20 February 2013

Pekat Sungguh Ganung Awok...

Perbualan saya dan BS Khasif yang kadang-kadang buat saya tersenyum bila dengar dia bercakap..hehe....

Situasi 1

Saya :  "Hello Siti..baby bangun dah ke?"
BS    :  "Bangun dah..."
Saya :  "Dia nangis dok bangun tadi?"
BS    : "Dok nangis pong..masa gi tengok dia duk KELIPPAH-KELIPPAH sorang..."

Kelippah-Kelipah= MATA TERKELIP-KELIP


Situasi 2

Saya : "Siti..kena buat susu lagi..x cukup ni"
BS    : "Susu lagi? ROHOK sungguh adik ni..dohlah BERAK NANNANG.."

Rohok = SUSAH/ PAYAH
Berak Nannang = SANGAT BERAT

Situasi 3

Saya : "Siti..ada kat mana doh?"
BS    : "Ambe baru kat hentiang Putra..kekgi ambe turun hentiang HOK NGELAH KALI ke?"

Hok Ngelah Kali = YANG LAST/ TERAKHIR SEKALI

Situasi 4

Saya : "Siti..pernah x gi makan kat kedai Si A?"
BS    : "Penoh sekali je...DOK DAK SEKEPENG..dok gi doh lepas ni"

Dok Dak Sekepeng = TAK SEDAP LANSUNG

Situasi 5

Saya : "Siti...lepas ni kalau mu sambung study, kalau ajak B mari jaga baby ok x?"
BS    : "Dok payoh lah dia tu...DOK ROK CETTONG...MALAH PE TAIK..."

Dok Rok Cettong = TAK BOLEH DIHARAP LANSUNG
Malah Pe Taik = Dari perkataan "Malas Seperti Taik". Maksudnya- SANGAT PEMALAS-hahaha...tak taulah kenapa disamakan dengan najis...

Situasi 6

Saya : "Siti...tengahari karang nak makan apa? aku nak beli je.."
BS    : "Ambe DOK APE LAKE....makan belake..."

Dok Ape Lake = Singkatan perkataan "Takpe Semua"..Maksudnya  -SEMUA PUN OK-

Faham tak? kalau tak faham boleh tanya saya...hehe.....

Ok..saya dah translate dah....hopefully membantu anda...(^_^)

6 comments:

  1. yg mana yg highlight tu saya tak paham.cikgu leh ajarkan tak :)

    mula2 igt kan apa bende ganung.rupanya GANU = terenggannu kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. eka- aa ganung merujuk terengganu..saja tambag NG kat belakang..

      Delete
  2. Hehe...nanti Khasif pekat macam tu jugak...tapi adik lahir kat selangor...kene adjust sket loghat tu..ok adik...hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adik haruslah speaking London babah...:)

      Delete
  3. Mmg tak faham lngsung la....leh translate kan tak?

    ReplyDelete

NUFFNANG ADVERTISER

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...