cepat naik atas takut dia sesak nafas / tak selesa..

Masuk bilik tengok dia tidor lena..tapi saya perasan bila dia bernafas hidung dia berbunyi macam ada hingus...sebelum ni pernah jugak terjadi masa umur dia sebulan lebih..tapi takde hingus keluar..lepas beberapa hari bunyi tu hilang...

Bila tengok dia tidor lena, saya turun balik..tapi setengah jam kemudian saya off laptop naik atas..risau plak baby sorang-sorang kat atas..sebelum tidor saya tengok dia tido lena...takde apa kut...

Pagi tadi sebelum saya keluar gi kerja, Khasif terjaga nak susu...saya bagi susu lepas tu angkat dia bawak turun ke tingkat bawah...masa tulah Khasif bersin keluar air hingus...lepas tu dia batuk tapi takde kahak...maybe dia gatal tekak.. OMG...anak aku selsema dan batuk..(;__;)...sobb....sobb...

Saya dah cuak giler dah...cek suhu badan..normal tak demam..dia siap ketawa, sengih-sengih lagi...aduhai..ibu tengah risau ni dik..adik boleh ketawa-ketawa lagi..kesian tengok dia bernafas tak lancar macam selalu...so saya sapu minyak Yu Yi kat dada, belakang dan tapak kaki dia...

Kalau ikutkan hati saya dah takde mood nak masuk ofis hari ni..tapi memandangkan dia tak demam, ceria je..saya masuk ofis jugak..tapi saya pesan kat BS apa-apa hal call saya ASAP kalau hingus dia makin banyak atau batuk dia makin teruk..saya takut hidung dia tersumbat...

Kat ofis lebih kurang pukul 10 tadi saya call BS tanya keadaan Khasif..dia cakap tengah tido..dah takde hingus dah..batuk pun dah takde...hai...takkan semudah tu boleh hilang...risau jugak ni...sebab pagi tadi boleh BS ketawa-ketawa je masa tengok Khasif batuk & keluar hingus...yelah..budak lagi kan..tak faham perasaan seorang ibu...

Memang lah tak nampak teruk..tapi saya risau benda tu melarat..kalau husband ada kat rumah lain sket..husband plak baru je travel gi kerja 2 hari lepas...sekarang ni saya betul-betul independent...apa-apa hal WAJIB kena pantau every time..kesian kat baby sebab dia masih kecik...kalau dah besar, dah pandai keluarkan hingus takdelah saya risau sangat...

Hopefully tak melarat...nanti nak cari kunyit hidup nak cuba buat petua orang dulu-dulu...

Wassalam...

5 comments:

  1. yela..kalau sy pun risau kalu bby da start nak selsema dan batuk nih...tak senang duduk dibueknyer

    kunyit hidup tu nak buat ape?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ena, kunyit hidup tu buat sapu kat hidung baby untuk melegakan selsema..saya dapat info ni kat forum dan blog-blog ibu..

      Delete
  2. Replies
    1. tina, alhamdulillah Khasif dah nampak makin ok...

      Delete
  3. Kesian Khasif babah..seleseme yer...ibu tolong terus tengok2 kan adik yer..babah takde nak tolong ibu..kalau dah makin ok..alhamdulillah...

    ReplyDelete

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...